מחיר הקורונה בישראל: תמותה עודפת של כ-20% מאז הקיץ

באוקטובר התמותה העודפת הייתה 26%, בספטמבר 21% ואילו באוגוסט 14% • נתוני התמונה העודפת תואמים את התמותה מקורונה • עד כה מתו מקורונה כ-2,800 איש בישראל, כ-6% מכלל המתים בכל שנה

מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

בחודש אוקטובר 2020 מתו בישראל 4,564 אנשים, 26% יותר מאשר באותו החודש אשתקד - תוספת של 960 איש. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו שלשום. בחודש ספטמבר 2020, נפטרו בישראל 4,134 איש, 21% מעל אותו החודש אשתקד, ותוספת של 731 איש. באוגוסט נפטרו 4,011 איש, 14% מעל למתים באותו החודש אשתקד, תוספת של 516 איש.

הנתונים לגבי התמותה העודפת תואמים את התמותה מקורונה. באוקטובר דווח על 956 נפטרים מקורונה, בספטמבר דווח על 643 נפטרים. באוגוסט דווח על 385 נפטרים מקורונה. ככל הנראה התמותה העודפת הגדולה מעט מהתמותה מקורונה בחודשים מסויימים, נובעת גם ממחלת הקורונה, וגם מהשפעות עקיפות של המחלה, אשר ייתכן ופגעו ביכולת של חולים במחלות אחרות לקבל טיפול רפואי מיטבי.

במבט על השנה כולה, ניתן לראות כי בינואר, פברואר ומרץ הייתה התמותה מעט נמוכה מאשר בשנה שעברה, ואילו מאפריל היא גבוהה יותר אך דומה לתמותה ב-2019. הפער המשמעותי החל להיפער ביולי, וגדל בכל חודש מאז, כאשר ייתכן ועבור אוקטובר יעודכן המספר כלפי מעלה, כפי שקורה בדרך כלל בדו"ח זה. נתוני נובמבר, הכוללים כבר את ההשפעה של הסגר השני, טרם דווחו. לא ניכר מהטבלה כי חולים שמתו מקורונה בתחילת השנה, נגרעו מהתמותה הכוללת של החודשים הבאים ("היו מתים ממילא תוך כמה חודשים").

התמותה באוקטובר הייתה דומה לתמותה בינואר הקודם, המאופיין במחלות חורף. התמותה בישראל בשנים רגילות היא הגבוהה ביותר בדצמבר-ינואר, דועכת עד יוני ושבה ועולה שוב עד דצמבר וינואר הבאים. החשש הוא כי השנה, תצטרף תוספת המתים על גבי נתוני התחלואה הרגילים גם בחורף. עד כה מתו מקורונה כ-2,800 איש בישראל, שהם כ-6% מכלל המתים בישראל בכל שנה.

מנתונים נוספים שפרסמה הלשכה ניתן לראות כי במהלך אוגוסט החל להיווצר פער קבוע בין תמותת הגברים לתמותת הנשים בישראל, כפי שניתן היה לנבא מכך שתמותת הגברים מקורונה היא גבוהה יותר. הפער הגיע מאמצע אוגוסט ועד סוף אוקטובר לכמה עשרות אנשים בשבוע.