חיסון הקורונה הסיני של סינובאק הוכח כיעיל בניסויים קליניים בברזיל

ברזיל היא המדינה הראשונה שמשלימה ניסויים בשלב שלישי של החיסון של החברה הסינית הפרטית • התוצאות הרשמיות יוכרזו ביום רביעי

מושל סאו פאולו ז'ואאו דוריה מקבל את משלוח החיסונים של סינובאק / צילום: Reuters, Amanda Perobelli
מושל סאו פאולו ז'ואאו דוריה מקבל את משלוח החיסונים של סינובאק / צילום: Reuters, Amanda Perobelli

חיסון הקורונה של החברה סינובאק ביוטק הסינית, אשר מדענים מקווים שיוכל לעזור להביס את המגפה במדינות מתפתחות, חצה את רף 50% יעילות בניסויים מתקדמים בברזיל, מה שאומר שרגולטורים יכולים לתת אור ירוק לשימוש בו. כך אמרו אנשים המעורבים בפיתוח החיסון.

ברזיל היא המדינה הראשונה המשלימה בדיקות בשלב שלישי של החיסון של החברה הסינית, אשר נבדק גם בטורקיה ובאינדונזיה. מאחר שהמגפה נמצאת תחת שליטה בתוך סין, מפתחי החיסון הסינים נאלצו לפנות למדינות אחרות כדי לקיים ניסויים קליניים.

אנשים המעורבים בניסוי בברזיל, אשר השלימו את השלב השלישי בשבוע שעבר, אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שהתוצאות הראו שהחיסון, המכונה קורונבאק (CoronaVac), יעיל במעל 50% מהמקרים, הרף מעליו חיסון נחשב שימושי על ידי מדענים בינלאומיים. האנשים סירבו לספק מידע מעבר לכך. אך מדענים העוקבים אחר פיתוח הנגיף אומרים שהם מצפים שיראה יעילות דומה כמו חיסוני קורונה אחרים, שהוכיחו יעילות של 95% בניסויים.

"כולם מקווים לרמת יעילות של 95%", אמר דומניגוס אלווס, פרופסור בבית הספר לרפואה ריביארו פראטו בסאו פאולו המתמחה בניתוח מידע בריאותי. "התוצאות מהשלבים הראשונים של הניסויים היו טובות ביותר".

מכון בוטנטן הברזילאי, מרכז המחקר הנתמך בידי הממשלה המקומית בסאו פאולו הבוחנת את קורונבאק, אמור להכריז על יעילות החיסון ביום רביעי. במכון אמרו ביום שני שהוא מתייחס לכל אינפורמציה שניתנה עד כה על יעילות החיסון כ"השערות ותו לא".

פשוט יותר לאחסון ושינוע

כאשר מדינות עשירות קנו מנות חיסון מיצרניות תרופות מערביות, מדינות עניות יותר תלו תקוותן בסין. את חיסון קורונבאק של סינובאק ניתן לאחסן בהקפאה רגילה של בין 2 ל־7 מעלות צלזיוס, מה שהופך את שינועו ואחסונו לפשוט יותר באזורים פחות מפותחים.

מושל סאו פאולו ז'ואאו דוריה הוביל את הפיתוח בברזיל של החיסון הסיני, אשר צפוי להיות אחד הראשונים שיאושרו במדינה הדרום אמריקאית, שהוכתה קשה על ידי המחלה. בברזיל היו יותר מ־187 אלף מקרי מוות מהמחלה הנגרמת ע"י נגיף הקורונה וממשיכים לדווח על עשרות אלפי מקרים חדשים כל יום - נתונים עגומים שעם זאת הופכים את המדינה למגרש אידיאלי לבחינת חיסונים.

כ־11 אלף עובדי בריאות בבירה ובשבעה מחוזות אחרים השתתפו בניסויים בשלב השלישי, כאשר מחציתם קיבלו את קורונבאק ומחציתם קיבלו פלצבו, אמרו בממשלה המקומית בסאו פאולו.

יותר מ־200 מהמתנדבים נדבקו בקורונה במהלך המבדק, מה שנתן לחוקרים מדגם גדול דיו לחשב את יעילות החיסון על ידי ספירת כמה מהנדבקים היו אלה שקיבלו את קורונבאק לעומת הפלצבו, מנהל מכון בוטנטן, דימאס קובאס, אמר בריאיון.

