סוגרים את 2020: כל מה שכדאי לדעת על חסכונות, השקעות וביטקוין

פעילים בשוק ההון? מחפשים דרך להתחיל לחסוך דווקא עכשיו, בסוף דצמבר? או שאולי רכשתם מטבעות דיגיטליים, ואתם מעוניינים לממש אותם כעת? • שימו לב לחובות הדיווח, האפיקים המשתלמים וגובה המיסוי • המדריך המעשי לכיס שלנו

אם אתם מושקעים בשוק ההון בכל דרך שהיא, מחפשים להתחיל לחסוך דווקא עכשיו או שרכשתם מטבעות דיגיטליים ואתם רוצים לממש אותם, עליכם לדעת כמה דברים חשובים לקראת סיומה של השנה. הטיפים האלה יכולים להיות שווים לכם כסף, ואפילו הרבה.

1. סוחרים במטבעות דיגיטליים? יש חובת דיווח

אם רכשתם ביטקוין לפני כמה שנים או אפילו בתחילת השנה, אתם בוודאי מרוצים מעליית המחיר, ויכולים ליהנות מרווחים נאים אם תמכרו כעת. אלא שחשוב לדעת שבניגוד לסחר רגיל במטבעות - למשל, עשיית רווח על הפרשי שער ממכירת דולרים, שפטורים ממס - הרי שסחר במטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין עובד אחרת.

רשות המסים רואה במטבע דיגיטלי נכס, כמו כל נייר ערך שנסחר בבורסה. לכן, רווחים ממכירת ביטקוין מחויבים במס רווחי הון, בשיעור של 25%. אם מימשתם ביטקוין, או אפילו רק המרתם אותו למטבע אחר כגון איטריום, אתם צריכים לפתוח תיק במס הכנסה ולהגיש דוח שנתי באפריל, שבו מדווחים על הרווחים מהמכירה. אם לא תעשו זאת הרי שמדובר בעבירה פלילית, מדגיש יועץ המס והמשפטן אייל אלון, שמכהן גם כיו"ר מחוז ת"א ומשנה לנשיא בלשכת יועצי המס.

רווחים ממימוש ניירות ערך מחויבים תמיד במס רווחי הון, אך מעל למחזור מכירות של כ-2.54 מיליון שקל בשנה יש לפתוח תיק במס הכנסה, ולהגיש דוח שנתי.

2. למה קופת גמל להשקעה כדאית דווקא עכשיו

תקופת הקורונה, שחייבה רבים לפנות לחסכונותיהם כדי לצלוח את המשבר, חידדה את חשיבות עצם קיומו של חיסכון כזה. היא גם חידדה את החשיבות לכך שהחיסכון שנועד למטרה הזו יהיה נזיל, כך שנוכל להשתמש בכסף באופן מיידי בעת הצורך.

המומחים שעמם שוחחנו הצביעו על קופת גמל להשקעה כעל מוצר חיסכון שכדאי לשקול לטובת חיסכון לטווח קצר או ארוך, כי הוא טומן בחובו יתרונות רבים. הקופה יכולה לשמש גם כחיסכון ארוך טווח, עם אפשרות להמרה לקצבת פנסיה אחרי גיל 60, ואז יש פטור ממס רווחי הון; וגם כאפיק חיסכון שהכסף בו נזיל, ללא קנסות משיכה, ובכפוף למס רווחי הון (כמו כל חיסכון שיש בו ניירות ערך).

קופת גמל להשקעה
 קופת גמל להשקעה

יתרונות נוספים נעוצים בכך שדמי הניהול הממוצעים בקופת הגמל להשקעה הם מהנמוכים בשוק, 0.64% בממוצע (לפי גמל-נט נכון ל-2019, עדיין אין נתונים מעודכנים ל-2020), ושאפשר לנייד את הקופה בין גופים, למשל בין בתי השקעות שונים או בין מסלולים שונים, ללא מס או עמלה.

בזכות דמי הניהול הנמוכים והתשואה, בטווח של חמש ועשר שנים מדובר במוצר המשתלם ביותר להשקעה, בהשוואה לאפיקי השקעה נזילים אחרים - פוליסה פיננסית לחיסכון והשקעה, קרן נאמנות ופיקדון בנקאי שקלי. כך לפי חישוב שערכה היועצת הפנסיונית שרון אלמגור עבור גלובס בסוף יולי, והתבסס על הנחת תשואה שנתית של 4%. החישוב העלה שקרן ההשתלמות היא האפיק המשתלם ביותר, אך היא נזילה רק כעבור שש שנים ממועד פתיחתה (ראו מסגרת).

"קופת גמל להשקעה היא מעין תוכנית השקעות נזילה, בכובע של קופת גמל", מסביר מתכנן הפיננסים ובעלי "השיא בוטיק", חיים נתן. "היא מקבלת כסף פנוי מהחשבון, ולכן מתאימה כמעט לכל אחד - לשכירים, לעצמאים ואפילו כחיסכון לילדים ולנכדים". עם זאת, לקופה יש תקרת הפקדה של כ-71 אלף שקל בשנה, ולכן, לדברי נתן היא פחות מתאימה "לאנשים שמכרו דירה או קיבלו ירושה, ומעוניינים לנצל את הכסף ליצירת קצבה, או לכל צורך אחר".

