חוקר פרטי | פיצ'ר

מיהלומים ועד פוליטיקה: הצצה לשיטות הפעולה של החוקר הפרטי צביקה נווה

שלושה עשורים של פעילות מתחת לרדאר הסתיימו לאחרונה בתחקיר "עובדה", אלא שזו לא הפרשה היחידה שבה נחשפת פעילותו החריגה של החוקר הפרטי צביקה נווה • גלובס בעקבות הפרשה הכלכלית החדשה שבה נקשר שמו • נווה: "לא היה ולא נברא"

צביקה נווה / צילום: איל יצהר
צביקה נווה / צילום: איל יצהר

החוקר הפרטי צביקה נווה נמצא בשטח כבר יותר משלושים שנה, אבל עד לאחרונה הוא היה אנונימי יחסית. רוב מי שהכירו אותו ידעו שהוא אחיו הבוגר של אפי נוה (השניים מאייתים את שם משפחתם בצורה שונה), ראש לשכת עורכי הדין לשעבר וכיום חשוד בקבלת שוחד ובמרמה והפרת אמונים בפרשת "מין תמורת מינוי".

כל זה השתנה ברגע שבו שודר תחקיר של התוכנית "עובדה" שחשף את יחסיו של נווה, הבעלים של משרד החקירות CGI, עם בכירי המערכת הפוליטית. תביעה שהוגשה באחרונה לבית המשפט מספקת הצצה נוספת לפעילות החברה שהנשיא שלה הוא יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר. התביעה מרמזת שהפרשיה שסוקרה בתחקיר "עובדה" לא הייתה הפעם הראשונה שבה נווה פעל נגד לקוח ששכר את שירותיו - ועבר לצד היריב.

מדובר בסכסוך שנמשך במשך יותר מעשור בין אנשי העסקים משה ומנדי גרטנר לבין איש העסקים והיהלומן דן גרטלר. הסכסוך שהגיע באחרונה לבית המשפט נוגע לשותפות עסקית בין האחים לבין גרטלר, שבה היה מעורב גם המיליארדר בני שטיינמץ. מי שתיווך וערך את ההסכמים בין גרטלר לאחים גרטנר היה עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, שייצג גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מפת הקשרים של צביקה נווה
 מפת הקשרים של צביקה נווה

האחים גרטנר נגד היהלומן דן גרטלר

כבר בשנת 2010 הגיע המאבק להליך בוררות בפני השופט בדימוס אורי גורן, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. גורן ניסה לברר טענות כספיות של שני הצדדים. בהמשך קיים גורן הליך בוררות בין האחים גרטנר לבין עזבונו של וינרוט. זאת, על רקע מעורבותו של עורך הדין המנוח בקשר העסקי בין האחים לגרטלר.

נווה, על-פי חומרים שהוגשו לבית המשפט, נכנס לתמונה בשלב שבו הסכם הבוררות בין האחים גרטנר לגרטלר עמד בפני הכרעה של גורן לאחר 11 שנה. נווה, שטוען כי הוא מכיר את גרטלר, נשכר על-ידי משה גרטנר להשיג מידע בנוגע לבורר גורן. זאת, על-מנת שהאחים גרטנר יוכלו להביא לפסילת הבורר, כך לטענת נווה וגרטלר.

בתצהיר שהגיש נווה במסגרת תשובה מטעם גרטלר, כתב נווה כי "הוסכם בין משה גרטנר לביני על תשלום שיחולק לשני חלקים: תשלום קבוע וכן בונוס אם אצליח להשיג ראיות, שבהן משה גרטנר יעשה שימוש בהליך לפסילת פסק הבורר של הבורר גורן". נווה ביקש מגרטנר תשלום הוצאות של 150 אלף דולר ובונוס "דמי הצלחה בפרויקט" בסכום של חצי מיליון דולר. בסופו של יום שולמו לו רק 50 אלף דולר.

לדברי אסף וייצמן, לפי חוק החוקרים הפרטיים חל איסור להתנות שכר טרחה בתוצאות החקירה, למעט אם מדובר בחקירת איתור מיקום. וייצמן מוסיף כי "אין איסור לקבל בונוס מלקוח מרוצה, ובתנאי שהדבר לא סוכם מראש ולא היווה חלק מתנאי שכר הטרחה שעליהם הוחלט בין הצדדים".

מי יכריע בגורל הסכסוך?

נווה, אם כן, התייצב לצדו של גרטלר, יריבו של הלקוח ששכר אותו קודם לכן. נווה חשף בפני גרטלר את בקשותיו של גרטנר ממנו, מהלך שהוביל את עורכי דינו של גרטלר, דורי קלגסבלד ובעז בן-צור, לעדכן את הבורר גורן על ההתנהלות של האחים גרטנר. הדבר הוביל להתפטרותו של גורן, לאחר 11 שנות בוררות, רגע לפני ההכרה ולאחר שהושקעו מיליונים בהליך.

