למרות הביקוש: ישראל עדיין סגורה לתיירות, גם לבאים מאיחוד האמירויות

אף שהמדינות הכריזו על פטור הדדי מוויזות, ולמרות גל התיירים הישראליים שהגיע לאיחוד, תיירים מהאמירויות לא יכולים עדיין לבקר בישראל - שגבולותיה סגורים לזרים •
אף שגובש בעבר מתווה לפתיחת הגבולות, נראה כי הוא יידחה בעקבות העלייה בתחלואה

אולם הכניסה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
אולם הכניסה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

בעוד שבועיים וחצי ייכנס לתוקפו הפטור ההדדי מוויזות תייר לפי ההסכם שנחתם בין ישראל ובין איחוד האמירויות. אלא שבשלב זה ישראל לא מתירה כניסה של תיירים לשטחה - מצב שלא צפוי להשתנות בקרוב, עקב העלייה בתחלואה שנרשמת בשבועות האחרונים.

מתווה של תיירות נכנסת כבר נוסח ממזמן, והוא מצדד בהכנסת תיירות מאורגנת (בקבוצות) בקפסולות ולפי תקנות מחמירות הכוללות הפרדה של התיירים כמעט לכל אורך השהות שלהם בארץ.

בלשכת תיירות נכנסת שאפו שהמתווה יכנס לתוקף לםני חג המולד, מועד שבו צליינים רבים מבקשים לבקר בישראל, אלא שהציפייה הזו נגוזה. במשרד הבריאות הגיבו לפניית גלובס ומסרו כי "ישנה עבודת מטה של משרד התיירות בשיתוף משרד הבריאות, אך ככל שהמצב בישראל מחמיר וידרשו הגבלות נוספות יתכן עיכוב ביציאה למתווה התיירים בקפסולות".

מבחינת לשכת תיירות נכנסת כפי שכבר הובהר פעמים רבות בדיונים הרלוונטיים בוועדות הכנסת אין ציפייה לאישור מיידי לתוכנית, זאת משום שממילא נדרשת לה היערכות של כחודשיים מראש. אחרי חגי דצמבר, המועד הבא שאפשר לשאוף אליו הוא לקראת חג הפסח.

מנכ"ל הלשכה יוסי פתאל מסר כי "מה ההיגיון לתת לישראלים לטוס לדובאי ולשוב לישראל מבלי לבצע בדיקות בכניסה, אבל באותה נשימה לאסור כניסה של תיירות מדובאי לישראל במודל של קפסולות?"

כך או כך, כל עוד מערך הבדיקות המהירות בנתב"ג עדיין לא קיבל אישור לפעול, לא נראה שתוכנית של תיירות נכנסת תקודם. ברוב המדינות, כולל באיחוד האמירויות כל התיירים שנכנסים למדינה מבצעים בדיקת קורונה מיד לאחר הנחיתה - בנוסף לזו שביצעו מבעוד מועד במדינת המוצא. הבדיקה הנוספת נעשית במטרה לצמצם את הסיכוי לייבוא של תחלואה באמצעות הנכנסים למדינה.

רוב הנוחתים בארץ עם קורונה הגיעו מטורקיה או מארה"ב

נתוני משרד הבריאות לאיתור מאומתים לקורונה בטיסות שנחתו בארץ או שהמריאו מישראל כולל עד כה מקרים בודדים של חולים שנחתו בטיסות מדובאי. לפני נתוני השבועיים האחרונים (עד ה-4.12) רוב המאומתים שהגיעו בטיסה נחתו מטורקיה או מארה"ב.

שלושה מקרים נקשרו בטיסות לדובאי: אחד מהם מה-29.11 בטיסה פרטית ושניים אחרים בטיסות של אתיחד מה-24 ומה-28.11. מתוך 101 המאומתים שהגיעו בטיסות עולה על סמך החקירות האפידמיולוגיות כי כ-30% הגיעו בטיסות מטורקיה, כ-27% הגיעו בטיסות מארצות הברית. כ-12% נוספים הגיעו בטיסות מאוקראינה, כ-10% מטיסות מרוסיה, והשאר מיעדים שונים בהם מולדובה, גרמניה, אתיופיה, צרפת ועוד.