ועדת הכנסת תהיה זו שתקדם את חוק פיזור הכנסת לאישור המליאה

הוועדה נבחרה בתמיכה של עשרה חברי ועדה ולאחר היעדרות של חברי הכנסת של הליכוד והמפלגות החרדיות • יו"ר הוועדה ציין שהיא עשויה להתכנס כבר הערב

דיון בכנסת והצבעה על התקציב / צילום: אורון בן חקון
דיון בכנסת והצבעה על התקציב / צילום: אורון בן חקון

ועדת הכנסת תהיה זו שתכין את חוק פיזור הכנסת של יש עתיד לאישור המליאה. ייתכן שהוועדה תתכנס כבר הערב אמר יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג. הוועדה נבחרה בתמיכה של עשרה חברי ועדה ולאחר היעדרות של חברי הכנסת של הליכוד והמפלגות החרדיות. 

במהלך הדיון בוועדת הכנסת הבוקר אמר גינזבורג כי "בכל השנים האחרונות מי שדנה בהתפזרות הכנסת היא ועדת הכנסת ולא כדאי לשבור מסורת". יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר אמר "אנחנו לא מתנגדים שהחוק יעבור פה בוועדת הכנסת כי נוח לנו שיראו מי זה שמוביל ומקדם את פיזור הכנסת. במקרה הזה, אתה, יו"ר הוועדה, תוביל את ישראל לבחירות במו ידיך". גינזבורג: "אמר מי שהגיש חוק לפיזור הכנסת 40 יום לאחר הבחירות".

זוהר הפנה אצבע מאשימה גם כלפי ימינה ואמר "אני יכול להבין את האינטרס של ח"כ מתן כהנא בבחירות כי יש לו 20 ומשהו מנדטים בבחירות. אני רואה את נציגי יש עתיד וליברמן שרוצים להחליף את השלטון - לגיטימי. אבל כחול לבן אצה רצה לפרק את הממשלה עם מספר דו ספרתי בסקרים. זה 'תמות נפשי עם פלישתים'. כחול לבן רוצה להחריב את הבית וזו התנהגות הרסנית שאנחנו מקווים שנוכל למנוע אותה".

זוהר פנה גם לח"כ אחמד טיבי ואמר "אני לא מבין מה האינטרס של הרשימה המשותפת לפזר את הכנסת כשיש לה אולי עשרה מנדטים בסקרים. יש פה פעולה חסרת אחריות של הרשימה המשותפת מול המגזר הערבי. זה מראה שאתם פועלים משנאה במקום לעבוד למען החברה הערבית". זוהר פנה לגינזבורג "עדיין לא מאוחר. אתם עדיין יכולים לשבת איתנו ולהגיע לסיכום ולמנוע את מערכת הבחירות הזו בעיצומו של משבר קורונה. בחירות בעת הזו הם סכנה בריאותית לאזרחי ישראל".

ח"כ גינזבורג: "כחול לבן שילמה מחיר יקר וכבד על כינון הממשלה ופעלנו כדי לממש את ההסכם ולהעביר תקציב ואתם פעם אחר פעם דוחים את זה מתוך אינטרסים פוליטים. אין לכם שום כוונה להעביר תקציב במרץ, אלא לדחות את הבחירות לחודש יוני. אין לך זכות לדבר על חורבן הבית כשאתה זה שפיזרת את הכנסת ב-2019 אחרי 40 יום. לשמוע מכם את ההטפות האלה עכשיו זה בהחלט דבר מפתיע".

ימינה והרשימה המשותפת תומכים בדרישת כחול לבן

בליכוד רצו להעביר את הדיון בחוק לוועדת חוקה של ח"כ יעקב אשר, אך הבוקר חזרו בהם מכוונתם לעשות כן, בין היתר משום שלכחול לבן היה את הרוב הדרוש כדי להשאיר את הדיון אצלם בוועדת הכנסת ולשלוט בקצב קידום החוק. זאת לאחר שאתמול הודיעו חברי ימינה והרשימה המשותפת כי בכוונתם לתמוך בדרישת כחול לבן להכין את החוק בוועדת הכנסת.

הבוקר אמר גורם בכיר בליכוד לגלובס: "טוב לנו שהשליטה ביציאה לבחירות תהיה בידיים של כחול לבן", בתוך מלחמת ההאשמות של "מי גרר את ישראל לבחירות". לאחר סיום הדיון בוועדת הכנסת, הוועדה תודיע על החלטתה במליאה ודיון ראשון על תוכן החוק עצמו יתאפשר רק מחר בבוקר.

נכון לכתיבת שורות אלו לא נראה כי יש מוצא בדמות פשרה פוליטית בין הצדדים שתוביל למניעת הבחירות.