גורן, בן 81, היה מזועזע שחוקר פרטי נשכר נגדו על-ידי אחד הצדדים לבוררות, והרגיש שהוא לא יכול לפסוק בתיק במצב זה. בפנייתם של האחים גרטנר לבית המשפט תואר כי גורן "הרגיש פגוע, ציין כי הוא חש משוא פנים וכי הוא אינו יכול ואף אינו רוצה לשמש כבורר".

כמו במקרה של כחול לבן והליכוד, שנחשף ב"עובדה", גם כאן הועלתה טענה לזיגזוג של נווה בין הלקוח ליריבו. נווה התייצב לצדו של גרטלר והגיש לבית המשפט תצהיר מפורט לגבי הדרישות שהציב לו משה גרטנר. התצהיר הוגש במסגרת ההליך המשפטי המתנהל בימים אלו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. במסגרת ההליך מבקש גרטלר כי הסכסוך בינו לבין האחים גרטנר יישמע בבית המשפט; ואילו האחים מבקשים, באמצעות עורכי הדין אלקס הרטמן ורון ברקמן, שפתחו את ההליך, מינוי בורר חליפי.

לדברי יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים אסף וייצמן, בתקנות האתיקה של החוקרים הפרטיים נקבע איסור על החוקר הפרטי להעביר מידע שהובא לידיעתו תוך מילוי תפקידו, אלא אם הלקוח הסכים לכך. עוד אומר וייצמן כי תקנות האתיקה מטילות על החוקר חובת נאמנות וחובת שמירה על סודיות.

פגישה של שעות במלון הילטון

כיצד החליט משה גרטנר לשכור את שירותיו של נווה, שמכיר לטענת נווה את היריב העסקי שלו, גרטלר, מזה 20 שנה? מי שעשו את החיבור בסוף שנת 2019 היו נתן אשל ועו"ד יוסי כהן, ששניהם מקורבים גם לראש הממשלה בנימין נתניהו. משה גרטנר ואשל מיודדים, ולטענתו של גרטנר, באחת משיחותיהם באוגוסט 2019 שוחחו על הליך הבוררות שמתנהל בין האחים גרטנר לבין העיזבון של עו"ד וינרוט.

אשל הפנה את גרטנר לעו"ד כהן, שהיה שותף בעבר להליך בוררות אחר שבו גורן שימש כבורר, ועו"ד בעז בן-צור ייצג את הצד השני. לטענת גרטנר, עו"ד כהן סיפר לו שבעבר הצליח לבטל בוררות בפני גורן. זאת, בשל טענה לקשרים אישיים בין השופט בדימוס לעו"ד בן-צור. בן-צור, כזכור, מייצג את גרטלר בהליך הבוררות מול האחים גרטנר. בדיעבד המידע אודות קשרים חבריים בין גורן לבן-צור התגלה כשגוי, וגורן ביטל את הבוררות, שבה היה שותף כהן, מסיבה אחרת לחלוטין. בן-צור, נזכיר, הוא גם עורך דינם של נתניהו וגם של אפי נוה, אחיו של צביקה.

צביקה נווה מסר לבית המשפט תצהיר, שבו טען כי עו"ד כהן המליץ לגרטנר לפנות אליו (לנווה), כדי להשיג מידע אודות ביטול בוררות העבר בפני גורן. בעקבות ההמלצה, נפגש גרטנר עם נווה ב-14 בינואר 2020 במלון הילטון בתל אביב לפגישת היכרות. הפגישה נמשכה שלוש שעות ונוספו לה בהמשך שיחות טלפון.

נווה מתאר כי גרטנר ביקש לשכור את שירותיו על-מנת להשיג ראיות שיאפשרו לו לפסול את הבורר גורן.

על-פי תצהירו של נווה, הוא התבקש לאתר מידע על מסמכים וחשבונות בנק לגבי הבוררות עם עיזבון וינרוט ז"ל וגם בנוגע לבוררות עם גרטלר, שעימו יש לנווה היכרות ארוכת שנים.

נווה פורס את כל בקשותיו של גרטנר ממנו - החל מרצונו של גרטנר לפסילת הבורר גורן, דרך איסוף מידע על עו"ד בן-צור ויחסיו עם גורן, וכלה בהשגת המידע באמצעות בת זוגו של גורן, עו"ד אורנה גלזן, ועוזרו המשפטי ידידיה ניסן.

