האם גם כוס קולה יכולה להידבק בנגיף קורונה?

חבר הפרלמנט האוסטרי הוכיח כי בדיקות הקורונה המהירות לא יעילות כשהראה שגם כוס קולה נמצאה חיובית? אל תמהרו להיכנס לבידוד • המשרוקית של גלובס

האם גם כוס קולה יכולה להידבק בנגיף קורונה? / צילום: צילום מסך מטוויטר
האם גם כוס קולה יכולה להידבק בנגיף קורונה? / צילום: צילום מסך מטוויטר

טעם החיים? חבר הפרלמנט האוסטרי מיכאל שנדליץ לקח החודש את הסיסמה הזו צעד קדימה. ב-10 בדצמבר הוא שיתף בחשבון הפייסבוק שלו סרטון שבו הוא נראה מבצע בדיקת קורונה לכוס משקה של קוקה קולה מעל דוכן הנואמים בפרלמנט. הניסוי נועד להוכיח, לדבריו, שבדיקות האנטיגן - בדיקות מהירות לזיהוי נוגדני קורונה - שהממשלה האוסטרית משתמשת בהן כחלק ממבצע לבדיקות המוניות, אינן יעילות. ואכן, פחות מ-4 דקות לתוך הסרטון ושנדליץ מראה כי המשקה האהוב נמצא חיובי לקורונה.

האירוע החריג בפרלמנט והסערה שחולל באוסטריה אף דווחו בחדשות "כאן 11" זמן קצר אחרי שהתרחש, שגם ציטטו מומחים ששללו את אמינות הבדיקה של שנדליץ.

יום למחרת הניסוי העלתה חברת Dialab האוסטרית שמייצרת את הבדיקות פוסט בפייסבוק שמסביר כי שנדליץ ביצע את הבדיקה באופן שגוי ודילג על שלב קריטי בתהליך. הבדיקה, לפי ההסבר, מצריכה לערבל תחילה את הדגימה בתמיסת מגן (בופר) ששומרת על רמת החומציות שלה קבועה. בלי התהליך הזה חלבון הנוגדן בבדיקה נהרס והיא מציגה תוצאה חיובית, כפי שקרה בבדיקה של שנדליץ. החברה גם צירפה סרטון שהדגים תהליך נכון לבדיקת הנוגדנים של כוס קולה, שיצאה הפעם - שלילית. באופן כללי, הבהירו אנשי Dialab - בדיקות כאלה צריכות להיעשות תמיד על ידי צוות רפואי מיומן.

למרות התגובה המהירה של החברה, הסרטון המשיך להיות מופץ ברשתות החברתיות ברחבי העולם, ואפילו מצא את דרכו לכמה קבוצות ספקני קורונה מקומיות בצירוף הכותרת בעברית: "גם הקולה נדבקה בקורונה".

התפוצה הגדולה של הסרטון הביאה לכך שהוא נבדק לאחרונה על ידי גופי בדיקת עובדות מרכזיים בעולם כמו פוליטיפקט, רויטרס ו-AFP שקבעו כולם כי הוא לא נכון או מטעה. הפוסט של חברת Dialab שימש ראייה מרכזית אך נוספו לו גם אישושים ממקורות נוספים.

ב-AFP שוחחו עם המומחה למחלות מדבקות והמיקרוביולוג פיטר קוליגנון מבית החולים קנברה באוסטרליה. קוליגנון הבהיר שהשימוש השגוי בבדיקה הביא לתוצאה שגויה, וכי לבדיקות הללו יש אחוזי דיוק של למעלה מ-90%. בפוליטיפקט נקטו בגישה אחרת - הם בחנו את הוראות השימוש של בדיקות נוגדנים מהירות דומות של חברות אחרות ומצאו שערבול הדגימה בתמיסת מגן היא תהליך שנדרש בכולן.

הניסוי המשונה של שנדליץ לא היה המקרה הראשון שבו המשקה השחור אובחן כנשא קורונה. כבר סמוך לפרוץ המגפה, במרץ השנה, הופצה שמועה מבהילה כי הנגיף מופץ באמצעות קוקה קולה, שהופרכה על ידי ארגון בדיקת העובדות הטורקי טאייט.

בשורה התחתונה: דבריו של שנדליץ אינם נכונים. שנדליץ ביצע את הבדיקה באופן שגוי והתוצאה אינה מעידה על קיומם של נוגדני קורונה בקולה ולא מספקת שום ראיה לגבי רמת היעילות של בדיקות הנוגדים המהירות.

תחקיר: נעה ברק

לקריאה נוספת:

בדיקת עובדות: קוקה-קולה אינה גורמת לתוצאה חיובית בבדיקת קורונה - רויטרס, 22.12.2020
פוליטיקיאי אוסטרי פישל בבדיקה של דגימת קוקה-קולה לקורונה - פוליטיפאקט, 15.12.2020
הסרטון הזה מציג טענה מטעה של פוליטיקאי אוסטרי לפיה ׳קוקה-קולה נמצאה חיובית לקורונה׳ - AFP, 28.12.2020
לא נכון: וירוס הקורונה מועבר דרך קוקה-קולה - פוינטר, 18.3.2020
פוסט פייסבוק של חברת Dialab שמציג הליך תקין של בדיקת נוגדי קורונה במשקה קולה, 11.12.2020