אולי ב-2021: מדוע נדחו הנפקות ה-IPO המתוכננות של אאורה ריט וגדות מסופים?

שתי החברות פרסמו טיוטות תשקיף להנפקת מניות, אבל נאלצו לדחות את המהלך • לדברי פעילים בשוק, על רקע ההתעניינות הגוברת בחברות טכנולוגיה, המוסדיים מחפשים השקעות בחברות עם פרופיל צמיחה וסיכון גבוהים יותר

מנכ"ל אאורה - יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר
מנכ"ל אאורה - יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר

בורסת תל אביב נהנית בתקופה האחרונה מעדנה בכל הנוגע להנפקות ראשוניות של מניות (IPO), אבל יש גם חברות שמתקשות להשלים את הליכי גיוס ההון הראשוניים כמתוכנן, בין אם בשל פערי תימחור ובין אם בשל חוסר עניין יחסי בקרב המשקיעים המוסדיים, על רקע שפע ההשקעות הציבוריות החדשות העומדות על הפרק.

שתי חברות שפרסמו טיוטות תשקיף אבל הנפקתן בבורסה נדחתה בשלב הנוכחי, הן קרן ההשקעות בנדל"ן אאורה ריט, שיזמה חברת אאורה שבשליטת המנכ"ל יעקב אטרקצ'י, וחברת התעשייה גדות כימיקלים של קרן הפרייבט אקוויטי טנא, שביקשו גם הן ליהנות מגל גיוסי ההון האינטנסיבי הנרשם בבורסה המקומית מאז יוני.

חלק מהבעיות שבהן נתקלו שתי החברות לקראת ההנפקה, הן תחומי פעילותן - נדל"ן ותעשייה - שלא עוררו עניין רב בקרב המוסדיים. זאת, בעוד התעניינותם בחברות טכנולוגיה גברה בצורה ניכרת, על רקע העוצמה שהפגינו במהלך משבר הקורונה, שתמך בצמיחת פעילותן, והן אלה שניצבות כיום בלב גל ההנפקות בתל אביב.

פעילים בשוק מציינים כי על רקע שינויי הטעמים בשוק, וההתעניינות הגוברת בחברות טכנולוגיה, המוסדיים מחפשים השקעות בחברות עם פרופיל צמיחה וסיכון גבוהים יותר,  ומוכנים לשלם על חברות מסוג זה מחירים גבוהים יחסית, שלא כמו לחברות המדוברות.

למרות הקשיים בהנפקה, ככל הידוע, שתי החברות לא זנחו את הרעיון. באאורה, ככל הידוע, מתבצעים תהליכים ובדיקות לאפשרות של הנפקה במהלך השנה הבאה, ואילו לגבי גדות, ככל הידוע, החברה בוחנת גם אפשרות לבצע את ההנפקה בשוק האמריקאי, ולצורך כך התחילה להיות בקשר עם כמה גופי חיתום בארה"ב.

משבר הקורונה דחה את התוכניות

חברת הנדל"ן אאורה פעלה להנפקת הקרן להשקעות בנדל"ן למגורים בבורסה כבר ב-2018, אבל מהלך זה לא הושלם. תוכניות הנפקתה של אאורה ריט קודמו שוב בתחילת השנה הנוכחית, ומה שתמך אז במהלך הייתה גאות במניות הנדל"ן בבורסה המקומית, אחרי עליות דו-ספרתיות שרשמו מרבית מניות הענף בסיכומה של 2019, ורמות שיא שאליהן הגיעו רבות מהן בתחילת 2020. מניית אאורה סיכמה את 2019 בקפיצה של כ-50%.

ואולם משבר הקורונה, שפרץ זמן קצר לאחר מכן, דחה את תוכניות ההנפקה, וזאת כשמניות הנדל"ן ניצבו בלב ירידות השערים, עם צלילות של עשרות אחוזים בערכן, ובהן מניית אאורה, שצנחה תוך חודשיים בכ-60%.

בהמשך התאוששה המניה כחלק מהמומנטום החיובי בשווקים, כולל זינוק דו-ספרתי השבוע בעקבות הודעת בנק ישראל על כוונתו לבטל את המגבלה על רכיב ריבית הפריים במשכנתאות. עם זאת, מניית אאורה עדיין מציגה ירידה של קרוב ל-20% מתחילת השנה.

