פייזר | פיצ'ר

ישראל התרברבה יותר מדי ואספקת החיסונים תיעצר? פייזר: מדובר בפייק ניוז

לפי הודעה שרצה בימים האחרונים ברשתות החברתיות, חברת פייזר עצרה משלוח חיסונים נוסף לישראל, בעקבות מסע היח"צ של נתניהו על מספר החיסונים הגדול שהגיע לישראל • בדקנו עם החברה אם זה נכון, והאם היא קיבלה זימון לשימוע בסנאט כפי שנטען

בנימין מטוס ראשון עם משלוח חיסונים נגד קורונה של חברת פייזר מטוס DHL / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
בנימין מטוס ראשון עם משלוח חיסונים נגד קורונה של חברת פייזר מטוס DHL / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בימים האחרונים מסתובב ברשתות החברתיות מידע ללא מקור, הטוען כי בעקבות ההתרברבות הישראלית על היותנו מקום ראשון בקצב החיסונים בעולם, הופעל על חברת פייזר לחץ לעצור את אספקת המנות הבאות לישראל.

על פי הטקסט: "מנכ"ל פייזר הורה לעצור משלוח חיסונים לישראל בינואר למרות ששולם עבורו פי שלושה לכל חיסון. ביבי נידרש לחיסיון על מספר החיסונים שישראל קיבלה, ובמקום זאת, למרות שהבטיח, עשה בזה מסע פרסום כלל עולמי. עכשיו  פייזר בארה"ב נקראת לסנאט לחקירה, ואצלנו החיסונים יעצרו עד להודעה חדשה".

אף שמדובר בהודעה ללא מקור, היא שותפה בהרחבה ולכן פנינו לחברת פייזר לתגובה על הדברים, שענתה כי "מדובר בפייק ניוז. אנחנו מביאים את החיסונים במהירות האפשרית על פי ההסכמים למדינות השונות. כל הסכם אינו משפיע על ההסכמים הנוספים עליהם חתמנו. לוחות הזמנים עלולים להיות מושפעים מעט מרגולציה, כושר יצור ולוחות זמנים ליצור, אבל הכוונה היא לספק לכל מדינה את הכמות המובטחת לאורך חיי החוזה. אנחנו מאמינים ביכולתנו לעמוד בכל ההסכמים".

בליל של מידע מוטעה ואמיתי

אם מנתחים את ההודעה המוטעית מילה במילה, מתגלה בליל של מידע מוטעה ואמיתי. חיסון מהיר של האוכלוסייה בישראל אכן עשוי להוביל למחסור בחיסונים של פייזר, אך לא בשל עצירה מכוונת של המשלוח הבא, אלא משום שהמנות תוכננו מלכתחילה להישלח בהדרגה על פני כך השנה.

באשר למחיר, אין מידע כי ישראל שילמה פי שלושה עבור כל חיסון. המידע המגיע מסביבת הממשלה, מרמז על מחיר שהוא קרוב למדי לזה ששילמו מדינות ששריינו את החיסונים זמן רב לפנינו, ובכל מקרה הוא לא יותר מפי שניים מהמחירים הזולים ביותר.

האם נדרשה הממשלה לחיסיון לגבי כמות החיסונים שקיבלה? כן, וזה אכן נובע כנראה מהרצון של פייזר לא לעורר כעס או התמקחות יתר בקרב מדינות שקיבלו הקצאות נמוכות יותר. באופן רשמי מדינת ישראל שמרה על החיסיון הזה, גם אם באופן לא רשמי ניתן היה להבין שהגיעו לישראל כשני מיליון חיסונים.

ממילא כמות זו היא טיפה בים עבור מדינות כמו ארה"ב או בריטניה. בנוסף לכך, הן יודעות שקצב ההתחסנות לנפש בישראל נובע מגודלה הקטן של האוכלוסייה בישראל וקצב ההזרקה, ולא מכך שקיבלנו יותר מנות.

בגרמניה עלתה זעקה על כך שמבצע החיסון שלהם החל אחרי בריטניה, ישראל וארה"ב, אולם הטענות לא הופנו לפייזר, בטח שלא לישראל, אלא לרגולטור האירופאי שדרש זמן רב יותר לאישור החיסון.

ייתכן שפייזר הייתה מעדיפה שמדינת ישראל לא תתגאה בקצב ההתחסנות ולא תיצור תסכול בקרב המדינות האחרות, אך זה כנראה ברמה של סנטימנט מתחת לפני השטח ולא עילה לשינוי או הפרה של ההסכם.

באשר לזימונה של פייזר לסנאט, הרי שאין עדות לכך שהדבר התרחש. ממילא פייזר לא קיבלה תמיכה ממשלתית מארה"ב בפיתוח החיסון, ולכן רמת הלחץ שהממשלה האמריקאית יכולה להפעיל עליה היא מוגבלת.