בדרך לפיצול נוסף? מתגברת המחלוקת בתוך כחול לבן על הפשרה עם הליכוד

מחלוקת ביו יו"ר המפלגה בני גנץ לשר המשפטים אבי ניסנקורן על תנאי הפשרה עם הליכוד מאיימת לפצל שוב את המפלגה • לפי פרטים שהגיעו לידי גלובס, לפי ההסכם המתגבש בין הליכוד לכחול לבן, אם לא יאושר תקציב מדינה ל-2021, גנץ יתמנה מיידית לרה"מ במקום נתניהו • כחול לבן: "כל דיווח או ספין שמומצא על ידי בעלי אינטרסים, הוא על דעת המדווח בלבד. די לשקרים"

בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות
בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות

מתגברת המחלוקת בתוך כחול לבן אודות האפשרות לפשרה עם הליכוד כחלק מהמשא ומתן למניעת פיזורה של הכנסת. במהלך הלילה התקיימה שיחה בין בני גנץ יו"ר המפלגה לשר המשפטים אבי ניסנקורן בסוגיית המינויים.

לפי גורם פוליטי בכיר, גנץ וככל הנראה גם גבי אשכנזי והשר לשעבר חיים רמון המעורב במגעים, הציגו לניסנקורן את ההצעה להסכמות עם הליכוד בסוגיית מינוי הבכירים, שלפיה תוקם ועדת ההסכמות, שהמינויים יעברו דרכה.

לגבי מינוי פרקליט המדינה, ניסנקורן דרש כי בכל מקרה יאושר מינויו של עמית איסמן לפרקליט המדינה בעוד הפשרה מדברת על העלאת כל חמשת המועמדים לתפקיד לאישור ועדת ההסכמות ואחר כך הממשלה.

לפי הגורם, גנץ ורמון לחצו על ניסנקורן, אשכנזי ניסה לתווך. ניסנקורן טען כי אין מדובר רק במינוי עצמו אלא בעיקרון של עצמאות תפקיד שר המשפטים. גנץ השיב כי ימנע בכל מחיר את הדחתו מהתפקיד, אבל הדרישה של הליכוד לוועדת ההסכמות מעוגנת בהסכם הקואליציוני ומוצדקת.

אחר כך תקפו גורמים בסביבת גנץ את ניסנקורן באמירה כי הוא מתנהג כאילו החליט להביא בכל מחיר לפיזור הכנסת. שר בכיר במפלגה אמר לגלובס כי ההיגיון שמאחורי הניסיון לפשרה, לבד ממניעת ההליכה לבחירות שהיא טעות קשה ותפגע בכלכלה ובאזרחים, הוא קבלת בטוחות חזקות מבעבר לרוטציה בנובמבר הבא.

לדבריו כחול לבן תוכל להשתקם בציבור רק אם גנץ יגיע לראשות הממשלה, ומשם יפעל ליישום המטרות שאליהן כיוונה המפלגה. מנגד חבר כנסת במפלגה, אומר כי אין כל בטוחה שתביא לוויתור של נתניהו על כיסא ראשות הממשלה, וכל כוונתו להביא לדחיית הבחירות עד ליוני לפחות, כשהחיסונים יינתנו לחלק ניכר באוכלוסיה והכלכלה תתחיל להתאושש.

משמעות הוויכוח היא אפשרות סבירה כי כחול לבן תתפצל שוב, ולפחות שלושה חברי כנסת המתנגדים לכך בתוקף, יעזבו אותה אם אכן תהיה פשרה.

הפשרה: דחיית אישור התקציב וועדת הסכמות

לפי הפרטים שהגיעו אלינו, הכוונה היא להביא לדחייה נוספת באישור תקציב 2021 כדי למצות את המשא ומתן, כאשר תקציב 2021 יאושר באמצע פברואר. הבטוחה שעליה דובר היא כי לפי ההסכם אם לא יאושר תקציב, גנץ ימונה לאלתר לתפקיד ראש הממשלה. עדיין לא ברור אם הליכוד מסכים לכך סופית.

כמו כן סוכם כי ועדת ההסכמות למינויים תוקם ולצידה ועדת פישור של שרים משני הצדדים שתלבן מחלוקות.

לצד זה יש סעיפים על שינוי שיטת בחירת השופטים לעליון, שינוי הבחירה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה, כך שיובאו כמה מועמדים ולא רק מועמד השר כאמור, ושינוי חוק התקציב כך שאם לא עובר תקציב הכנסת לא תתפזר לבחירות.

בליכוד אומרים מנגד כי מדובר בתיקונים הכרחיים להסכם הקואליציוני שנחיצותם ברורה לאור הניסיון של חצי שנת ממשלה פריטטית.

המשא ומתן התנהל בחלק ניכר מהלילה, והבוקר פרסם גנץ הודעה לחברי הכנסת ממפלגתו להישאר מאופקים ולא לייצר כדבריו "רעש מיותר" שיפגע בחוסן המפלגה.

בתגובה לדברים הוציאו יו"ר כחול לבן שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן הודעה משותפת לפיה "השיח התקשורתי שקרי ולא מבטא את התנהלותה של כחול לבן. מלחמות פנימיות שמורות למפלגות אחרות, אצלנו פועלים יחד להשגת העקרונות של כחול לבן. לא נתפשר על קיום ממשלה מתפקדת תוך שמירה על הדמוקרטיה ומנגנוני שלטון החוק, והבטחת תקציב מדינה שיטפל בקורונה הכלכלית. כל דיווח או ספין שמומצא על ידי בעלי אינטרסים, הוא על דעת המדווח בלבד. די לשקרים".