חברת הביטוח מגדל תפסיק להשקיע בדלקים פוסיליים עד 2030

החברה תחל כבר ב-2021 בהסטת השקעות מגופים מזהמים, לאחר שהחליטה לנהל את השקעותיה לאור עקרונות של השקעות אחראיות (ESG) • במגדל מתחייבים כי ככל שהדבר יתאפשר מבחינה רגולטורית, יוצע לחוסכים מסלול שבו אפשר יהיה להימנע לחלוטין מהשקעה בדלקים פוסיליים

מחאת פעילי המרד בהכחדה במטה חברת הביטוח מגדל / צילום: המרד בהכחדה
מחאת פעילי המרד בהכחדה במטה חברת הביטוח מגדל / צילום: המרד בהכחדה

חברת הביטוח מגדל הודיעה היום (ג') כי עד שנת 2030, תסיים תהליך הסטת השקעות מחברות הדלקים הפוסיליים. החברה תחל כבר ב-2021 בהסטת השקעות מגופים מזהמים, לאחר שהחליטה לנהל את השקעותיה לאור עקרונות של השקעות אחראיות (ESG).

לפי הודעת החברה, מדי שנה,תדולל ההשקעה של קבוצת הביטוח בחברות מזהמות בלפחות 10%. בנוסף, במגדל מתחייבים כי ככל שהדבר יתאפשר מבחינה רגולטורית, יוצע לחוסכים מסלול שבו אפשר יהיה להימנע לחלוטין מהשקעה בדלקים פוסיליים או בכל תחום אחר אשר אינו תואם את מדיניות ההשקעות האחראיות.

לפי מגדל, אחד מגופי ההשקעות הגדולים בישראל, "אחד הנושאים המשמעותיים ביותר במסגרת האחריות הסביבתית הוא נושא השימוש בדלקים פוסיליים והשפעתם על משבר האקלים. צוות ההשקעות של מגדל מודע היטב לסוגיה, הן בהיבט הסביבתי והן בהיבט של סיכון השקעה.
"להשקפתנו, השקעה הקשורה לדלקים פוסיליים כרוכה היום גם בסיכונים פיננסיים עודפים בשל השינוי המהיר שמתחולל במשק האנרגיה העולמי. לאור זאת, מגדל נמנעת מהשקעה ביכולות ייצור חדשות ושוקלת בזהירות רבה השקעות הקשורות ביכולות ייצור קיימות".

חשוב לציין כי בשנים האחרונות תעשיית הדלקים הפוסיליים נמצאת בדעיכה, כך שהודעתה של חברת מגדל על הפסקת ההשקעות בתחום בעוד כעשור היא חשובה - אך תואמת את מצב השוק. לאורך החודשים האחרונים, מניות חברות הדלקים הפוסיליים מדשדשות, בעוד שחברות האנרגיות המתחדשות נמצאות בנסיקה.

האם מדובר בצעד אמיץ או ביחסי ציבור מכיוון שבין כה שווקי הדלקים הפוסיליים נמצאים בסיכון? ד"ר דייבי דישטניק, חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות אומר כי "האם היו יוצאים מההשקעות האלה אם התשואות האלה היו טובות? זו שאלה שלא ניתן לתת עליה תשובה. זה מצב של win win. גם עוזרים לכדור הארץ ומכך מרוויחים יחסי ציבור טובים כי הנושא עכשיו נמצא בכותרות, וגם לא משלמים בפגיעה בתשואה כי ממילא הביצועים של חברות של הדלקים המזהמים בבורסה רעים מאוד באחרונה".

יצוין כי מגדל לא מושכת ידיה באופן מיידי מהשקעות בגופים מזהמים. פעילי אקלים חוזרים לאורך השנים האחרונות על פרק הזמן הקצר שנותר לאנושות לבלום את משבר האקלים, ולהגביל את עליית הטמפרטורה כפי שנקבע בהסכמי פריז.

האם ישנה דרך להפסיק באחת את ההשקעות בחברות הדלקים המאובנים? דישטניק מסביר כי "חשוב לשים לב גם שהיציאה מהשקעה בחברות המזהמות נעשית בצורה מאוד הדרגתית (עד 2030) על מנת לא ליצור עודפי היצע במכירות ולהפיל את המחירים החבוטים ממילא עוד יותר. הפוזיציות של מגדל יחסית גדולות, ולמכור כמות גדולה במכה אחת תביא לכך שיהיו עודפי היצע שיורידו את המחירים בצורה חזקה. כלומר, יסבו הפסדים גדולים לחוסכים".

הלחץ הציבורי והסכם פריז מובילים את השינוי

בחודש נובמבר, הודיעה חברת הביטוח מגדל ש-280 מיליארד השקל אותם היא מנהלת, ינוהלו לפי עקרונות ESG (ראשי התיבות של המילים Environment, Social, Governance). כלומר, השקעות הלוקחות בחשבון השלכות סביבתיות וחברתיות של החברות אליהן זורם הכסף של המבוטחים, וכך גם היבטים הנוגעים לממשל תאגידי (דוגמת שמירה על זכויות אדם).

