פורסייט מנצלת את הנסיקה במניה ויוצאת להנפקה נוספת בנאסד"ק

מתחילת דצמבר זינקה פורסייט בת"א ב-314% והגיעה לשווי של כ-865 מיליון שקל, עם רוח גבית חזקה מהדיווחים בתקשורת האמריקאית על כוונתה של אפל להתחיל בייצור של מכונית חשמלית ואוטונומית בתוך 3-4 שנים

חברת פורסייט מנצלת את הזינוק במניה בשבועיים האחרונים ויוצאת למהלך של גיוס הון נוסף בניו יורק (מניית החברה נסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, והיום היא בהפסקת מסחר בת"א). על פי הערכות בשוק, בכוונת החברה לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים או יותר (כתלות בביקושים בהנפקה) בהנחה של 5%-15% על מחיר המניה בשוק.

פורסייט  זינקה מתחילת דצמבר בת"א ב-314% והגיעה לשווי של כ-865 מיליון שקל (מחיר מניה של 3.08 שקלים), עם רוח גבית חזקה מהדיווחים בתקשורת האמריקאית על כוונתה של אפל להתחיל בייצור של מכונית חשמלית ואוטונומית בתוך 3-4 שנים. לפורסייט, חשוב לציין, אין קשר למכונית האוטונומית שאפל מפתחת. בנאסד"ק צנחה המניה ביום שישי ב-12.7%, אולם מתחילת החודש קפצה ב-330% למחיר של 5.02 דולר.

פורסייט, הפועלת בתחום של מערכות ראייה ממוחשבות לרכב ומניעת תאונות דרכים, הוקמה על ידי המנכ"ל חיים סיבוני (מחזיק בכ-13% מההון) בשנת 2015. החברה הצטרפה לבורסה בינואר 2016, לאחר שהשלימה מיזוג לתוך השלד הבורסאי של חברת אסיה פיתוח. בין המשקיעים בגיוס ההון הראשון שלה היו קבוצת לובינסקי של יצחק מנור, יבואנית מכוניות פיג'ו וסיטרואן; יצחק סוארי, יו"ר אלייד, המחזיקה בצ'מפיון מוטורס, יבואנית אאודי, סיאט, פולקסווגן וסקודה; וגיא מיוחס, זכיין פורשה. נוסף עליהם השתתפו באותו גיוס גם איציק שרם, פרופ' בנעד גולדווסר וקרן השקעות בריטית.

לאחר מכן ביצעה החברה מספר סבבי גיוס נוספים, בהם השתתפו בין השאר חברת הביטוח והפיננסים הראל, מיטב דש, פסגות ומשקיעים נוספים.

באמצע 2017 נסקה מניית פורסייט במאות אחוזים עד למחיר של כ-8 שקלים, ששיקף אז שווי של יותר מ-800 מיליון שקל לחברה, על רקע רכישתה של חברת מובילאיי על ידי אינטל בכ-15 מיליארד דולר. ואולם, מאז ועד לחודש מארס השנה התרסקה המניה ביותר מ-90% שכן החברה לא הצליחה לחתום על חוזים משמעותיים עם מול יצרניות רכב מובילות בעולם. מהתחתית במארס ועד היום הכפילה המניה את שוויה פי 8.

ביוני אשתקד דיווחה פורסייט כי חתמה על חוזה עם אלביט מערכות יבשה (חברה בת של אלביט מערכות, במסגרתו תשלב אלביט את תוכנת עיבוד התמונה של פורסייט במוצריה ולשווק אותה ברחבי העולם. התוכנה תוטמע בכלי רכב קרקעיים צבאיים וביטחוניים, לרבות כלי רכב בלתי מאוישים. בחודש יולי השנה דיווחה החברה כי תבצע פיילוט למערכת שלה המאפשרת סריקה המונית לגילוי נגיף הקורונה. הטכנולוגיה נבחנה במשך מספר חודשים על ידי קופת חולים מאוחדת.

פרוייקט הרכב האוטונומי של אפל, שנקרא "פרויקט טיטאן", יצא לדרך ב-2014, כאשר ענקית הטכנולוגיה האמריקאית החלה לתכנן מהיסוד רכב משלה. מי שעומד בראש הפרויקט הוא דאג פילד, שעבד באפל במשך חמש שנים כמהנדס חומרה, לפני שעבר לחמש שנים בטסלה. ב-2018 הוא חזר לאפל לתפקיד בקבוצת הפרויקטים המיוחדים של אפל ולפי הדיווח מוביל את נושא הרכב כיום. ב-2019 פוטרו 200 עובדים מפרויקט טיטאן, אך לפי הדיווח של סוכנות רויטרס, הוא עדיין ממשיך לפעול במלוא המרץ.

התכנון של אפל הוא לייצר רכב פרטי לקהל הרחב, בניגוד ליריבה ווימו, החברה-האחות של גוגל, שמתכננת לבנות מוניות אוטונומית לשירותי הסעות. נושא מרכזי עבור אפל הוא הסוללה. לפי המקורות ששוחחו עם רויטרס, אפל מתכננת סוללה בעיצוב חדש שיפחית משמעותית את העלות ויגדיל את טווח הנסיעה של הרכב. עדיין לא ברור האם אפל תמתג את המכונית על שמה, כאשר בכל מקרה היא תסתמך על שותפים כדי לייצר את הרכבים בפועל, כמו ששותפים מייצרים את מכשירי האלקטרוניקה של החברה. כמו כן, קיימת אפשרות שאפל תחליט לסגת ולהתמקד רק בפיתוח מערכת הנהיגה האוטונומית, כשהיא משאירה את ייצור המכונית לאחד מהיצרנים המסורתיים.