מפיקדון בנקאי עד קופת גמל: היכן הכי משתלם לחסוך לילדים

תקופת הקורונה חידדה את הצורך בהיערכות מראש גם לתרחישי קיצון, כולל חסכונות לילדים - מעבר למה שנותנת המדינה • מהם המוצרים המתאימים להפקדה חודשית, ומה היתרונות והחסרונות שלהם? • כתבה שנייה בסדרה • המדריך המעשי לכיס שלנו

לחסוך לדור הבא / עיצוב: אפרת לוי
לחסוך לדור הבא / עיצוב: אפרת לוי

המדריך המעשי לכיס שלנו

כולנו רוצים שילדינו יממשו את הפוטנציאל שגלום בהם, שיחיו ברווחה בבגרותם ויהיו מסופקים ומאושרים. כדי לאפשר זאת, הורים ובני משפחה שוקלים לפתוח חסכונות לילדים כבר עם לידתם, ומקווים שירכשו עצמאות כלכלית בבגרותם.

עם זאת, לא פעם צצות שאלות אצל שני הדורות. אנו תוהים כיצד הכי נכון לחסוך לילדנו, וגם כיצד לתת להם כסף ולדבר על כסף, כדי שילמדו את ערכו. גם לילדים עצמם יש תהיות בנוגע לכסף, שמסובב את העולם. בסדרה השבוע ננסה להשיב על כל השאלות האלה, ולצייד בכלים המסייעים לבנות את עתיד ילדינו בצורה כמה שיותר טובה.

תקופת הקורונה הבהירה לכולנו עד כמה חשוב להיערך מראש גם לתרחישי קיצון, ובדיוק מהסיבה הזו יש חשיבות בפתיחת חסכונות ייעודיים לילדים. אולי יש ברשותנו מספיק כסף היום, אך לא בטוח שכך תמיד יהיה בעתיד.

הכתבה הראשונה בסדרה: כל מה שצריך לדעת על חיסכון לכל ילד

החל מ-2017 קיים חיסכון חובה - ובמימון המדינה - עבור ילדים בישראל, במסגרת תוכנית "חיסכון לכל ילד", ובכך עסקנו אתמול. אך אם אתם מעוניינים להגדיל את החיסכון מעבר לכך, יש כמה מוצרים פיננסיים שכדאי להביא בחשבון. בחרנו במוצרים שמתאימים להפקדה חודשית באמצעות הוראת קבע, ושברובם מאפשרים את הגדלת החיסכון באמצעות תשואה משוק ההון.

מה ההבדלים ביניהם, ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם? נעזרנו במתכנן הפיננסים והכלכלן עזרא שמיר כדי לעשות סדר בנושא. שמיר היה בעבר מנהל בכיר בבנק לאומי ומנכ"ל חברת הון משפחתי בע"מ. "להורים שלי לא היה הרבה כסף", הוא מספר, "ולכן כסטודנט נאלצתי לעבוד קשה במהלך הלימודים. חיסכון של אפילו כמה עשרות אלפי שקלים יכול להיות קרש קפיצה לצעירים בתחילת חייהם".

עזרא שמיר / צילום: פוטו נגבה
 עזרא שמיר / צילום: פוטו נגבה

חלק מהמוצרים שנפרט כאן - קופת גמל להשקעה ותוכנית חיסכון בבנק - מאפשרים את פתיחת החיסכון על שם הילד. המשמעות היא שבגיל 18 החיסכון עובר לידיו. למעשה, הורים יכולים למשוך כסף מהחיסכון של ילדיהם עד להגיעם לגיל 18, כי הם אלה שפתחו אותו, אך כמובן לא כדאי שיעשו זאת.

כלל אצבע כשמשקיעים או חוסכים לאורך שנים הוא שככל שהטווח ארוך יותר, כך אפשר להגדיל את הסיכון - כלומר, להשקיע יותר במניות. "בטווח הארוך, המגמה בשוק ההון היא של עלייה", מסביר שמיר. נדגיש כי אין בכתבה האמורה משום ייעוץ השקעות פנסיוני או פיננסי, ולכל אחד הצרכים הייחודיים לו.

