חקירה בצרפת בעקבות התבטאויות אנטישמיות נגד משתתפת בתחרות מלכת היופי

אפריל בניום הזכירה את הרקע הישראלי של אביה בתוכנית טלוויזיה, והנאצות החלו לזרום

המתמודדת אפריל בניום / צילום: יוטיוב https://www.youtube.com/watch?v=1W3tH0HBBSM&t=37s
המתמודדת אפריל בניום / צילום: יוטיוב https://www.youtube.com/watch?v=1W3tH0HBBSM&t=37s

תובעים בצרפת פתחו בחקירה בנושא מטח עלבונות שפורסמו ברשתות חברתיות נגד מתמודדת בתחרות היופי מיס פראנס, לאחר שהזכירה בתוכנית הטלוויזיה את הרקע הישראלי של אביה.

אפריל בניום, מיס פרובנס, נבחרה למקום השני בתחרות בשבת, לאחר ששודרה מצגת שצולמה מראש בה הזכירה את הרקע של הוריה, כולל של אביה הישראלי-איטלקי. גל של נאצות אנטישמיות הציף את טוויטר עוד כאשר התחרות נמשכה, כאשר משתמשים מסוימים הפצירו בצופים לא לבחור בה: "דוד היטלר, שכחת להשמיד את מיס פרובנס", נכתב בציוץ אחד שזכה לכותרות.

משרד התובע בפריז הודיע ביום שני שהוא פתח בחקירה על ביטויים גזענים והסתה לשנאה על רקע גזעי, שכל אחד מהם הוא פשע בצרפת עליו ניתן לקבל שנת מאסר וקנס של 45 אלף אירו.

כעת ינסו חוקרים לגלות מי האנשים שצייצו את המסרים הפוגעניים, אמר דובר של התביעה, והוסיף שעוד מוקדם לומר כמה פוסטים נמצאים תחת חקירה או לשער השערות על מניעי הכותבים שלהם. עד יום שני בבוקר נמחקו רוב החשבונות מהם יצאו הודעות הנאצה, וכן ציוצים ספציפיים נמחקו מחשבונות קיימים.

בטוויטר הודיעו שהחברה נקטה צעדים בכמה מקרים תחת חוקי המדיניות הפנימית לטיפול בציוצים עם מסרים פוגעניים. "אנו אוכפים את הכללים שלנו באופן מבוקר וללא פניות וכאשר חשבון מפר אותם אנו נוקטים פעולה תקיפה", אמרה דוברת של טוויטר.

בניום לא הגיבה לבקשות תגובה. לה פרובנס (La Provence), עיתון מקומי מאזור מגוריה, דיווח ביום ראשון שהיא אמרה לעיתון בריאיון: "אני עצובה שזה המקום בו אנו נמצאים בשנת 2020", והוסיפה: "צרפת היא מדינה קוסמופוליטית, למתחרות בתחרויות מיס רקעים שונים, תרבויות שונות, הן באות מאזורים שונים וזה כל מה שיפה בתחרות".

החקירה מגיעה בתקופה בה צרפת, ביתה של הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה (כחצי מיליון איש), נאבקת במקרים רבים של אנטישמיות במדינה.

עלבונות המוטחים בחברי הקהילה או מקרי אלימות נגדם הגיעו לשיאים בשנים 2004 ו-2015, כך לפי שירות הביטחון של הקהילה היהודית בצרפת, קבוצה האוספת מידע המבוסס על דיווחי משטרה. לאחרונה עלה מספר המקרים, כולל כמה מקרים שקרו בהפגנות הווסטים הצהובים של שנת 2019. באותה שנה, האחרונה עבורה קיימים נתונים מלאים, מספר התקריות האנטישמיות בצרפת עלה ב-27% ל-687, כולל 151 מקרים שכללו אלימות או וונדליזם.

החששות לגבי אנטישמיות היו גבוהים במיוחד מאז סדרת התקפות שהחלו ב-2012 עם רציחתם של ארבעה בני אדם בבית ספר יהודי בדרום צרפת, והרצח בשנת 2015 של ארבעה אנשים בסופרמרקט כשר קרוב לפריז, אשר התרחש זמן קצר לאחר ההתקפה הרצחנית על המגזין הסטירי שארלי הבדו.

הפצת הציוצים האנטישמיים במהלך תחרות מיס צרפת מגבירה את הלחץ על חברת הרשתות החברתיות בדיוק בזמן שהאיחוד האירופי יוזם חקיקה שתהפוך את בעלי הפלטפורמות ליותר אחראים על התוכן שמשתמשים מעלים אליהן - לדוגמא, חקיקה שתכריח את החברות לשפר את בקרת התכנים שלהן או להיאלץ לשלם קנסות במקרים בהן הן נכשלות בכך.

מועצת החוקה של צרפת לא אישרה הקיץ הצעת חוק דומה על פיה חברות כמו טוויטר ואחרות יהיו חייבות להסיר תכנים פוגעניים תוך 24 שעות או לשלם קנסות.

"#מיסצרפת2021 היא לא תחרות אנטישמית", צייצה מרלן שאפה, שרת האזרחות הצעירה של צרפת וחברה במפלגה של הנשיא עמנואל מקרון. היא הוסיפה אחר כך שהתקרית מראה שטוויטר צריכה לפעול יותר חזק להסיר תוכן רווי שנאה מהפלטפורמה שלה.

הדוברת של טוויטר לא התייחסה באופן ספציפי להצהרתה של השרה, אך בחברה אמרו שהרחיבו את מדיניות התוכן הפוגעני וכרגע בוחנים דרכים חדשות להתמודד עם משתמשים לפני שהם מעלים תוכן כזה.

דמויות משני צידי הפוליטיקה בצרפת גינו את הפוסטים האנטישמיים לאחר השידור. רנו מוזלייה, נשיא המחוז הדרומי של צרפת וחבר במפלגת הימין-מרכז "רפובליקן", כתב בטוויטר שהשנאה שכוונה לבניום היא "תועבה", והוסיף שהרקע הרב-תרבותי שלה "מייצג באופן מושלם את המחוז שלנו ואת המדינה".

ראש הממשלה לשעבר עמנואל ולס, חבר במפלגה הסוציאליסטית, תיאר את העלבונות נגד בניום כבלתי מתקבלים על הדעת והעיר ש"שנאה נגד ישראל הורסת את החברה שלנו כבר שנים".

גם בתחרויות מיס פראנס קודמות הוטחו עלבונות. המועצה הייצוגית של ארגונים שחורים, ארגון גג צרפתי, הגישה תלונה על "עלייה בכמות הפוסטים הגזעניים ורוויי השנאה" בתקשורת החברתית לגבי המנצחת בתחרות מיס צרפת 2020, קלמנס בוטינו, המייצגת את גואדלופ, קבוצת איים הקריביים השייכים לצרפת.