בתוך כך, השקעות בדלקים פוסיליים, המאיצים ומחמירים את משבר האקלים, אינן נחשבות להשקעות אחראיות. גופי ביטוח ופיננסיים משקיעים לאורך שנים כסף רב בגופים הללו, כאשר בשנים האחרונות, בעקבות חדירתן של האנרגיות המתחדשות, הלחץ הציבורי והתחייבויות הממשלות בהסכם פריז, גופי השקעה החלו לתעדף השקעות בעלות השפעה סביבתית שלילית פחותה.

ואומנם, בישראל מרבית הגופים טרם מתייחסים להיבטים הללו. בחברת מגדל מסמנים את תחילת הדרך, ופועלים לצאת באופן הדרגתי מהשקעות שאינן עומדות בהלימה לעקרונות השקעות אחראיות. יחד עם זאת, מדובר בתהליך ממושך שיתפרס על פני עשור, שבו החברה תמשיך להשקיע גם בחברות מזהמות, אך תנהל איתן שיח במטרה להשפיע לטובה על כוונותיהן ואופן הפעולה שלהן.

על כך, אומרים במגדל: "מתוך אחריות כלפי החוסכים, אנו מחויבים לטפל בהשקעות הקיימות בצורה הדרגתית ומתונה. מגדל התחייבה להפחית לפחות 10% בשנה את ההשקעות הקיימות בתיק אשר אינן עומדות במדיניות ה-ESG, כאשר רוב משמעותי מהצמצום יופנה להשקעות בדלקים פוסילים.
"מגדל תחתור לסיים את תהליך הסטת ההשקעות מחברות פוסיליות עד לסוף שנת 2030, להוציא המשך אחזקות בחברות עם פעילות פוסילית היסטורית מינורית, ששינו פניהן כליל בשנים האחרונות לתחומי האנרגיה המתחדשת".

עד לשינוי: במגדל מתחייבים להשקיע בחברות שתורמות לשינוי חיובי

במקביל, מתחייבים במגדל לנתב לפחות שלושה מיליארד שקל בשנה להשקעות "Net positive", כלומר, השקעות שלא רק שנמנעות מפגיעה בסביבה או בחברה אלא אף תורמות לשינוי חיובי, ועומדות כמובן בסטנדרטים הרגילים של תשואה מותאמת סיכון. השקעות אלו יצטרפו להשקעות החברה בחברות אנרגיה מתחדשת בסכום כולל של 3.2 מיליארד שקל ולמימון של מקורות אנרגיה מתחדשת, בהם אנרגיה סולרית, רוח ואגירה שאובה בהיקף כולל של כ-2 מיליארד שקל.

לאורך השנה האחרונה, פועלת התנועה הסביבתית בישראל בכדי להשפיע על גופים פיננסיים ולשכנעם לגרוע השקעות מגופים מזהמים. ארגוני סביבה בישראל התארגנו תחת פורום בשם "כסף נקי", אותו הקימו לשם הפעילות.

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" וחבר "פורום כסף נקי", אומר היום על החלטת מגדל: "זהו ציון דרך היסטורי בתחום ההשקעות והסביבה בישראל, לא פחות מכך. לראשונה - גוף מוסדי מצהיר על הסטת השקעות מלאה מחברות דלקי מאובנים, המסכנות את עתידנו ואת עולמנו. מדובר על אחד מגופי ההשקעות הגדולים בישראל, המנהל מאות מיליארדי שקלים.
"אני תקווה כי הגופים המוסדיים האחרים בישראל ילכו בעקבותיו ויסיטו את השקעותיהם מתעשיית העבר הזו, כפי שנהגו כבר 240 גופי פנסיה גדולים בכל רחבי העולם, ויראו בכך לכולנו את הדרך לעתיד נקי, בטוח ומעודד יותר".

בתנועת "המרד בהכחדה", שרק לאחרונה קיימו פעילות מחאה מחוץ למטה חברת מגדל וטענו כי מדיניות ההשקעות איננה תואמת את מצב החירום האקולוגי, בזמן שלדברי חברי התנועה מגדל משקיעה יותר מחמישה מיליארד שקל מכספי החוסכים שלה בחברות המאיימות על עתידם, אומרים לאור הכרזת חברת הביטוח כי "אנחנו מברכים על כך שחברת מגדל לוקחת ברצינות את הביקורת הציבורית המופנית אליה וממשיכה לבחון ולדייק את מדיניות ההשקעות שלה.
"עם זאת, תמונת המצב האקלימית שלנו אינה מאפשרת הפסקה הדרגתית ומתונה בשימוש בדלקים מאובנים ומצריכה פעולה שאפתנית ונועזת בהרבה. אנו נמשיך לדרוש זאת וקוראים לכל בתי ההשקעות בארץ לגלות אחריות דומה ולהפסיק באופן מיידי את כלל ההשקעות בדלקים פוסיליים המהווים את הגורם העיקרי להתלהטות הגלובלית ולכאוס האקלימי".