 
  

קופת גמל להשקעה: דמי ניהול נמוכים, וניידות קלה

מה זה: מוצר חיסכון נזיל, שמוצע בידי בתי השקעות. הקופה מציעה אפיקי השקעה שונים שנעים בין אפס ל-100% מניות. קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון שנחשב כה מוצלח, עד שאפילו הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, הצהיר בשבוע שעבר שבכוונתו להגדיל את תקרת ההפקדה השנתית בקופה מ-71 אלף שקל כיום ל-200-250 אלף שקל בשנה.

כשחוסכים לילדים, מגבלת ההפקדה השנתית לא כל כך משמעותית - כי הרי כמה הורים חוסכים 6,000 שקל בחודש לילדיהם - אך מה שכן משנה הוא שאר היתרונות שגלומים בקופה הזו. היתרון הכי משמעותי הוא דמי הניהול, שהם הנמוכים ביותר בהשוואה לשאר המוצרים שנבדוק כאן: 0.6% בממוצע ב-2019 לפי גמל-נט (נתוני 2020 טרם עודכנו). זה המחיר היחיד שמשלמים כאן, בלי כל עמלות נוספות.

הקופה מציעה לבחירה מסלולים שונים, ביניהם גם מסלולים בסיכון גבוה שמורכבים בעיקר ממניות, ולכן מתאימים לחסכונות ארוכי טווח כמו חיסכון לילד.

יתרונות: אפשרויות חיסכון מגוונות, ודחיית תשלום מס (מס רווחי הון) למועד משיכת הכסף. דמי הניהול נמוכים ושקופים, וניתן לנייד את הקופה בין גופים, למשל בין בתי השקעות שונים, או בין מסלולים שונים, ללא מס או עמלה.

יש גם אפשרות להמיר את הכסף לקצבת פנסיה אחרי גיל 60, בפטור ממס רווחי הון, אבל זו אופציה פחות רלוונטית כשחוסכים לילדים (אף שהאפשרות של הילד לא לגעת בחיסכון ולהשאיר אותו עד לפנסיה, קיימת).  

חיסרון: התשואה אינה מובטחת, אלא תלויה בביצועי הקופה.

איך יודעים באיזו קופת גמל להשקעה לבחור: אפשר לבדוק בגמל-נט - מערכת של רשות ניירות ערך, ביטוח וחיסכון - איזו קופת גמל הראתה את הביצועים הטובים ביותר בשלוש השנים האחרונות. ביצועי העבר לא תמיד מעידים על העתיד, אבל מדובר באינדיקציה מסוימת לטיבם של הקופה ובית ההשקעות שמנהל אותה.

כמה מקבלים מחיסכון של 500 שקל מדי חודש במשך 18 שנה: כ-141 אלף שקל, הסכום הגבוה ביותר בהשוואה לתוצאות שאר מוצרי החיסכון.

פוליסה פיננסית לחיסכון והשקעה: חברת הביטוח מנהלת

מה זה: מוצר שדומה מאוד לקופת גמל להשקעה, אך עם שני הבדלים. ראשית, הוא מנוהל בידי חברות ביטוח, לא בתי השקעות, ושנית, דמי הניהול גבוהים יותר ועומדים על 0.8%-1.2%, תלוי בסכום החיסכון. גם כאן החיסכון נזיל, ואין עמלות או מסים על מעבר בין מסלולים. השוואה בין הפוליסות השונות מתאפשרת דרך ביטוח-נט, אך לא קל להשוות במדויק בין מסלולים ואפשר להיעזר באנשי מקצוע.

יתרונות: אפשרויות החיסכון מגוונות, יש דחיית מס למועד הפירעון, ויש אפשרות לעבור ללא מיסוי בין מסלולים וחברות. דמי הניהול קבועים ושקופים.

