בחירות | בלעדי

קלפיות בבתי אבות, מתחמי "הצבע וסע" והצבעה באוטובוסים: כך מתוכננות להיראות הבחירות הבאות בישראל

בוועדת הבחירות המרכזית אין ספק שהולכים לבחירות וכבר החלו בהכנות, למרות הקשיים מול משרד הבריאות וראשי רשויות • הוועדה פנתה לעיריות בניסיון למצוא עוד מבני ציבור במטרה להפחית את הצפיפות בקלפיות • מבצע ספירת הקולות ישונה כך שיהיה יותר בטוח

מצביעים במתחם קורונה בבחירות האחרונות / צילום: שלומי יוסף
מצביעים במתחם קורונה בבחירות האחרונות / צילום: שלומי יוסף

איומי כחול לבן על פיזור הכנסת כבר ביום רביעי השבוע, וכן החוק הקובע את העברת התקציב בסוף חודש דצמבר, לא מותירים מקום לספק: הבחירות כבר כאן ונותרה רק שאלת העיתוי. בוועדת הבחירות המרכזית כבר נערכים לקיים את הבחירות לכנסת ה-24 בצל מגפת הקורונה, כאשר על השולחן לא מעט הצעות: מהקמת קלפיות בתוך בתי אבות דרך קלפיות בשיטת "הצבע וסע" ועד אפשרות להצבעה באוטובוסים, שיוצבו בחניונים כמבנים חלופיים למבודדים.

לגלובס נודע, כי לפני כחודש פנתה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס במכתבים ל-350 מנהלי בתי אבות במטרה לבחון הצבת קלפיות ייעודיות בתוך המבנים לטובת הדיירים, כך שהמבוגרים, שנחשבים אוכלוסיה בסיכון מוגבר לחלות בקורונה, לא יידרשו לצאת לקלפיות הרגילות יחד עם עוד מאות ואלפי אזרחים אחרים. במכתב ביקשה עדס לקבל אינדיקציות ליכולת לקיים בחירות במבני בתי האבות עצמם וכן אישור לשלוח למקום "מאתרי קלפיות" מטעם הוועדה, כדי שיוכלו לאתר את החדר המתאים במבנה לקיום הבחירות.

נכון לכתיבת שורות אלו התקבלו רק עשרות תשובות חזרה, ושיתוף הפעולה החלקי מקשה על אנשי הוועדה להפוך את הפתרון הזה למקום מוגדר להצבעה בחוק.

בנוסף פנתה עדס בחודש ספטמבר לכל ראשי הרשויות המקומיות, כדי לקבל מיפוי של מבנים חדשים שלא נעשו בהם עד כה שימוש לבחירות, במטרה לפרוס יותר קלפיות ולהוריד את הצפיפות במוקדי ההצבעה הרגילים. גם כאן, לא זכו בוועדת הבחירות להיענות גדולה, שמאטה את גלגלי המערכת שתידרש גם לבדיקות של הלמ"ס בהפניית אוכלוסיה למוקדי הצבעה חדשים, ככל הנראה משום שהאות הסופי לבחירות טרם ניתן בכנסת.

הצוות המקצועי של ועדת הבחירות המרכזית התכנס לראשונה בחודש אוגוסט ומאז דנים שם בעיקר על משמעות קיום בחירות בתקופת מגפת הקורונה. גורם בוועדה אמר לגלובס, כי "יהיו השלכות של הקורונה על כל תקופת הבחירות וביום הבחירות עצמו. כבר ברור לנו שאת מבצע ספירת הקולות, שהוא מבצע המוני, לא נוכל לקיים במתכונת הרגילה. הוועדה בוחנת את כל ההשלכות והכול יובא בהמשך לדיון בנשיאות הוועדה בראשותו של השופט פוגלמן".

במסגרת ניסיונות ההיערכות ביקשה המנכ"לית עדס להיפגש עם מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי וכן עם אנשי בריאות הציבור כבר לפני שלושה חודשים כדי לשמוע את חוות דעתם על שלל הפתרונות העומדים על הפרק. למרות הדחיפות, הפגישות שתואמו בין השניים בוטלו פעם אחר פעם ובוועדת הבחירות המרכזית חוששים מדחיית החלטות כבדות משקל תקציבית וציבורית. במשרד הבריאות הביעו צער על הדבר, והסבירו שהישיבות בוטלו בשל ישיבות קבינט ופגישות דחופות אחרות בנושא ניהול הקורונה וכי ישיבה בנושא נקבעה ליום ה' השבוע. 

בנוסף, הדבר העיקרי שמדאיג את חברי הוועדה הוא חוסר היכולת לאמוד את היקפי החולים והמבודדים בתחזית של חודשים קדימה, שהיא כמובן תשפיע על עלויות מערכת הבחירות כולה. אם אכן הבחירות יתקיימו לאחר חג הפורים, חוששים בוועדה שבדיוק כמו בשנה שעברה, תהיה עלייה דרמטית במספר החולים שתשפיע על הצורך בהמצאת פתרונות להצבעה יחידנית.

בין היתר, שוקלים בוועדה הקמת מתחמי "הצבע וסע", בדומה לאופן שבו נערכות בדיקות הקורונה היום בערים המרכזיות וכן פתרונות נוספים שישמשו את הוועדה במקרה של מזג אוויר חורפי.

"לכל אלו השלכות תקציביות מהותיות", אומרים בוועדה. "גם בשל תוספת הקלפיות להצבעת מבודדים, שההקמה שלהם יקרה, קניית ציוד מיגון לכל עובדי הקלפיות ופיתוח מחיצות בין המצביעים לחברי ועדות הקלפי. יהיה צריך לגייס הרבה יותר כוח אדם מהחשש שיהיו אנשים עובדי ועדות שייכנסו לבידוד ביום עצמו".