אלא שדווקא כעת, לקראת סוף השנה, יש הזדמנות להפקיד בקופה 142 אלף שקל במשך חודשיים ולנצל את יתרונותיה: 71 אלף שקל כעת, בדצמבר, וסכום דומה בינואר.

3. קיזוז הפסדים ורווחים בשוק ההון: דרך דוח שנתי

אם יש לכם נכסים שמושקעים בשוק ההון, ולכן חייבים במס רווחי הון - למשל, ניירות ערך ומטבעות דיגיטליים - הרי שסוף שנה הוא זמן טוב לבדוק אם אפשר וכדאי לקזז הפסדים מול רווחים.

מה משמעות הקיזוז? למשל, אם הפסדתם בניירות ערך השנה אבל הרווחתם בביטקוין, אפשר לקזז את ההפסד מהרווח. תמיד כדאי לקזז, כי משמעות הקיזוז היא שההכנסה המדווחת פוחתת, וכך גם המיסוי.

אם יש רווח והפסד בנכסים פיננסיים באותו חשבון בנק, הקיזוז בדרך כלל נעשה בידי הבנק. אם מדובר בשני חשבונות נפרדים או שני בנקים שונים, אפשר לקזז דרך הגשת דוח שנתי למס הכנסה, שבו מפורטים הרווחים וההפסדים. 

קרן ההשתלמות והקורונה: שימו לב לאותיות הקטנות

אם יש לכם קרן השתלמות לא נזילה, ואתם שוקלים למשוך ממנה כסף בפטור ממס, כפי שמתאפשר כיום בהוראת שעה חדשה לימי קורונה - דעו שהקריטריונים שלפיהם נקבעת הזכאות למשיכה ונוגעים גם לבן או בת זוג, לא מחייבים שתהיו נשואים להם.

מהם הקריטריונים האלה? הראשון הוא אם אתם או בן/בת בזוג פוטרתם (או יצאתם לחל"ת) החל ממרץ 2020 ועד להגשת הבקשה. השני נוגע לכך שההכנסה החייבת הממוצעת של משק הבית ממרץ 2020 ועד לחודש שקדם להגשת הבקשה פחתה ביחס להכנסה הממוצעת ב-2019. עליכם לעמוד בלפחות אחד מהקריטריונים.

בימים רגילים, כספים בקרן השתלמות הופכים נזילים - כלומר, אפשר למשוך אותם ללא קנס - רק אחרי שש שנים מיום פתיחת הקרן. אם מושכים את הכספים קודם לכן, מוטל קנס על חלק מהרכיבים בגובה של כמעט 50%. הוראת השעה קובעת שאפשר למשוך כספים מקרן לא נזילה בסכום של 7,500 שקל בחודש, ולמשך חצי שנה - בסך הכול 45 אלף שקל. את הבקשה למשיכה אפשר להגיש עד פברואר 2021.

"הגדרת בני זוג בהוראת השעה היא מחוק מיסוי מקרקעין ולא מפקודת מס הכנסה, ולכן גם ידועים בציבור שאינם נשואים נחשבים כאן בני זוג. מדובר בחידוש מרענן, שלא כולם שמו לב אליו", מסביר יועץ המס אייל אלון.

לצד זאת, אל תמהרו למשוך את הכסף מקרן ההשתלמות, במיוחד אם יש לכם גם חסכונות אחרים שאפשר למשוך מהם כסף. הסיבה לכך היא שקרן השתלמות היא מאפיקי החיסכון המשתלמים ביותר בשוק כיום, בזכות דמי ניהול נמוכים מאוד, 0.6% בממוצע, ובנוסף, לא צריך לשלם מס רווחי הון (25%) על הרווחים, עד תקרת הפקדה מסוימת.

כאשר משווים חיסכון בקרן השתלמות מול אפיקי חיסכון והשקעה אחרים - קופת גמל להשקעה, פוליסה פיננסית לחיסכון והשקעה, קרן נאמנות ופיקדון בנקאי שקלי לטווח ארוך - בטווח של חמש ועשר שנים, קרן ההשתלמות היא המנצחת.

היועצת הפנסיונית שרון אלמגור ערכה השוואה כזו עבור גלובס בסוף יולי, כאשר סכום החיסכון הראשוני הוא 50 אלף שקל, וכאשר מביאים בחשבון דמי ניהול ממוצעים בענף, מדד שנתי של 1%, תשואה או ריבית שנתית סבירה לכלי החיסכון (4% לכל אחד מהאפיקים, ורבע אחוז לפיקדון שקלי לטווח ארוך), וקיומו של מס רווחי הון בעת פדיון הכסף. היתרה הגבוהה ביותר שהתקבלה כעבור חמש שנים הייתה דרך קרן ההשתלמות: 59 אלף שקל. היתרה הכי נמוכה התקבלה מהפיקדון הבנקאי, רק 50.5 אלף שקל, פער של 17%. 

שרון אלמגור / צילום: גליה חרמון
 שרון אלמגור / צילום: גליה חרמון