יבמ תספק שרותי הצפנה קוונטית בענן כדי להגן על דאטה מאיומים עתידיים

השירות החדש, שיוצע בענן של החברה IBM Cloud, נועד להגן על מידע מפני התפתחויות טכנולוגיות בתחום הקוונטי, שעשויות לאפשר בעתיד פיצוח ההצפנות הקיימות כיום

מחשוב קוונטי במעבדת מחקר של IBM בציריך / צילום: באדיבות IBM Research
מחשוב קוונטי במעבדת מחקר של IBM בציריך / צילום: באדיבות IBM Research

למרות שמחשוב קוונטי שואף לפתור בעיות מורכבות אשר גם מחשבי העל החזקים בעולם אינם יכולים לפתור, מחשבי הקוונטום העתידיים עלולים להוות גם מקור לסיכונים פוטנציאליים, כמו יכולות לפרוץ אלגוריתמי הצפנה במהירות ולהגיע לנתונים רגישים. ענקית הטכנולוגיה יבמ, שנחשבת לאחת החברות המסחריות המובילות בעולם בתחום המחשוב הקוונטי, הודיעה היום כי תחל לספק שירותי הצפנה שיאפשרו ללקוחותיה להגן על המידע שברשותם, גם בעתיד שבו ייכנסו לשימוש מחשבים קוונטיים.

החברה הודיעה על שירותים וטכנולוגיות ענן חדשות שנועדו לסייע ללקוחותיה "לשמור על הרמה הגבוהה ביותר של הצפנת מפתחות קריפטוגרפיים בכדי להגן על נתונים בענן, ולסייע בהיערכות לאיומים עתידיים העשויים להתפתח על רקע ההתקדמות במחשוב קוונטי".

החשש עליו יבמ מנסה לענות הוא מפני מתקפות עתידיות שיהיו מבוססות על כך "שגורמים זדוניים קוצרים היום נתונים מוצפנים במטרה להשתמש בהם מאוחר יותר, במקביל להתקדמות במחשוב הקוונטי". החברה הודיעה כי תרחיב את התקן שמשמש להעברת נתונים בין ארגונים לסביבות הענן וכך תאפשר להגן עליהם באמצעות אלגוריתם מאובטח מבוסס מחשוב קוונטי.

יבמ תספק את השירות, ששואף להגן על נתונים רגישים גם בעתיד הקוונטי, בענן המחשב ה"רגיל" שלה - IBM Cloud. יצוין כי לא מדובר בשירות הקשור לענן המחשב הקוונטי של החברה, שירות המיועד לחוקרים ומפתחים הזקוקים לגישה למחשב קוונטי של יבמ, אחד הראשונים והבודדים בעולם.

לדברי הילרי האנטר, סגנית נשיא ומנהלת הטכנולוגיה הראשית של IBM Cloud, "ככל שאנו נשענים יותר על נתונים בעידן הענן וככל שהיכולות של מחשוב קוונטי מתקדמות, הצורך בשמירה על פרטיות הנתונים נעשה קריטי מתמיד. זו הסיבה שאנו מציעים את הגישה המקיפה ביותר בתעשייה בתחום ההצפנה הקוונטית כדי להגן על הנתונים הזמינים כיום ולסייע לארגונים להגן על נתונים קיימים גם מפני איומים עתידיים".

עוד לדבריה, "אבטחה וציות לרגולציה ממשיכים להוות את הסוגיות העיקריות ב-IBM Cloud ככל שאנו משקיעים בהמשך הפיתוח של תחום המחשוב המוגן ויכולות ההצפנה שלנו. נמשיך לסייע לארגונים מכל הסוגים, במיוחד אלה הפועלים בתעשיות הנתונות לרגולציה הדוקה, לשמור על אבטחת הנתונים".