חיסרון: הפוליסה יקרה יחסית.

כמה מקבלים מחיסכון של 500 שקל מדי חודש במשך 18 שנה: כ-137 אלף שקל, הסכום השני בגובהו בהשוואה לתוצאות שאר מוצרי החיסכון.

קרן נאמנות: עוגת ההשקעות השקופה

מה זה: "עוגת השקעות" - מעין תיק השקעות גדול - שבה משקיעים אנשים רבים יחד. לקרן יש מנהל, למשל בית השקעות מסוים, וכן נאמן, והיא מחויבת לפרסם תשקיף למשקיעים מדי שנה. בתשקיף היא מפרטת את מדיניות ההשקעה שלה, העמלות שהיא גובה ופרטים נוספים. החיסכון בקרן יכול להיעשות דרך הבנק או ישירות דרך בית השקעות מסוים. הכסף נזיל, ואפשר למכור חלקים מתוך ה"עוגה".

יתרון: תשקיף הקרן מאפשר לדעת במדויק במה הקרן משקיעה, כי יש עוגת השקעות מפורטת. למשל, הקרן תראה שהיא משקיעה עד 30% מאחזקותיה במט"ח ועד 30% במניות, וכן הלאה. רמת פירוט כזו, וההתחייבות לעמוד בה, לא קיימת בשאר המוצרים. לכן יש גם יכולת להשקיע בצורה ממוקדת יותר, כמו ענפים מסוימים ושווקים מסוימים.

חיסרון: עלויות גבוהות יותר, בגלל דמי ניהול ועמלות. כך, למשל, דמי הניהול שנגבים בתוך הקרן יחד עם דמי משמרת לבנק נעים בין 0.5% ועד 4%-5% בשנה. ככל שהקרנות כוללות יותר מניות, ובעיקר מניות שנסחרות בחו"ל, כך דמי הניהול גבוהים יותר. כמו כן, התשואה אינה מובטחת.

איך יודעים באיזו קרן לבחור: אפשר להשוות בין ביצועי העבר של הקרנות באתרים ייעודיים, כמו פאנדר. ביצועי העבר אינם בהכרח מעידים על העתיד.

כמה מקבלים מחיסכון של 500 שקל מדי חודש במשך 18 שנה: כ-124 אלף שקל, הסכום השלישי בגובהו בהשוואה לתוצאות שאר מוצרי החיסכון.

חיסכון בנקאי: בעיקר למרחקים קצרים

מה זה: חיסכון במסגרת הבנק שבו יש הבטחה לריבית מוגדרת מראש או למדד (המחירים לצרכן). יש מסלולים רבים של פיקדונות בנקאיים, כמו שקלי, צמוד-מדד, מט"ח ואחרים, שבחלקם הדרישה היא לסגור את הכסף לכמה שנים, מבלי אפשרות למשוך אותו ללא קנס. התשואה מובטחת אבל היא נמוכה, ונעה בין אפס לאחוז בשנה.

על פיקדון שקלי משלמים מס בגובה 15% בעת המשיכה, ועל פיקדונות צמודי מדד משלמים מס רווחי הון שהוא 25%. "יש אנשים שזוכרים שבימי האינפלציה של שנות ה-80 וה-90 היו ריביות של 3%-5% צמודות מדד", אומר שמיר. "זה כבר מזמן לא המצב, כי בעשור האחרון אנו בסביבת ריבית אפס. לכן, אין טעם של ממש לחסוך לטווח ארוך בפיקדון בנקאי. אין כיום כמעט הבדל בין להשאיר כסף בעו"ש לבין לשים אותו בפיקדון". אפשר להשוות בין תנאי תוכניות החיסכון שמציעים הבנקים השונים, ולבחור בטובה מביניהן.

יתרון: ודאות לכסף, מה שיכול להתאים למי שחוסך לטווח קצר מאוד, למשל לחודשים ספורים.

