ריב על תמהיל דירות בקריית אונו מעכב מאות זוכי מחיר למשתכן

אשדר זכתה בקרקע ב-2018, הזכאים ביולי של אותה שנה, אלא שגם כעת חלק גדול מהפרויקט תקוע, בשל מחלוקת בין החברה למשרד הבינוי על תמהיל הדירות

הפרויקט העתידי של אשדר בקריית אונו / הדמיה: אשדר
הפרויקט העתידי של אשדר בקריית אונו / הדמיה: אשדר

פרויקט בנייה בקריית אונו של חברת אשדר שמשווק בחלקו הגדול לזוכי מחיר למשתכן נמצא בסכנה לעיכובים ממושכים. זאת עקב מחלוקת שנתגלעה בין החברה, לבין משרד השיכון, באשר לתמהיל הדירות בפרויקט שיוקצו למכירה בשוק החופשי ולזוכי התוכנית הממשלתית. בחברה מעוניינים לייעד כמות גדולה של דירות 3 ו-4 חדרים למכירה בשוק החופשי, ואילו במשרד מתנגדים ודורשים להקצות את רובן לשיווק במסגרת התוכנית. לאור המחלוקת במשרד השיכון מעכבים את היתרי הבנייה.

ביוני 2018 זכתה אשדר במסגרת מכרז בארבעה מגרשים באזור צומת סביון, עליהם ניתן לבנות כ-730 דירות ב-13 בניינים. הצעתה הזוכה של אשדר הנה למחירי מכירה של 13-14 אלף שקל למ"ר, לעומת מחירי דירות ממוצעים של כ-22 אלף שקל למ"ר שנהוגים בקריית אונו.

כבר מההתחלה נרשמו עיכובים בפרויקט. תחילה בשל העובדה שהשטח טרם שויך במלואו לקריית אונו וחלקו הוחזק על ידי משרד הביטחון. במהלך השנה האחרונה נפתרה הבעיה ובאשדר החלו להניע את הפרויקט קדימה. ואולם באחרונה שוב התעוררו קשיים, הפעם לגבי שניים מבין ארבעת המגרשים, וזאת עקב המחלוקת לגבי תמהיל הדירות שייבנו בקרקע.

לטענת אשדר, משרד השיכון דורש להקצות לזכאי מחיר למשתכן כ-90% מהדירות הקטנות שתוכננו בשני המגרשים המדוברים. החברה טוענת, כי מדובר בדרישה שאינה כלולה בתנאי המכרז. "היענות לדרישת משרד השיכון תשאיר בידי החברה מעט מאד דירות בנות 4,3 חדרים למכירה למשפרי דיור ולכאלה שלא זכו בהגרלות, מה שיוצר מצב בלתי הגיוני של דירות יוקרה בלבד למכירה בשוק החופשי ולכן החברה סירבה לדרישה". אומר ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר.

במתחם אחד תוכננו 189 דירות, מתוכן 144 דירות לזוכי תכנית מחיר למשתכן ויתרתן מיועדת למכירה על ידי החברה בשוק החופשי. במתחם השני תוכננו 250 דירות, מתוכן 182 דירות לזוכי תכנית מחיר למשתכן ויתרת הדירות מיועדת למכירה על ידי החברה בשוק החופשי. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריית אונו אישרה בתנאים בקשות להיתרי בנייה הכוללים תמהיל דירות 6,5,4,3 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים. ועל אף שתמהיל הדירות מגוון מאוד, מה שיוצע לשוק החופשי יהיה בעיקר דירות הגן, דירות הפנטהאוז ו-6 חדרים, למורת רוחה של החברה.

משרד השיכון התעקש להקצות דירות 3-4 חדרים למחיר למשתכן

אשדר טוענת, כי ביקשה ממשרד השיכון להשאיר בידה לשיווק בשוק החופשי תמהיל דירות המשקף את היחס בין מספר הדירות המיועדות לשיווק בשוק החופשי, לבין מספר הדירות המיועדות לזוכי תכנית מחיר למשתכן, ואולם המשרד דבק בעמדתו להקצות את הרוב המוחלט של דירות 3-4 חדרים למחיר למשתכן.

"אם משרד השיכון היה מעוניין להכתיב מראש הקצאה של רוב-רובן של הדירות הקטנות לזוכי תכנית מחיר למשתכן היה עליו לדרוש זאת במסגרת מסמכי המכרז, בהתאם היזמים שנגשו אליו, היו נערכים מבעוד מועד". אומר מנכ"ל אשדר ארנון פרידמן.

נכון לעכשיו המצב הוא שמשרד השיכון טרם אישר לחברה את מסמכי המכירה ולא העביר את אישורו לרשות מקרקעי ישראל, כדי שהרשות תמציא אישור לוועדה המקומית להוצאת היתרי בנייה.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה כי "בפרויקט המדובר ישנם שני מתחמים אשר אושרו לבחירת דירות וחתימת חוזים, מתחמים אלו מציעים תמהיל דירות כולל אשר תואם למטרות התוכנית ולתנאי המכרז. לצערנו בשני המתחמים הנותרים, המצב שונה ולכן המשרד מנהל שיח מול היזם בנושא, ופועל בכל הכלים שעומדים לרשותו על מנת לדאוג שהזכאים יוכלו לבחור דירה מתוך מגוון רחב של דירות התואמות, ככל הניתן, למטרות התכנית. בתקופה האחרונה מאחר והחברה לא הראתה התקדמות, משרד הבינוי והשיכון בשיתוף רמ"י בוחנים את צעדינו מול החברה".