לאחר שנחסם ע"י ויזה ומאסטרקארד: פורנהאב, אתר הפורנו הגדול בעולם, הוריד מיליוני סרטונים

החברות, ביחד עם חברת אשראי נוספת, דיסקאבר, החליטו על המהלך לאחר מאמר דעה שפורסם ב"ניו יורק טיימס" על כך ש"פורנהאב" מציג סרטונים פורנוגרפיים של קטינים ללא הסכמתם, לעתים תוך התעללות בהם • האתר הסיר בתגובה מיליוני סרטונים מהרשת, אך גם תקף את הצביעות של הגופים שמתמקדים דווקא בהם: "פעולות אלה מאכזבות במיוחד"

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

שלוש חברות אשראי אמריקאיות - מאסטרקארד, ויזה ודיסקאבר - הפסיקו לאפשר ללקוחותיהן להשתמש בכרטיסי האשראי שלהן לרכישות ולתשלומים באתר הפורנו הגדול בעולם, "פורנהאב" (Pornhub).

ההחלטה הגיעה לאחר פרסום טור דעה ב"ניו יורק טיימס" לפני כעשרה ימים, תחת הכותרת "הילדים של פורנהאב", שבו הואשם האתר בהפצת סרטונים הכוללים התעללות בילדים ופעולות מיניות שנעשות ללא הסכמה.

בתגובה למהלך של חברות האשראי, החברה הסירה משרתיה מילוני סרטונים והוציאה הודעה רשמית "מתקרבנת", אך גם תקפה את מה שהגדירה כצביעות של ההתמקדות בה בלבד בשל היותה אתר בעל "תוכן למבוגרים".

על הניצול בתעשיית הפורנו

בהודעתה הודתה החברה כי על שרתיה אומנם נמצאו 118 סרטונים - "118 סרטונים יותר מדי" - בהם מצולמים ילדים, אך זאת בזמן ש"פייסבוק" דיווחה בעצמה על כך שהיא הורידה "84 מיליון פוסטים עם חומר של ניצול מיני של ילדים".

"ברור ששמו מטרה על 'פורנהאב' לא בגלל המדיניות שלנו וכיצד אנחנו פועלים ביחס לחברות אחרות, אלא בגלל שאנחנו פלטפורמת תוכן למבוגרים", נכתב בהצהרה של החברה. "בעולם של היום, כל פלטפורמות המדיה החברתית חולקות את האחריות להילחם בחומרים בלתי חוקיים. הפתרונות חייבים להיות מונעים על-ידי עובדות אמיתיות ומומחים אמיתיים. אנו מקווים שהוכחנו את מסירותנו להוביל בעניין זה".

"נשים מחוסרות הכרה וילדים"

"אני לא מבין מדוע מנועי חיפוש, בנקים או חברות כרטיסי אשראי צריכים לחזק חברה שמייצרת רווחים מהתקפות מיניות בילדים או נשים מחוסרות הכרה", כתב ניקולס קריסטוף במאמר ב"ניו יורק טיימס" ב־4 בדצמבר. "אם 'PayPal' יכולה להשהות את שיתוף הפעולה עם 'פורנהאב', כך גם אמריקן אקספרס, מאסטרקארד וויזה".

לאחר פרסום הטור, החלו בחברת מאסטרקארד בחקירה של הטענות נגד "פורנהאב" וגילו כי הטענות שעלו במאמר הדעה נכונות. עקב כך, נאמר בהודעה רשמית מטעם החברה, "השימוש בכרטיסים שלנו באתר 'פורנהאב' מסתיים. חקירה שביצענו בימים האחרונים מאשרת שהאתר הפר את הכללים שלנו לגבי הפצת תכנים לא חוקיים באתר האינטרנט".

"כתוצאה, ובהתאם למדיניות שלנו, הורינו למוסדות הפיננסיים שמחברים את האתר לרשת שלנו להפסיק לקבל את הכרטיסים". כעת החברה בודקת גם אתרים פורנוגרפיים אחרים, שעלה מהם החשש כי גם הם מפיצים תוכן לא חוקי.

החברה השנייה שהשהתה שימוש של כרטיסיה ב"פורנהאב" היא ויזה. "בהינתן ההאשמות בהתנהגות לא חוקית, ויזה משהה את זכויות האשראי של 'פורנהאב' עד סיום הבדיקה שלנו", הודיעו בחברה. "אנו מורים למוסדות המשרתים את MindGeek (החברה האם של אתר "פורנהאב" - ר.ב) להשהות עיבוד תשלומים דרך הרשת של ויזה".

גם דיסקאבר (DFS) הוציאה הודעה: "אנו דורשים משותפינו במוסדות פיננסיים לנטר ולהפסיק לקבל בקשות תשלום אצל סוחרים שמאפשרים פעילויות לא חוקיות או אסורות המפרות את סטנדרט הפעולה שלנו. אנו מבטלים קבלת כרטיסים במהירות דרך המוסד הפיננסי הקשור לסוחר המפר את הכללים".

פורנהאב: חדשות הרסניות למאות אלפי דוגמניות

בתגובה, אמרו באתר הפורנוגרפי ש"פעולות אלה מאכזבות במיוחד". באתר ציינו שרק בימים האחרונים הכריזו על נהלים חדשים לחיסול תופעות של התעללות בילדים או מין ללא הסכמה באתר שלהם, כולל הסרה של כל החומר שאינו מאושר ואיסור על משתמשים שאינם מאומתים מלהעלות תכנים אל האתר.

"החדשות האלה יהיו הרסניות למאות אלפי דוגמניות המסתמכים על הפלטפורמה שלנו לפרנסתם", אמרו ב"פורנהאב".

יצוין כי חברת אמריקן אקספרס הפסיקה לאפשר תשלום בכרטיסים שלה ב"פורנהאב" כחלק ממדיניות ארוכת שנים על "אתרי תוכן דיגיטלי למבוגרים" וכן שחברת סליקת התשלומים באינטרנט פייפל (PayPal) הפסיקה לקבל בקשות לתשלום ב"פורנהאב" בשנת 2019.

ארגונים רבים, כמו המרכז הלאומי על ניצול מיני (NCOSE) קראו לחברות אשראי להפסיק לאפשר לשלם ב"פורנהאב" וכן באתרי פורנו אחרים. העמותה שיבחה את חברות האשראי על הצעד שנקטו, ואמרה שמדובר "בהחלטה הנכונה לחתוך קשרים עם מי שמרוויחים מאונס".

בתוך כך, בשבוע שעבר, קבוצת מחוקקים בארה"ב העלתה הצעת חוק שתאפשר לקורבנות פגיעה מינית, סחר בבני אדם או "פורנו־נקמה" (סרטונים שמועלים לאתרים או מופצים בצורות אחרות דרך מסרונים, הודעות ווצאפ וכו, ללא אישור כל המצולמים בהם), לתבוע אתרים כמו "פורנהאב", המאחסנים תכנים כאלה באתרים שלהם.