חסרונות: מאותה סיבה בדיוק שציינו ביתרון, חיסכון בנקאי פחות מתאים לחיסכון עבור ילדים, שהוא ארוך טווח. כאמור, התשואה נמוכה מאוד.

כמה מקבלים מחיסכון של 500 שקל מדי חודש במשך 18 שנה: כ-116,800 שקל - הסכום הנמוך ביותר בהשוואה לתוצאות שאר מוצרי החיסכון. 

כך בוצע התחשיב

החיסכון המשתלם ביותר לילדים - כלומר, חיסכון שמבוסס על הפקדת 500 שקל בחודש למשך 18 שנה - הוא בקופת גמל להשקעה, ואחר כך בפוליסה פיננסית לחיסכון והשקעה ובקרן נאמנות. החיסכון הכי פחות משתלם הוא בפיקדון בנקאי. כך עולה מתחשיב השוואתי שערכה עבור גלובס היועצת הפנסיונית שרון אלמגור. חיסכון כזה "מתחת לבלטות", כלומר בלי תשואה כלל, היה מניב 108 אלף שקל.

החיסכון בקופת הגמל להשקעה הניב כ-141 אלף שקל - הסכום שנמשך בסופו של דבר לחשבון הבנק; בפוליסה הפיננסית כ-137 אלף שקל; בקרן הנאמנות כ-124,200 שקל; ובפיקדון הבנקאי נחסך הסכום הנמוך ביותר: 113,504-116,810 שקל בלבד כעבור 18 שנות חיסכון.

נבחנו שני סוגי פיקדונות, שתנאיהם נקבעו בהתאם לסקר שוק שערכנו בבנקים. האחד בריבית צמודה למדד, בפריים (1.6%) מינוס 1.3% - כלומר, ריבית של 0.3% בשנה; והשני בריבית שקלית של פריים מינוס 1.5%, כלומר של 0.1% בשנה בלבד. הנחנו שריבית בנק ישראל עולה ב-0.25% בכל שלוש שנים בממוצע.

עוד הנחת בסיס בחישוב הייתה תשואה של 4% בשנה, כנדרש על ידי משרד האוצר עבור קופת גמל להשקעה ופוליסה פיננסית (אין דרישה כזו עבור הנחות תשואה בקרן נאמנות). בקרן נאמנות חושבה התשואה השנתית הממוצעת בעשור האחרון בקרנות עם 20%-30% מניות, והיא עומדת על כ-2.9%. אלמגור חישבה נתון זה על בסיס הסתכלות על כלל קרנות הנאמנות בטווח ההשקעה הרלוונטי במניות.

ביצענו את ההשוואה גם על בסיס התשואה הממוצעת בשלוש השנים האחרונות, ושם הפערים בחיסכון היו גדולים הרבה יותר. התשואה הממוצעת בקופת הגמל להשקעה במסלול כללי הייתה כ-5.6% בשנה ובפוליסה פיננסית כ-5% בשנה, מה שהיה מייצר חיסכון של כ-160 אלף שקל בקופה ושל 147,500 שקל בפוליסה.

בקרנות הנאמנות התשואה הממוצעת בשלוש השנים האחרונות הייתה כ-2.3%. לכן, החיסכון שהתקבל כעבור 18 שנה היה כ-118,890 שקל בלבד. הטווח שבחרנו לחישוב התשואה הוא שלוש שנים, שכן קופת גמל להשקעה היא מוצר חדש שקיים רק מאז 2016. כמובן שתשואות העבר אינן בהכרח מעידות על העתיד.

עוד הנחות יסוד היו דמי ניהול ממוצעים בענף לפי נתוני משרד האוצר לשנת 2019, ומדד שנתי ממוצע של 1%. כמו כן, הנחנו שקרן הנאמנות מוחזקת לכל אורך התקופה. בשורה התחתונה, קופת גמל להשקעה היא מוצר החיסכון המשתלם ביותר לטווח ארוך מבין המוצרים שנבחנו ובתנאים שנבחנו.