החשב הכללי מזהיר: "המצב קשה. נאלץ לנקוט צעדי ריסון חסרי תקדים"

החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג ייאלץ לבצע בימים הקרובים מהלכים חסרי תקדים על רקע השיתוק הפוליטי המונע אישור תקציב מדינה לשנת 2020 • לגלובס נודע כי יידרש קיצוץ של 25% בתקציבי משרדי הממשלה כבר בחודש הבא אם לא תוגדל מסגרת התקציב ב-2021

יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר / צילום: ליאור מזרחי
יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר / צילום: ליאור מזרחי

לקראת הדממה חלקית בעוד שבועיים: החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, הזהיר היום (ד') את מנכ"לי משרדי הממשלה מפני "מהלכי ריסון" חסרי תקדים שייאלץ לבצע בימים הקרובים על רקע השיתוק הפוליטי המונע אישור תקציב מדינה לשנת 2020 ומונע את אישור התיקונים לחוק יסוד משק המדינה שמציע האוצר.

לגלובס נודע כי לפי הערכה שנעשתה בחשב הכללי, יידרש קיצוץ של 25% בתקציבי משרדי הממשלה כבר בחודש הבא, אם לא תאושר הצעת החוק שהגיש האוצר, הצעה שמאפשרת להגדיל את המסגרת התקציבית ב-2021 בכ-80 מיליארד שקל

במכתב שהופץ הערב למנכ"לים כתב רוטנברג כי "בשל הסיכון הלא-מבוטל שלא יאושר תקציב 2020 וגם לא יאושר תיקון החקיקה האמור קיים חשש ממשי שנעמוד בתחילת השנה באה במצב קשה, בו בסיס התקציב נמוך מאוד (תקציב 2019), ביחס לצורכי הממשלה כאשר החזר קרן החוב והוצאות התוכנית הכלכלית להתמודדות עם נגיף הקורונה נכללים ונוגסים ביתרת המימון המוקצית למשרדים. מצב כזה יחייב לצמצם עוד יותר את הוצאות הממשלה אף ביחס למצב המצמצם ממילא שאנו נתונים בו בשנה האחרונה".

כפי שנחשף בגלובס, קיים פער של כמעט 100 מיליארד שקל בין היקף ההוצאות שהמדינה התחייבה להן ב-2021 (כולל בקופסאות הקורונה) לבין מסגרת התקציב שתעמוד לרשותה במקרה של אי אישור החוקים הנדרשים, מסגרת ששימשה למעשה את תקציב המדינה בשנת 2019. על-פי החוק הקיים החשב הכללי יכול לחלק למשרדים רק אחד חלקי 12 של מסגרת התקציב לפי סדר עדיפויות המכתיב קודם כל הקצאת כספים להחזר חובות, לאחר מכן כספים שהמדינה מחוייבת להקצות אותם בחוק ובחוזים ואמנות. כתוצאה מהמדיניות המרסנת צפויה פגיעה קשה בהיקף הכספים שהאוצר יעביר לתמיכות ועצירה כמעט מוחלטת של התקשרויות חדשות וחידוש התקשרויות שתוקפן פג.

"בלית ברירה ובצער אנו נאלצים לבצע מהלכי ריסון", כתב רוטנברג, "ולהחמיר את ההנחיות ביחס לאישור הוצאות במשרדי הממשלה". ההנחיות עצמן יפורסמו בימים הקרובים.