תנו לתאגידי המים כלים לשרת את הציבור

רשות המים צריכה לאפשר לתאגידי המים להגדיל את ההקצאת המים לכל נפש כדי להוזיל את היקף התשלום בתקופת הקורונה

רעננה / צילום: shutterstock
רעננה / צילום: shutterstock

אחת התובנות הברורות ביותר שעלתה בתקופת הקורונה היא החוזקה של מערך השלטון המקומי. לדוגמה, ראשי רשויות שהתגייסו למלחמה בקורונה הצליחו להביא לירידה משמעותית במספר החולים ברשות שלהם. הם קידמו מהלכים להקמת מתחמי ענק לבדיקות המוניות, קיבלו החלטות על פתיחת או סגירת מוסדות לימוד וחלקם הצליחו להפוך את הרשות שלהם מאדומה לירוקה, ובאופן כללי הוכיחו מנהיגות ואחריות, תוך דאגה לתושביהם.

על פניו - זה ברור. הרי מי מכיר טוב יותר את התושבים מאשר הרשות עצמה? אך נדמה שהיד החופשית הזאת, שהוכיחה את עצמה, מסתיימת כאשר מדובר בתאגידי המים. על פי החוק, רשות המים היא הרגולטור האחראי על תאגידי המים, והוא זה אשר קובע את תעריפי המים, אופן חישוב החשבון החודשי, מי זכאי להטבות ובאיזה היקף. כידוע, תעריך המים בישראל, למגזר הפרטי, מחושב על פי מספר נפשות. לכל נפש ישנה הקצאה של מספר קובים אשר נקבעו על ידי רשות המים, והתעריף עליהם מוזל. מעבר להקצאה, משלם הצרכן את התעריף המלא - הגבוה.

לשנות את אופן החישוב

בתי אב רבים פנו לבנקים בבקשה להקפיא את תשלומי המשכנתה וההלוואות שלהם, ונענו בחיוב. עם פריסת תשלומים חדשה, והתאמות נדרשות, אך גם הבנקים הבינו שמדובר במצב חירום כלכלי, והתעקשות על המשך תשלומים, רק תוביל למשבר גדול עוד יותר.

אך בכל הקשור לתעריפי המים, לצערי, המצב נשאר כשהיה לפני הקורונה. בבדיקה מקיפה של חשבונות המים ברעננה, לדוגמה, מצאתי שהייתה עלייה בכמות המים הנצרכת. העלייה הזו אינה לינארית והחשבון קפץ בכמעט פי 2 מאחוז העלייה בכמות הצריכה. במקרה של הקורונה, בשל השהייה הממושכת בבתים, תושבים עברו בהרבה את הצריכה הממוצעת בתעריף נמוך וכמעט כל העלייה בשל הקורונה חוייבה בתעריף גבוה.

לזה יש 2 פתרונות אפשריים לדעתי: או העלאת המכסה בתעריף נמוך לתקופה המוגדרת תקופת קורונה ולא רק ל-3 חודשים, כפי שנקבע בחודש האחרון, או פשוט להורדת את התעריפים.

למרות שמשק המים הוא משק הארצי הוא משק סגור, צריך למצוא דרך אמיתית להוזיל ולא להוריד מתעריף אחד אבל לפגוע במגזר אחר. המדינה צריכה להכניס יד לכיס ולסייע לתושבים, בעיקר בצריכת עורק החיים המרכזי.

בתוך עמנו אנחנו יושבים. מדי יום אנחנו מקבלים פניות ובקשות להקלה בתשלום, פריסה או הנחה. אך לצערנו - ידינו כבולות.

פנינו בעבר לרשות המים, מספר פעמים ובהזדמנויות שונות, על מנת לשנות את אופן החישוב, כך שההקצאה לכל נפש תגדל וסך השימוש יהיה ברובו עם התעריף המוזל. הפתרון הזמני שהתקבל לאחרונה הוא רק לתקופה מוגבלת ואינו חל על תקופות הקורונה שכבר עברו, שבהן נאלצנו להמשיך ולגבות את התעריף שנקבע לפני הקורונה. עשינו את הפניות בצורה מפוכחת, כאשר אנו מודעים לכך שירידה בתעריף תשליך באופן ישיר על התוצאות הכספיות שלנו. אך כגוף שנותן שירות - חשוב לנו יותר להיות קשובים לתושבים.

הפחתת תעריף המים בעת הזאת היא חלק מהותי מהשירות לתושב. וגם אם ישנם תאגידי מים אשר אינם יכולים לעמוד בהשלכות הפיננסיות של הפחתת התעריף, שיוחרגו על ידי רשות המים. תנו לנו את העצמאות להחליט על מדיניות ההנחות ותשלומי המים של התושבים שלנו. זאת ההזדמנות שלנו להוכיח שתאגידי המים הוקמו בראש ובראשונה כדי לשרת את התושבים. 

הכותבת היא מנכ"לית תאגיד המים 'מים רעננה'