ג'נרל אלקטריק תשלם 200 מיליון דולר על-מנת לסיים חקירה של רשות ני"ע האמריקאית

ברשות אומרים כי ג'נרל אלקטריק נכשלה בגילוי כשלים ביחידות האנרגיה והביטוח שלה

ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס, Stephane Mahe
ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס, Stephane Mahe

ענקית האלקטרוניקה וייצור המנועים ג'נרל אלקטריק (GE) הסכימה לשלם קנס של 200 מיליון דולר על-מנת לסיים חקירה פדרלית על חשדות לפיהם החברה הטעתה משקיעים בתחום שבשבות הרוח, ומחלקת הביטוח ולא הציגה בפניהם גילויים על כשלים ניהוליים.

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה, לאחר סיום חקירה שנמשכה מספר שנים ובדקה איך ג'י.אי הגדירה עלויות ורווחים מסוימים, שהחברה לא הציגה תמונה נאמנה של איך סקטור ייצור האנרגיה שלה הרוויח כסף, ולא הודיעה למשקיעים על הסיכון הגובר בתיק ביטוחי שהחזיקה ושבסופו של דבר נזקק להזרקה של יותר מ־15 מיליארד דולר על-מנת שיהיו בו רזרבות.

"כשלי הגילוי של ג'נרל אלקטריק בכמה תחומי עיסוק הטעו את המשקיעים לגבי הצורה שבה החברה הפיקה דיווחים על רווחים וצמיחה במזומנים, כמו גם סיכונים לטנטיים בעסק הביטוחי של החברה", כתבה סטפאני אבקיאן, מנהלת מחלקת האכיפה במועצה לניירות ערך ולבורסות.

ג'נרל אלקטריק סיימה את החקירה בתיק מבלי להודות או לכפור בהאשמות של המועצה לניירות ערך ובורסות, ועל-פי הסיכום, המועצה לא האשימה את החברה בהפרת חוקי הנהלת חשבונות של ארה"ב או חוקים רציניים יותר נגד הונאה. תחת ההחלטה, החברה גם תהיה חייבת לדווח למועצה על המדיניות ואמצעי הבקרה הקשורים לחשבונאות ולגילוי נאות שהיא מטמיעה, במשך שנה אחת.

בחברה אמרו שלא יהיה צורך לשנות הסדרים כספיים קודמים. "אנו מרוצים שהגענו להסכם ששם את הנושא הזה מאחורינו", הודיעו בחברה. "תחת צוות ההנהגה הנוכחי, שיפרנו באופן משמעותי את הגילויים שלנו ואת מנגנוני הביקורת הפנימיים ואנו כיום חברה חזקה יותר".

המועצה לניירות ערך ובורסות אמרה בהודעה על ההסכם שהיא ממשיכה לחקור את הטענות, אמירה שמשמעותה לעתים קרובות הודעה שהחוקרים עדיין בודקים אם יש אנשים אינדיבידואלים שצריך להאשים באופן רשמי בעבירות מסוימות.

מהלכים חשבוניים ששיפרו את תזרים המזומנים של החברה

מועצת ניירות הערך והבורסה אמרה שהכשלים בג'נרל אלקטריק קרו בין 2015 ל־2017 וכללו מהלכים חשבונאיים שהגדילו את הרווחים של ג'.אי במיליארדי דולרים ושיפרו נתון מרכזי הקשור לתזרים המזומנים של החברה.

המהלכים להגברת התזרים, בגובה של כ־1.9 מיליארד דולר בשנים 2016 ו־2017, כללו מכירת תקבולים, או כסף שלקוחות היו חייבים לחברה, לחברת הבת ג'י.אי קפיטל. החברה לא גילתה שהיא מסתמכת יותר ויותר על מכירת תקבולים על-מנת לדרבן את תזרים המזומנים התאגידי שלה, הודיעה המועצה לניירות ערך ובורסות בהודעה על ההסדר.

המועצה לניירות ערך ולבורסות ומשרד המשפטים האמריקאי מנהלים חקירה נגד מחלקת הנהלת החשבונות בג'נרל אלקטריק כבר כשנתיים, אחרי שהחברה הפיקה גילויים על הורדת ערך נכסים הקשורים לעסק הביטוחי שלה ולעסק האנרגיה שלה. במועצה הזהירו את ג'נרל אלקטריק בספטמבר שמכינים נגדה תביעות אזרחיות וג'נרל אלקטריק הודיעה שהיא שמה בצד 100 מיליון דולר לפתרון הבעיה.

בעיות חשבונאות החלו לצוץ לראשונה בשנת 2017 ובחברה נאבקו עם תזרים מזומנים נמוך ורווחים פוחתים, לאחר עזיבת המנכ"ל ג'ף אימלט. מאוחר יותר, בינואר 2018, גילתה החברה שהייתה צריכה לחזק את רזרבות הביטוח שלה ב־15 מיליארד דולר ורשמה בספרים חיוב של 6 מיליארד דולר.

המניות של ג'נרל אלקטריק צנחו ב־2017 וב־2018, ואיבדו יותר מ־200 מיליארד דולר בשווי שוק. החברה קיצצה בדיבידנד שלה לחלוטין והשאירו אותו על סכום סמלי של פני אחד למניה. היא גם מכרה יחידות עסקיות שונות, קיצצה משרות והחליפה הנהגה פעמיים, כאשר באוקטובר 2018 נכנס לתפקיד לארי קאלפ, המנכ"ל הנוכחי.

בג'נרל אלקטריק החליטו גם להחליף את שירותי הנהלת החשבונות. לאחר יותר מ-100 שנה עם חברת KPMG, עברה ג'י.אי לקבל שירותי חשבונאות מחברת דלויט (Deloitte). דלויט תתחיל לספק לה שירותים בשנת 2021.