למערכת הבריאות דרושה מנהיגות יוזמת

אחריות ונכונות להתמודד, ויוזמה ויצירתיות - שתי דרישות אלו הן מצרך קריטי כדי לצלוח כל אתגר, בעיקר כזה שאינו מוכר לנו כפי שהקורונה מתגלה • "כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים" – הגלים פה כבר חזקים מאוד והם קוראים לחזקים לעלות ולהתגלות

חולה קורונה מטופל בבית החולים שיבא / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
חולה קורונה מטופל בבית החולים שיבא / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

רבות דובר על האתגרים הרבים שזימן משבר הקורונה למערכת הבריאות. החל מאתגרים תקציביים ומחסור בכוח אדם וכלה בקבלת החלטות ומאבקים בין משרדי הממשלה השונים. עם זאת, לא מספיק דובר על ההזדמנות שייצר המשבר עבור מערכת הבריאות, על כל האתגרים עימם נאלצה להתמודד. משבר תמיד מזמן בחובו הזדמנות, אם כן מהי ההזדמנות שנוצרה במשבר הזה?

משבר הקורונה העמיד את מערכת הבריאות הישראלית, כמו גם את מערכות הבריאות בכל רחבי העולם, מול אתגר שלא נדרשו להתמודד מולו כבר עשורים רבים. האתגר כאמור חולש על כל תחום הנוגע לפעילותה של מערכת הבריאות ובכל רובד שלה. היקפו הרחב של המשבר והתחומים הרבים עליהם הוא משפיע מייצר הזדמנות חסרת תקדים לביטוי של מנהיגות במערכת הבריאות. כך שברגעי משבר עשויה לצמוח מנהיגות מפתיעה ויצירתית שיכולה לצלוח את המשבר ואף לצאת ממנו מחוזקת.

המנהיגות עליה מדובר היא כזו שבראש ובראשונה לוקחת אחריות ואינה נמנעת מהתמודדות. איננה מטילה אשמה על אחרים ואיננה מתחמקת מהתעמתות חזיתית עם האתגרים הרבים שבדרך. לקיחת האחריות וההתמודדות הללו מעניקות כוח לכל הדרגים והשותפים לצליחת המשבר.

לא רק אחריות ונכונות להתמודד, מנהיגות אמיתית שצומחת במשבר היא כזו המצליחה לפעול ולהראות יוזמה ויצירתיות. שתי דרישות אלו הן מצרך קריטי כדי לצלוח את האתגר, בעיקר כזה שאינו מוכר לנו. היוזמה והיצירתיות יכולות לבוא לידי ביטוי בתחומים רבים, ולכן, אם לומר בכנות, חסרונן כה בולט במשבר זה. בראשית המשבר היצירתיות והיוזמה הישראליות זהרו בניסיון לתת מענה לאחד החסרים המשמעותיים מהם חששו, מכונות ההנשמה. אך לא מדובר פה ביוזמה מנהיגותית, אלא ביוזמה של אנשי מקצוע מוכשרים, שמרביתם לא בהכרח ממערכת הבריאות. גם היא כאמור מבורכת, אבל לא רק לה אנו מייחלים.

היוזמה המנהיגותית שיכולה לייצר שינוי אמיתי בהתנהלותה של מערכת הבריאות במשבר היא כזו שמחפשת לתת מענה לקשיים בכל התחומים שנוצרו - הקשיים הבירוקרטים, התקציביים, התפעוליים, כוח האדם, פתרונות טיפוליים, סדרי עדיפויות, שיתופי פעולה ועוד. יוזמה זו צריכה לבוא לידי ביטוי בכל דרגי מערכת הבריאות, כולל בתי החולים, קופות החולים, חברות הפארמה, ואף ארגוני החולים. בתחילתו של המשבר העדר התכנון שמוביל ליוזמה הינו מובן, אך כבר עבר זמן מה, והחדשנות, היצירתיות והיוזמה טרם תפסו מקום מרכזי. ישנן כמה דמויות הנמצאות כבר בהובלת מערכת הבריאות והן הראו יוזמה משמעותית, שביכולתה לייצר שינוי. אך בודדים זה לא מספיק, לשם כך דרוש אומץ והתגייסות ליצירתה של מנהיגות יוזמת בכל הרבדים והמקומות בהם פועלת מערכת הבריאות, כך שיוכלו להיווצר השינוי והפתרונות להם אנו מייחלים.

הקריאה הזו היא פתח לדיון חשוב ולשאלות רבות שיש בנוגע למנהיגות הקיימת וזו הנדרשת למערכת הבריאות הישראלית. שיח בנושא אף עתיד להיערך בקרוב בכנס בריאות שייערך ב-30.12 וכולי תקווה כי השיח יפקח את עיניהם של השותפים הרבים והחשובים במערכת.

כמי שהיה חלק מהובלת מערכת הבריאות הישראלית שנים רבות, אני חש כי זו הזדמנות חסרת תקדים להראות את כישורי המנהיגות שלנו, את היתרון היחסי, וכאמור את היוזמה והיצירתיות הישראליות הידועות. אנו עוד בעיצומו של משבר הקורונה, כך שההזדמנות להופעתה של מנהיגות זו עודנה קיימת. ישנו הפתגם, "כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים" - הגלים פה כבר חזקים מאוד והם קוראים לחזקים לעלות ולהתגלות. 

הכותב הוא נשיא האגודה לזכויות החולה וחתן פרס ישראל לבריאות, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל בי"ח שיבא