כ"ץ: תוכנית התמריצים לעידוד חזרה לעבודה תעודכן בימים הקרובים"

שר האוצר השתתף בדיון בוועדת הכספים על מענקי הסיוע החדשים שאושרו בממשלה וצפויים להגיע לאישור הכנסת • בנוגע למימון התוכניות החדשות, אמר השר כ"ץ כי הן ימומנו מתקציב החזר ההוצאות הקבועות שהוקצה ליוני 2021, שלהערכתו לא יידרש

ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות

שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע כי בימים הקרובים תעודכן תוכנית התמריצים, שתעודד מובטלים לזמן ארוך לחזור לעבוד. בדיון בוועדת הכספים אודות מענקי הסיוע החדשים שאושרו בממשלה וצפויים לעבור בכנסת אמר כ"ץ כי "אני שומע את כל ההתקפות על המובטלים וזה ממש מקומם אותי, אלה אנשים שלא מאפשרים להם לעבוד. כשפותחים סגרים מאות אלפים חוזרים לעבודה".

כ"ץ הוסיף ואמר כי "נכון יש אחוזים מצומצמים שבתקופה מסוימת לא חזרו. אנחנו נעדכן בימים הקרובים את תוכנית התמריצים, לתמרץ מובטלים לזמן ארוך לחזור לעבוד. אני מוכן לתת מענק משמעותי של ארבעה חודשים לעובד שחוזר לעבודה.
איפה הערבות ההדדית? אנשים רוצים לעבוד. כדאי שאישי ציבור במיוחד יבררו מה שהם אומרים. בסגר הזה אנחנו מקווים לישר את עקומת התחלואה ולאפשר למשק לעבוד. המשק הישראלי הוכיח עוצמה ברגע שהוא נפתח".

על מענק הסיוע החד פעמי בתוכנית שהיקפה יותר משני מיליארד שקל, אמר כי היא  תמומן מתקציב החזר ההוצאות הקבועות שהוקצה לחודש יוני 2021. לדבריו, "הבאתי לפני מספר חודשים את תרחיש הייחוס שעד סוף חודש יוני מדינת ישראל תתחייב לתת סיוע למי שהוא עסק עצמאי עם ירידה של מ-25%.

"בחנתי את תרחיש הייחוס וההערכה היא שעד סוף חודש מאי המשק יהיה פתוח, ולכן למה להשאיר סיוע תאורתי, ניקח את הסכום של חודש יוני ונשתמש בו לסיוע נוסף לעסקים. יצטרכו סיוע נוסף בעתיד? מדינת ישראל תפתח עוד משאבים כדי לסייע, אנחנו מעריכים שלא נצטרך זאת".

שר האוצר ניסה לתת מבט כולל על היקפי הסיוע וההיגיון שמאחוריהם. לטענתו, "בתקופת הסיוע תיקנו המון קריטריונים כדי להתאים את התוכנית ופגשתי המון קבוצות מחאה, ועובדה שהדברים קורים. זה המשבר הרפואי כלכלי הכי חמור ב-100 השנים האחרונות.

"במסגרת הזו אנחנו מצליחים להוביל למתן סיוע נרחב. זה לא ברור שחברות דירוג האשראי הגדול ביותר הותירו את הדירוג שלנו במקום הגבוה ומברכות על מתן הסיוע, והן גם מסתכלות אם אנחנו שומרים על הקיר המפריד בין מסגרות תקציב לסיוע הקורונה, והתשובה היא כן.

"בנוסף אנחנו מאוד מקפידים על שמירת המסגרת התקציבית. אודות לסיוע שלכם הצלחנו להעביר במאמץ אדיר את חוק היסוד שחייב 61, שבתוכו תקציב המשכי ל-2021 בהיקף 420 מיליארד שקל. המשרדים יוכלו לעבוד, הנושאים המרכזים יוכלו לעבוד במגבלות מסוימות. לכן העסק יכול לעבוד.

"העברנו גם 52 מיליארד שקל כ'תקציב קורונה' לשנה הזאת, לכן המובטלים והעסקים והמועסקים יוכלו לקבל את הסיוע. במירוץ שבין החיסונים לסגרים זו הישורת האחרונה אני מקווה, לכן כרגע צריך לסייע לעסקים, לעצמאים וכמובן למובטלים נמשיך לסייע".

כ"ץ התייחס גם לסוגיית פיצוי עסקים חדשים שנפתחו בתקופת הקורונה או מעט לפניה ונפלו בין הכסאות ואמר כי "אני חושב שחייבים למצוא פתרון לעניין הזה, הנחתי למצוא פתרון ונצטרך להתכנס אליו, גם בעניין הארנונה לאותם עסקים. המשבר מתמשך, וברור שאנחנו מחויבים לתת פתרונות. הימשכות המשבר כלאה את העסקים בתוכו".