מוכרי דירות בחריש: מונעים מאיתנו מידע בנוגע לגובה היטל ההשבחה

שני עורכי דין הגישו עתירה נגד הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה של חריש, בטענה כי זו מונעת ממוכרי דירות ביישוב לדעת טרם ביצוע עסקה מהו גובה היטל ההשבחה שיושת עליהם • הוועדה המיוחדת: אנו פועלים לפי החוק

הרחוב הראשי בחריש / צילום: גיא נרדי
הרחוב הראשי בחריש / צילום: גיא נרדי

האם ראשי היישוב חריש מונעים ממוכרי דירות ביישוב לדעת את גובה היטל ההשבחה בעת מכירת נכס? בשבוע שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד הוועדה המיוחדת חריש. מגישי העתירה, עורכי הדין אוהד לפידות ומיכאל ליטווק, טוענים כי הוועדה המיוחדת אינה מספקת לבעלי דירות ביישוב מידע באשר להיטל ההשבחה שיצטרכו לשלם במקרה שיחפצו למכור את הנכס שלהם, ומתנה את קבלת המידע בהסכם מכר.

כידוע, היטל השבחה הוא תשלום חובה הנדרש מבעל נכס על-ידי הוועדה המקומית אשר אישרה תוכנית בנייה והביאה בכך לעליית שווי המקרקעין שלו. גובה ההיטל הוא מחצית מעליית השווי של המקרקעין עקב האישור של תוכנית הבנייה. מועד התשלום של ההיטל הוא ביום "מימוש הזכויות" במקרקעין - הוא יום מכירת הזכויות במקרקעין. על פניו, גובה היטל ההשבחה הוא מרכיב מהותי בהחלטה של בעל נכס המתלבט אם למכור את הנכס שברשותו.

חוק התכנון והבנייה קובע כי "רשאית הוועדה המקומית לדחות את עריכת שומת ההשבחה עקב אישור תוכנית עד למימוש הזכויות במקרקעין שבהם חלה ההשבחה". ואולם עורכי הדין לפידות וליטווק טוענים כי "פרורגטיבה זו נדחית מפני דרישה של הנישום לקבל את היטל ההשבחה לאלתר (בתוך 90 יום)".

בעתירה נכתב כי "המציאות לפיה הנישום אינו יודע ומסורב לקבל את המידע עובר למכירת דירתו, מהווה אבן-נגף של ממש ביכולת של בעל הדירה להעריך מה המחיר שהוא דורש עבור דירתו, ומה היתרה שתיוותר בסף עסקת המכר - זכות בסיסית שהמשיבה החליטה לשלול מתושבי חריש. התנהלות זו נמשכת בחוסר השקיפות וסירוב המשיבה להציג שומות קודמות מטעמה, אשר יכולה למנוע מצב של גבייה באמצעות שומות שונות על נכסים מקבילים וכן את האפשרות לביצוע השוואה ולקבלת הערכה משומות קודמות".

בעתירה מבקשים השניים מבית המשפט שיורה לוועדה המיוחדת להסביר "מדוע היא פועלת בניגוד לחוק התכנון והבנייה והיא אינה מאפשרת לתושביה לערוך שומת מקרקעין מוקדמת טרם ביצוע עסקת מכר".

יצוין כי בשונה מערים אחרות, שבהן יש ועדה מקומית לתכנון ובנייה - בחריש פועלת ועדה מיוחדת, הפועלת מכוח סעיפים 32-34 בחוק התכנון והבנייה. מנגנון זה הוא המצאה שנועדה לאפשר את קידום הקמתן של ערים חדשות, כי היא נותנת לוועדה המיוחדת סמכויות של וועדה מחוזית. הוועדה כוללת נציגים של משרדי הפנים, הבינוי והשיכון ונציגים של הרשות המקומית.

דוברת הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה מסרה לגלובס כי "הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה פועלת על-פי הוראות החוק והנחיות יועצה המשפטי בלבד".