איך מסביר נווה את התפנית והעברת המידע בין הצדדים? לטענתו, הוא החליט לשתף את גרטלר במידע על דרישותיו של גרטנר, רק לאחר שנודע לגרטלר, ממקור אחר, על הקשר בינו לבין גרטנר. עוד הוא טוען כי החליט לשתף את גרטלר במידע משנוכח כי "משה גרטנר דורש ממני לבצע מעשים לא חוקיים (שאותם לא ביצעתי) שלא בהתאם למה שהוצג לי בתחילת הדרך".

בכחול לבן חששו שנווה סוכן כפול

לטענת האחים גרטנר בפני בית המשפט, נווה הפר את חובת הסודיות שחלה עליו כשהעביר את המידע הסודי והרגיש. הטענות הללו מזכירות תחקיר "עובדה" ממנו עולה שנווה נשכר במקור על-ידי כחול לבן, במהלך קמפיין הבחירות השני, ודי מהר מצא את עצמו בסכסוך מתוקשר עם המפלגה. זאת, לאחר שדוח מומחה סייבר מטעם CGI אודות פריצה לפלאפונים של בכירי כחול לבן מצא את דרכו לתקשורת. בין כחול לבן ל-CGI התפתח קרב האשמות תקשורתי, כולל הטענה כי נווה שימש כסוכן כפול.

יועץ התקשורת רונן צור נקרא לפתור את הסכסוך שאיים על כחול לבן, רגע לפני הבחירות. בתחקיר "עובדה" עלה כי במפגש בין צור לנווה הבהיר האחרון כי יש בידיו מידע על כחול לבן וגנץ שעשוי לשמש נגדם, "מעולם לא רציתי להשתמש בזה, אבל בסיטואציה שבה אני נמצא, אם לא היינו מדברים, אני מחר הייתי ב’פגוש את העיתונות", אמר נווה בשיחה שנחשפה בתוכנית "עובדה".

עוד אמר נווה כי לכחול לבן "יש מה להסתיר, במקום להתמודד עם הממצאים של הדוח, הם רוצים להרוג את השליח - ובמקרה הזה השליחים הם לא בדיוק כבשים". בעקבות הפגישה הסתיימה ההתקשרות בין CGI לכחול לבן בתשלום של חצי מיליון שקל לנווה - כך לטענת נווה - לפי חוזה ההתקשרות המקורי ביניהם.

זמן קצר סמוך לאחר מכן, במערכת הבחירות השלישית, נווה החליף צד והתקשר עם הליכוד דרך חברו יוסי כהן בהסכם על-מנת להשיג מידע נגד כחול לבן, כך לפי תחקיר שפורסם בדה מרקר בפברואר 2020.

בליכוד מכחישים שפנו לנווה, וטוענים כי "צביקה נווה הוא זה שפנה לליכוד שוב ושוב והציע למכור מידע מתוך מטה הבחירות של כחול לבן שהעסיק אותו". נווה מכחיש בתוקף כי הציע מידע על כחול לבן לליכוד.

*** חזקת החפות: אפי נוה לא הורשע. הוא מכחיש את החשדות נגדו, ועומדת לו חזקת החפות.

נווה: "זאת הוצאת דיבה"

צביקה נווה התייחס לטענות שלפיהן אסף מידע על "כחול לבן" ואיים לפרסם אותו וגם לטענה שמסר מידע סודי שקיבל מלקוחו משה גרטנר - ליריבו דן גרטלר.

לדברי נווה, "לגבי שני הנושאים לא היה ולא נברא. זאת הוצאת דיבה. בנוסף בנושא דן גרטלר ומשה גרטנר מתקיים הליך משפטי אשר במהלכו הגשתי תצהיר לבית המשפט אשר מתאר את השתלשלות האירועים".

מעו"ד יוסי כהן נמסר בנוגע להתקשרות הליכוד עם נווה: "כעורך דין לא ביצעתי כל משא ומתן בנושא. ככל שהלקוחות עשו אצלי הסכמים חלה עליי חובת חיסיון עורך דין-לקוח". כהן מכחיש שביקש מידע הנוגע לנשים שנזכרו בתחקיר עובדה". באשר לחלקו בפרשת האחים גרטנר ודן גרטלר מסר כי "אינני מתייחס לעניינים הנוגעים ללקוחותיי". 

צביקה נווה
בן 58, גר בשמורת השרון, ליד ארסוף, גרוש ואב לשלושה ילדים בוגרים ● בעל רישיון חוקר פרטי והבעלים של חברת החקירות CGI ● צביקה הוא האח הגדול של אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר. לשניים אחות נוספת שמתגוררת באשקלון, עיר הולדתם ● שניהם שינו את שם משפחתם בגיל צעיר: צביקה מאיית את שם משפחתו "נווה", ואפי מעדיף "נוה" ● היחסים בין האחים ידעו עליות ומורדות, אולם כיום הם נחשבים למצוינים