תינוקות הקורונה: האם התינוקות לאימהות חולות נדבקים בעצמם במחלה

כשנה לאחר תחילת מגפת הקורונה וכתשעה חודשים אחרי התפרצותה המשמעותית ברוב מדינות העולם, מתחיל להאסף מידע לגבי ההשפעה על ההריון והתינוקות הנולדים

בית חולים - תינוק - פג / צילום: עינת לברון
בית חולים - תינוק - פג / צילום: עינת לברון

בסינגפור נולד השבוע ילד עם נוגדני קורונה, שאמו נדבקה במחלה במרץ כשהייתה בהריון. הסיפור התפרסם בתקשורת העולמית, למרות שלא מדובר בתינוק הראשון שנולד בעולם עם נוגדני קורונה, ולמעשה זה עניין לא נדיר אצל תינוקות לאימהות שחלו.

אמנם כתשעה חודשים בלבד חלפו מחודש מרץ, אז התפרצה הקורונה בעוצמה ברוב חצי כדור הצפויה, אולם תינוקות קורונה ממחוז ווהאן בסין כבר החלו להיוולד לפני כמה חודשים, ואפשר ללמוד מהם לגבי המחלה.

לא ידוע האם התינוקות לאימהות חולות בקורונה נדבקים בעצמם במחלה. במחקר שנערך ב-24 תינוקות לאימהות חולות קורונה בווהאן, אף אחד מהתינוקות לא נמצא חיובי לקורונה בבדיקה לחיפוש אחר הנגיף. לא נמצאו סימנים בריאות של התינוקות הללו המעידים על פגיעה בשל דלקת ריאות אצל האם, אך לחלק מן התינוקות היו נוגדנים לקורונה.

החוקרים מציינים כי ל-25% מהתינוקות הללו היו נוגדנים מסוג IgM, שלרוב אינם עוברים את השיליה ולכן ההערכה היא כי התינוקות הללו פיתחו בעצמם את הנוגדנים הללו כשהיו עוברים, בעקבות החשיפה לוירוס, כלומר נראה שהאם העבירה את וירוס הקורונה לעובר. אצל 62% נמצאו נוגדנים מסוג IgG, שהם נוגדנים שיכולים להיות חלק מההגנה החיסונים שמעבירה האם לעובר בשליש השלישי. אלה תינוקות שלא בהכרח נחשפו לוירוס.

נוגדני ה-IgG אצל התינוקות הללו הלכו ונעלמו תוך כמה חודשים, אולם החוקרים ציינו כי הנוגדנים נעלמו לאט יותר אצל התינוקות שהיו להם גם נוגדני IgM, כלומר נראה כי אם התינוק עצמו נחשף לוירוס, התגובה החיסונית שלו הייתה עמידה יותר מאשר אם קיבל את הנוגדנים דרך האם. אם התינוק קיבל את הנוגדנים רק דרך האם, הוא כנראה אינו מוגן מן המחלה לאורך זמן.

בתינוק אחד שנולד 33 ימים אחרי שאמו הייתה חולה בקורונה, נעשתה גם נתיחה של השיליה, שהראתה כי השיליה מעט דלקתית. הממצא הזה תמך שממצאים ראשוניים שהראו כי הסיכון ללידה מוקדמת (שלרוב נובעת ממצוקה עוברית כלשהי) בקורונה הוא מוגבר. נשים בהריון אינן בסיכון מוגבר לחלות בקורונה, אך הסיכון עבורן אם כבר חלו המחלה הוא גבוה יותר, בעיקר אם יש להן גם מחלות רקע אחרות.

עד היום לא נמצאו וירוסי קורונה במי השפיר או בחלב האם של תינוקות שנולדו לאימהות שהיו חולות בקורונה בזמן ההריון, אם כי יש לציין כי לא היה חיפוש מאסיבי אחרי הסימנים הללו.