בספטמבר האחרון פרסמה אאורה ריט שוב תשקיף להשלמה, בניסיון ליהנות מגל ההנפקות הנוכחי ולהשלים את הגיוס, שהיקפו על פי ההערכות, היה צריך להגיע ליותר מ-200 מיליון שקל. ואולם, מאז ועד כה לא נרשמה, ככל הידוע, התקדמות משמעותית במהלך.

אאורה ריט, לפי הגדרתה, היא "קרן ריט למגורים המתמחה בדיור להשכרה בלב אזורי ביקוש", ותמהיל הנכסים שלה מכוון לשילוב מעונות סטודנטים ושטחי מסחר שכונתיים למיקסום התשואה. נכסי הקרן המיועדים בעסקה הראשונה, בשווי של כ-610 מיליון שקל, כוללים 252 דירות, כ-120 מיטות לסטודנטים וכ-4,200 מ"ר ברוטו שטחי מסחר, הנמצאים בשיווק וביצוע. 

בשוק ההון היו מי שציינו כי בשלב הנוכחי מודל של קרן ריט למגורים לא מעורר עניין בקרב מרבית הגופים המוסדיים, וכי הצלחה של מודל פעילות מסוג זה דורש עליית מחירים רציפה בענף המגורים, כדי להניב תשואה ראויה למשקיעים.

קרן ריט אחרת שהספיקה לנצל את הגאות בשווקים לפני משבר הקורונה היא ריט אזורים, מייסודה של חברת הנדל"ן אזורים, שבפברואר האחרון, רגע לפני קריסת השווקים, גייסה לפעילותה כ-400 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-620 מיליון שקל "אחרי הכסף". 

גדות פרסמה טיוטת תשקיף כבר בנובמבר

הנפקת אקוויטי נוספת שנדחתה, ככל הידוע, על רקע פערי תימחור, היא של חברת התעשייה גדות מסופים לכימיקלים, שאם הייתה יוצאת לפועל כמתוכנן, הייתה ככל הנראה, אחת מהנפקות האקוויטי הבולטות בסיכום שנתי. גדות פועלת בכמה תחומים, ובהם סחר והפצת כימיקלים, לוגיסטיקה ימית ויבשתית של כימיקלים ושירותי ייצור לתעשיית השמנים.

12 שנים לאחר שנמחקה גדות מהמסחר בבורסה, קרן טנא, שרכשה אותה לפני כשבע שנים, ביקשה לקדם את הנפקתה לפי שווי חברה של כ-350 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל), במהלך שישלב הצעת מכר ומימוש נתח מהחזקותיה של טנא - בשווי גבוה פי שלושה לעומת המחיר שבו רכשה את החברה.

לצורך כך, פרסמה גדות טיוטת תשקיף כבר בסוף נובמבר, אבל, כאמור, הנפקתה נדחתה, על פי ההערכות, בשל פערי תימחור בין השווי שלפיו ביקשה טנא לבצע את המהלך, לבין השווי שלפיו המוסדיים היו מוכנים לקחת בו חלק. כחלק ממהלך ההנפקה, תכננה גדות לרשום את האג"ח הפרטיות שלה למסחר ברשימה הראשית של הבורסה.

את גדות רכשה טנא ב-2014 מידי כונסי נכסים שמונו לחברה מטעם בנק דיסקונט, כדי להחזיר את החוב שהעמיד הבנק לחברת אמפל של יוסי מימן, בעלת השליטה הקודם בגדות, שקרסה. את הרכישה ביצעה טנא, בהובלת אריאל הלפרין, תמורת כ-74 מיליון דולר.

טיוטת התשקיף שפרסמה לקראת ההנפקה, חשפה כי הכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 נשחקו ב-6% ל-331 מיליון דולר, אבל היא צמצמה את עלות הפעילות, כך שהצליחה לשפר את רווחיה, והרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ביותר מפי שלושה והגיע ליותר מ-14 מיליון דולר. 

מחברת אאורה נמסר: "בניגוד לנטען בכתבה, ההנפקה לא נדחתה אלא נמצאת בשלבים מתקדמים ואחרונים לאחר שהוצגה למוסדיים. החברה מתקנת בתשקיף דברים, שסוכמו עם הגופים המוסדיים, שהביעו שביעות רצון ומתכוונים להשתתף בהנפקה. החברה עתידה לסיים את ההנפקה בחודש הקרוב".