קובאס אמר שתוצאות השלב השלישי של הניסויים נבחנו ע"י צוות עצמאי של חמישה מדענים, שיכלו לאשר את רמת היעילות. קובאס סירב לנקוב בשמותיהם של המדענים, אך אמר שהם ממדינות שאינן ברזיל או סין.

תוצאות הניסויים יוגשו לרשויות לתקינת תרופות בברזיל ובסין ביום רביעי. קובאס אמר שייתכן שקורונבאק יאושר בסין לפני שיאושר בברזיל.

בברזיל, החיסון היה במרכז מריבה פוליטית מרירה בין דוריה והנשיא ז'איר בולסונרו, אשר זלזל במחלה והגדיר אותה כלא יותר מ"שפעת קטנה".

כמבקר חריף של סין, סירב בולסונרו לקנות את החיסון עבור מחוזות אחרים, ולאחרונה רמז ברשתות חברתיות שהחיסון יכול לגרום לנכויות ואפילו למוות. ישנם רופאים החוששים שבולסונרו ילחץ על סוכנות התקינה במדינה, אנביזה, לעכב את אישור החיסון.

דוריה אמר שהוא מתכנן לפתוח במסע פרסומות בטלוויזיה על מנת לשכנע את הברזילאים להתחסן, ויעשה מה שצריך על מנת שאנביזה תאשר את קורונבאק בזמן כדי שניתן יהיה להתחיל לתת את החיסון בסאו פאולו החל ב־25 לינואר.

"אם נצטרך, נגיע עד בית המשפט העליון כדי להציל חיים", אמר דוריה בריאיון.

דוריה אמר שהוא מתכוון לחסן את כל המחוז, שבו מתגוררת כחמישית מאוכלוסיית ברזיל, עד סוף יולי - כמעט שנה לפני שהממשלה הפדרלית הבטיחה לחסן את שאר אוכלוסיית המדינה.

אם אנשים יסרבו לקבל את החיסון, הם לא יוכלו להיכנס לקניונים, בתי קולנוע, תיאטראות ולא יוכלו לנסוע באוטובוס או לטוס, אמר דוריה. "הם ימצאו את עצמם מודרים".

ככוכב טלוויזיה לשעבר ואיש עסקים, דוריה נהנה מתמיכת הסקטור הפרטי במחוז בנושא אכיפת החיסון.

בוטנטנן, אשר החל בייצור החיסון של סינובאק בברזיל החודש, הגיע להסכם עם החברה הסינית הפרטית להיות המפיץ של קורונבאק באמריקה הלטינית. במאי, בוטנטן מתכנן להתחיל לשלוח את החיסון לארגנטינה, בוליביה, קולומביה, הונדורס, פרו ואורוגוואי, קובאס אמר ל"וול סטריט ג'ורנל".

בוטנטן מימן את מבדקי השלב השלישי של החיסון וישתמש ברווחים מהפצתו על מנת להשקיע מחדש במפעל שהחברה בונה כדי לייצר עד מיליון מנות מהחיסון ליום, אמר קובאס.

בדרום אמריקה מנסים להשיג מנות חיסון

מדינות באמריקה הלטינית מיהרו להשיג מספר מנות חיסון לאזור, אשר היו בו עד כה יותר מ־450 אלף מקרי מוות מהמחלה.

קולומביה מתחילה ניסוי מוגבל של החיסונים השבוע, אמר הנשיא איוואן דוקה, כאשר התחסנות בקנה מידה מסיבי תתחיל בפברואר לאחר שהמדינה צפויה לקבל את המשלוח הגדול הראשון של חיסונים, כמעט שתי מיליון מנות חיסון מחברת פייזר.

בארגנטינה, ממשלתו של הנשיא אלברטו פרננדז הגיעה להסכם עם רוסיה לקבל 10 מיליון מנות מהחיסון ספוטניק V המיוצר במדינה. בחודש שעבר ארגנטינה חתמה גם על הסכם עם חברת אסטרהזנקה לקבל 22 מיליון מנות מהחיסון שלה. היא צפויה להתחיל לקבל משלוחים של מנות חיסון כאלה במחצית הראשונה של השנה הבאה.

בינתיים, ממשלת פרו נתונה לביקורת על כישלונה להבטיח משלוחים של חיסוני קורונה, והרשויות שם לא יודעות לומר מתי יגיע המשלוח הראשון של החיסונים למדינה שהוכתה קשה על ידי המגפה.

ריאן דוב בלימה, פרו השתתף בהכנת הכתבה.