הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון מבקשים להבטיח הוגנות במתן אשראי למשקי בית

הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון חוששים מעודף אשראי צרכני ומהתנהלות לא הוגנת של נותני האשראי • ההוראות של שני הגופים יהפכו למחייבות במהלך 2021,

הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון חוששים מעודף אשראי צרכני ומהתנהלות לא הוגנת של נותני האשראי, ולכן יוצאים ברגולציה משותפת לקביעת עקרונות להתנהלות הגופים הפיננסיים מול משקי הבית בישראל.

בפברואר השנה הודיעו רשות שוק ההון, שבראשות משה ברקת, והפיקוח על הבנקים שבראשות יאיר אבידן, כי הם יובילו מאמץ משותף שמטרתו לשפר את ההוגנות בתחום האשראי הצרכני, תוך "יישור קו ברגולציה". המהלך הבשיל כעת להוראות שמפרסמים שני הגופים, שעד היום הובילו רגולציות שונות מהותית שיצרו פערים. אך לא רק זאת, בגופי הרגולציה חוששים מעודף אשראי צרכני - כלומר, מנטל חוב גבוה מדי על צרכני אשראי שמחוזרים על ידי גופי מימון, ואשר יצטרכו לשלם הרבה יותר מדי עבור האשראי שהם לוקחים.

על רקע זה פרסמה ביום ד' רשות שוק ההון חוזר "הוראות לניהול אשראי צרכני", הקובע הוראות בדבר מתן האשראי הצרכני החוץ בנקאי, שצומח בקצב אדיר בשנים האחרונות. אצל הפיקוח על הבנקים מדובר בטיוטת הוראה בנושא. ההוראות של שני הגופים יהפכו למחייבות במהלך 2021, כשבנוסף מורים גופי הרגולציה לנותני האשראי לפעול "להבטיח שמנגנוני התגמול לעוסקים בשיווק אשראי אינם מעודדים התנהלות שאינה הוגנת".