קבינט הקורונה הגדיל את התפוסה באוטובוסים, אבל לא הוסיף קווים

קבינט הקורונה הגדיל את התפוסה בתחבורה ציבורית מ-50% ל-75%, אך לא נוספו בחזרה קווי אוטובוסים שבוטלו • שר האוצר כ"ץ תומך בהרחבת הפיילוט בקניונים

חיילת יושבת בתחנת אוטובוס / צילום: כדיה לוי, גלובס
חיילת יושבת בתחנת אוטובוס / צילום: כדיה לוי, גלובס

הקלות חדשות: קבינט הקורונה אישר הערב את הגדלת התפוסה בתחבורה הציבורית מ-50% ל-75% לבקשת שרת התחבורה מירי רגב. זאת בעקבות החזרה המדורגת של המשק לעבודה, כולל חזרת התלמידים לבתי הספר, פתיחת חנויות הרחוב וכן לאור נתוני משרד התחבורה לפיהם חלה עלייה משמעותית בביקוש לנסיעות. למרות הגידול בביקוש, לא נוספו קווים שבוטלו לעת עתה, אלא רק הוגדלה התפוסה המותרת בתחבורה הציבורית הקיימת.

במהלך הדיון מתחה רגב ביקורת על שר הביטחון גנץ ואמרה לו כי "הקטנתם את ההסעות של החיילים והם נוספים לתחבורה הציבורית. כשהחיילים נוסעים לבסיסים וחוזרים הביתה בסופ"ש חשוב שההסעות יהיו מלאות".

בשלב השני בקבינט הקורונה הציג שר החינוך יואב גלנט מצגת שבה נתונים התומכים בדרישתו לפתוח את כל מערכת החינוך, אולם במשרד הבריאות נוטים שלא לאשר כעת חזרה של כל התלמידים לכיתות. מחר בהתאם לתוכנית שכבר אושרה צפויים לחזור תלמידי כיתות ה'-ו' ללימודים ופתיחה נוספת תלויה באישור קבינט הקורונה. לפי המצגת של משרד החינוך "פתיחה דיפרנציאלית של מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה יכולה להיעשות בסיכון קטן להתפרצות". לדברי גלנט התחלואה במערכת החינוך שנפתחה עד כה נמוכה מאוד וב-99% מהגנים אין חולים כלל.

דרישה לאשר פיילוט בקניונים

במהלך הדיון בקבינט הביע שר האוצר כ"ץ תמיכה באישור הפיילוט לפתיחת הקניונים. לפי הפיילוט ייפתחו בשלב הראשון 13 קניונים ורק בהתאם למעקב עליהם ייפתחו הקניונים באופן כללי אולם נקודת המחלוקת מול משרד הבריאות היא דרישת המשרד לערוך רישום בכניסה לקניון. לדברי כ"ץ, "הקניונים הם 60% מהמסחר. בעקבות ההחלטה הקודמת הייתה הידברות על הפיילוט ואיך הם יפעלו. נוצר מתווה אחראי ורציני. הקונה הממוצע שייכנס לקניון לא יהיה בסכנת הידבקות יותר ממי שיכנס לביג או חנות הרחוב. אפשר לעשות פיילוט קצר בהתאם להחלטות שכבר קיבלנו. צריך לקדם את הפיילוט במהירות והקניונים צריכים לחזור לעבוד".

לעומת זאת שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע בדיון תמיכה בפתיחת מערכת החינוך בשבוע הבא ובלבד שלא יהיו הקלות נוספות.

הדיון בקבינט הקורונה נמשך לתוך הלילה מה שגורם לגנץ לצאת לפתע נגד נתניהו. גנץ אמר לנתניהו: "למה אתה מעכב את כולם פה בלי החלטות". 
נתניהו: "קיבלנו החלטות על התחבורה והחינוך".
גנץ: "אתה צודק, לא שמתי לב, אבל אי אפשר שכל דיון כזה יהיה שעות".

גנץ התייחס לבתי הספר ואמר, "ראש הממשלה תסתכל רגע על המציאות הכואבת של מערכת החינוך. יש מגזר אחד שלומד בלי לשאול אף אחד, והשאר לא לומדים. יש איפה ואיפה". בתגובה אמר לו נתניהו, "יש איפה ואיפה גם במסחר".