למרות התקוות שמביאים החיסונים: הכלכלה העולמית עומדת מול חורף קשה

נראה כי המגפה האיצה את עלייתה של סין כמעצמה כלכלית, בעוד מקרי הידבקות חדשים מעכבים התאוששות באירופה וארה"ב

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

ההבטחה שנושאים עימם החיסונים לקורונה, מעודדת תקווה שהשפל הכלכלי שבא עם המגפה ייגמר - אך קודם לכן צריכה הכלכלה הגלובלית להתמודד עם חורף ארוך וקשה.

הגבלות שונות שמטילות ממשלות ופחד צרכנים מפני הידבקות ימשיכו להטיל צל על הכלכלה העולמית עמוק אל תוך השנה הבאה, אפילו כאשר פיתוח החיסונים מציע תקווה לסיום המגפה - כך אמרו בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) השבוע.

כשכלכלת העולם אכן תחזור לעצמה, סין תצא המנצחת הגדולה, כך אמרו ב-OECD, ותהיה אחראית לעד כשליש מההתאוששות, בזמן שכלכלות מערביות יתנערו לאט לאט מצמצומים שקבעו שיאים שליליים חדשים.

ה-OECD פרסם תחזיות חדשות מאז שכמה חברות תרופות הודיעו שהחיסונים שלהן נבדקו במבחנים קליניים ונמצאו יעילים. בתחזיות נכתב שממשלות חייבות להמשיך לתמוך בכלכלות שלהן על מנת להבטיח חזרה מהירה לרמות פעילות כפי שהיו לפני המגפה.

"זה לא כאילו שנקבל חיסון ותוך חודש הכל יחזור לקדמותו," אמרה לורנס בון, הכלכלנית הראשית של ה-OECD.

הארגון קיצץ את תחזיות הרווח שלו לרוב הכלכלות המובילות, וציין עלייה בהדבקות לאחרונה בחצי הכדור הצפוני שגרמה להטלת מגבלות חדשות על משקי בית ועסקים ולהתנהגות זהירה בין צרכנים.

כעת צופה הארגון שהכלכלה העולמית תצמח ב-4.21% בשנת 2021, לאחר שהתכווצה באותו שיעור השנה. בספטמבר, כאשר פרסם ה-OECD את התחזיות הרבעוניות שלו, צפה צמיחה של 5% בשנה הבאה.

הסתכלות "זהירה"

ה-OECD קיצץ את תחזיות הצמיחה שלו ל-2021 - 3.2% בארה"ב (לפני כן חזה צמיחה של 4%) ול-3.6% באירופה, מ-5.1%. את תחזית הצמיחה של סין השאיר כמקודם, 8%.

התחזיות מבוססות על מה שבון הגדירה כהסתכלות "זהירה" על הלוגיסטיקה של ייצור והפצת חיסונים, כמו גם על רמת ההתחסנות באוכלוסיות שעשויות להיות ספקניות לגבי בטיחותו.

ה-OECD צופה שרוב הכלכלות יפעלו תחת מגבלות כלשהן עד סוף שנת 2021.

"רוב השנה הבאה, אנו ניאלץ להסתמך על התערבויות לא-תרופתיות על מנת להמשיך לחיות", אמרה בון.

בארה"ב, חברות ייצור המשיכו לדווח על צמיחה בנובמבר, כך לפי סקרים שנערכו בקרב מנהלי רכש שפורסם ביום שלישי. המגמה ממשיכה שבעה חודשי צמיחה רצופים לאחר ההתכווצות של תחילת המגפה.

מדד הייצור של המכון לניהול מלאי (Institute for Supply Management) ירד בנובמבר ל-57.5 מ-59.3 נקודות שהיו באוקטובר. סקר ייצור נפרד שנערך על ידי חברת IHS Markit נתן לארה"ב 56.7 נקודות בנובמבר, עלייה מ-53.4 נקודות בחודש לפניו.

מדדים של מעל 50 נקודות משמעותם שפעילות ייצור מתרחבת, ותוצאה של פחות מ-50 נקודות משמעותה שהייצור קטן.

"יש חשש מסוים בדו"ח הזה לגבי הביקוש בעתיד", אמר טים פיורה, המפקח על סקר ISM של רכישות מטעם מפעלים ומנהלי ביקוש. הוא ציין גורמים כגון תקופת החגים הקרבה ונושאים הקשורים לקורונה, כמו היעדרות מהעבודה ועייפות הנגרמת בעקבות המגפה.

קצב ההתאוששות הגלובלית ימשיך להיות לא אחיד

ה-OECD אמר שקצב ההתאוששות הגלובלית ימשיך להיות לא אחיד בין מדינות. ברבעון האחרון של 2021, התוצר הכלכלי של סין צפוי להיות גבוה ב-9.7% ממה שהיה בשלושת החודשים האחרונים של 2019. בניגוד לכך, התוצר הכלכלי של ארגנטינה צפוי להיות נמוך ב-8%.

התוצר הכלכלי של ארה"ב צפוי להתאושש לרמות כמו לפני המגפה עד אז, אך התוצר הלאומי של מדינות אירופה צפוי להיות נמוך ב-3%, ושל בריטניה נמוך ב-6.4% לעומת התוצר של הרבעון האחרון של 2019.

על פי התחזיות, סין תהיה אחראית לבערך שליש מהצמיחה בתוצר הכלכלי הכלל עולמי בשנה הבאה. בון אמרה שנראה כי המגפה האיצה את עלייתה של סין כמעצמה כלכלית.

"ישנו פיזור מחדש של הכח בכלכלה העולמית", אמרה.

ה-OECD אמר שהתחזית העולמית נשארת לא ברורה. הפצה ושימוש יעילים יותר בחיסון עשויים להגדיל את הצמיחה העולמית ל-5% בשנת 2021 ול-5.5% בשנת 2022, בעוד עיכובים במתן חיסונים יכולים לעכב את הצמיחה ב-1.45% בשנה הבאה וב-2.2% בשנת 2021.

הארגון, שמשרדיו נמצאים בפריז, מספק למדינות החברות בו ייעוץ לגבי מדיניות. ארה"ב חברה ב-OECD. הארגון קרא לממשלות להמשיך לתמוך במשקי בית ועסקים הנזקקים ביותר ולספק תמריצים בעלי בסיס נרחב על מנת להגדיל את הביקוש בשווקים ולהאיץ את ההתאוששות.

בון אמרה שתחזיות ה-OECD מבוססות על ההנחה שיהיו תמריצים חדשים גם בארה"ב וגם באירופה, והוסיפה שאם לא יינתנו תמריצים, הדבר יפגע בביטחון הצרכנים.

"זה יהיה מנחם לעסקים ולמשקי בית לדעת שלמדנו משהו מהמשבר האחרון", אמרה.