נתניהו: "סיבות פופוליסטיות מנעו מאיתנו לעשות סגר קטן והדוק שרצינו"

מכחול לבן מיהרו להגיב בשמו של בני גנץ: "אכיפה ומניעה במקומות שצריך מונעת סגרים במקומות שלא צריך" • מעל למיליון מחוסנים בישראל

בנימין נתניהו  / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה נתניהו מותח ביקורת על מי שלדבריו מנע את הסגר הקטן וההדוק שתוכנן. בביקור במוקד החיסונים באום אל פאחם אמר נתניהו: "ישנה אחריות וחוסר אחריות. האחריות היא להביא את החיסונים ולהפיץ אותם, וחוסר האחריות הוא לאפשר במקביל למחלה להשתולל. לצערי מסיבות פופוליסטיות מנעו מאיתנו לעשות את הסגר הקטן וההדוק שרצינו ושיציל מאות בני אדם ומשפחות במדינת ישראל. רצינו סגר קטן ומהודק ופתיחה מהירה של הכלכלה יחד עם חיסוני הבזק, לצערי זה לא קרה ולכן אני מנצל את ההזדמנות כאן ואומר - אנחנו נמשיך להביא את החיסונים ואני קורא לציבור להתחסן".

מכחול לבן מיהרו להגיב בשמו של בני גנץ: "אכיפה ומניעה במקומות שצריך מונעת סגרים במקומות שלא צריך". הוא התייחס לכך שהמשלה נמנעה לאמץ בחודש אוקטובר את תכנית הרמזור של ממונה הקורונה הפרופסור רוני גמזו, בשל התנגדות של הסיעות החרדיות.

ועם זה, שרי כחול לבן היו אכן המתנגדים העיקריים בממשלה ובקבינט הקורונה לסגירה המלאה, אך אליהם הצטרפו גם שר האוצר ישראל כץ ושר החינוך יואב גלנט.

נתניהו כיוון גם לכנסת שבאמצעות ועדת החינוך מנעה את מעבר ללימודים מרחוק של ילדי כיתות ה'-י' ובמשרד הבריאות האשימו כי העלייה החדה בתחלואה נובעת בין השאר מכך, וכראיה מביאים את מספר הנדבקים מקרב התלמידים והמורים, שעלה על חלקו היחסי באוכלוסייה.

בביקור באום אל פאחם נכח נתניהו בחיסון של מוחמד ג'אברין בן 66, המחוסן המיליון בישראל: "התרגשות גדולה, ג'אברין הוא המחוסן המיליון במדינת ישראל. אנחנו שוברים את כל השיאים, הבאנו מיליוני חיסונים למדינת ישראל, הקדמנו את כל העולם ועכשיו אנחנו מקדימים אותם עם קופות החולים המצוינות שלנו. אנחנו זזים קדימה במהירות עצומה כדי לחסן את כלל האוכלוסייה".

נתניהו דחק בציבור הערבי להתחסן, שכן עד כה רק כ-8% מכלל המתחסנים הם ערבים. "חשוב לי שגם בציבור הערבי במדינת ישראל יתחסנו מהר, זה חשוב משום שמדובר בהצלת חיים ורק כך נוכל לחזור לחיים הנורמליים. ברגע שהדבר הזה יגיע למסה קריטית של מתחסנים, נוכל לפתוח את המסחר, החנויות, המסעדות, נוכל גם לטוס לחו"ל, לעשות עסקים ולטייל בכל המדינות שעשינו עימן שלום. שלום שפתח את העולם ומשנה גם את ההיסטוריה שלנו, כחברה ישראלית וכמדינה".

ברשימה המשותפת מגנים את ביקורו של נתניהו בישובים הערבים, אתמול בטירה והיום באום אל פאחם. ח"כ יוסף ג'בארין, תושב אום אל-פחם, כתב בציוץ בטוויטר: פעם הפחיד את הציבור שאנו ״נוהרים לקלפיות". עכשיו "נוהרים לחיסונים" זו תעמולת הבחירות החדשה של נתניהו. ‏זה אותו נתניהו המסית שמבקש עכשיו גם לקושש קולות. טעית בכתובת!

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי פרסם הודעה ולפיה יש דווקא סימני התמתנות. "ניתן לומר בזהירות רבה כי יש סימנים מעודדים להתמתנות ואולי אף ירידה במקדם ההדבקה R. הימים הקרובים חשובים מאוד לצורך הבנה של מצב התחלואה והשפעת הסגר הנוכחי על התמתנות קצב העלייה בה. יש לנו זמן. בניגוד לתדריכים הקודרים המושמעים מעל במות שונות ללא צורך, אין צורך להבהיל את הציבור עכשיו באיומים על הארכת הסגר בעוד 4 שבועות או החמרה כזו או אחרת של המגבלות. להיפך, המודלים שראינו בהערכת המצב הבוקר מראים שאולי אפשר להסתפק בסגר הנוכחי, שנגמר ביום ראשון בעוד שבוע, ללא הארכה או בהארכה לזמן קצר וידוע מראש. בנוסף - אין צורך לסגור את מערכת החינוך. לצעד כזה אין השפעה משמעותית על המודלים של המומחים, לפחות כרגע. - יש תרחיש פסימי בסבירות לא גבוהה, אבל כדי להבין האם הוא מתממש צריך לחכות עוד שבוע. אין צורך לקבל החלטות דרמטיות כרגע".

שי, שאתמול הודיע ביחד עם גנץ כי לא ימשיך בכחול לבן, נותר בינתיים בתפקידו, ובהודעתו התייחס גם לסוגיית החיסונים. "הציבור חייב לקבל שקיפות מלאה לנושא תחזית החיסונים. 3.8 מיליון חיסונים שכבר הגיעו לארץ הם בסיס לתחזית ריאלית אופטימית. אבל ברגע שנקבל שקיפות למשלוחים הבאים אפשר יהיה לבנות הערכת מצב אמיתית ונכונה. אני קורא למשרד הבריאות לשתף את תחזית הגעת החיסונים הבאים לארץ באופן מפורט ומדויק ככל הניתן במסגרת מגבלות הסכמי הסודיות עם יצרניות התרופות".