פתיחת חנויות ועריכת טקסים דתיים: צרפת יוצאת בהדרגה מהסגר

לאור הירידה בתחלואה, הודיע אתמול מקרון על אסטרטגיית יציאה בת שלושה שלבים מהסגר • איסור היציאה מהבית אמור להסתיים רשמית רק ב-15 בדצמבר, ו"רק אם מספר המקרים הארצי יירד מתחת ל-5,000 ביום" • ב-20 בינואר יורשו המסעדות ובתי הקפה להיפתח מחדש - תחת מגבלות

חנויות סגורות במרכז פריז / צילום: Lewis Joly, Associated Press
חנויות סגורות במרכז פריז / צילום: Lewis Joly, Associated Press

על רקע מה שמסתמנת כהצלחה במאבק נגד מגפת הקורונה, והמספרים היורדים של חולי הקורונה החדשים ביום במדינה, הודיע אתמול (ג') נשיא צרפת עמנואל מקרון על יציאה הדרגתית מהסגר והעוצר שהוטלו על המדינה בחודש האחרון. כבר בסוף השבוע הקרוב יוכלו רוב החנויות במרחב הציבורי להיפתח מחדש, והמטרה היא לאפשר נסיעה חופשית במדינה וחגיגת חג המולד בדצמבר, אם מגמת הדעיכה בתחלואה תימשך.

ביממה האחרונה נרשמו בצרפת כעשרת אלפים מקרים חדשים של קורונה, לעומת כ-52 אלף בסוף אוקטובר. בחודש האחרון היתה צרפת בסגר הדוק-יחסית, הכולל איסור לצאת מהבית שלא לצרכים חיוניים, איסור נסיעה ברחבי המדינה וגם סגירת רוב החנויות במרחב הציבורי. עם זאת, רוב בתי הספר והגנים נשארו פתוחים וגם מקומות העבודה החיוניים. על רקע הירידה הזו, שאינה נרשמת בגרמניה השכנה שאימצה סגר הדוק פחות, הודיע אתמול מקרון על אסטרטגיית יציאה בת שלושה שלבים מהסגר.

מיום שבת הקרוב רוב החנויות (מלבד מסעדות ובתי קפה) יורשו להיפתח, טקסים דתיים יורשו להתנהל ויורחב הרדיוס שבו ניתן "להתאוורר" ולבצע ספורט סביב הבית מקילומטר אחד ל-20 קילומטר, ומשך הזמן המותר משעה אחת לשלוש. עם זאת, עדיין תיאסר היציאה מהבית שלא לצרכי עבודה, ליווי ילדים לבית ספר או קניות.

איסור היציאה מהבית אמור להסתיים רשמית רק ב-15 בדצמבר, ו"רק אם מספר המקרים הארצי יירד מתחת ל-5,000 ביום", הודיע מקרון. מתאריך זה ייפתחו גם המוזיאונים, בתי הקולנוע ומוסדות התרבות ותורשה הנסיעה בתוך צרפת, כדי לאפשר למשפחות לחגוג את חג המולד ואת השנה החדשה יחד. עם זאת, מתאריך זה יהיה עוצר לילי מתשע בערב ועד שבע בבוקר, למעט בחג המולד עצמו ובשנה החדשה.

השלב הבא בתוכנית ששירטט מקרון יהיה 20 בינואר. אם עד תאריך זה התחלואה תישמר מתחת ל-5,000 מקרים ביום, יורשו המסעדות ובתי הקפה להיפתח מחדש תחת מגבלות. גם אתרי הסקי יורשו להיפתח רק מתאריך זה, בהתאם למצב התחלואה. החזרה ללימודים פיזיים באוניברסיטאות בצרפת, שהושעתה על רקע מספר גבוה של מקרים, צפויה להתרחש רק בפברואר. ברים ומועדונים יהיו סגורים ללא הגבלת זמן.