מיליארדים ממים מינרליים וחיסונים: הכירו את האיש העשיר ביותר באסיה

ז'ונג שאנשאן בן ה-66, יו"ר תאגידי מים מינרליים ופארמה סיניים, הפך לאדם העשיר ביותר ביבשת אסיה לפי מדד המיליארדרים של "בלומברג" • הונו של שאנשאן צמח ביותר מ-70 מיליארד דולר בשנה החולפת ל-77.8 מיליארד דולר

ז'ונג שאנשאן, האדם העשיר ביותר באסיה / צילום: Reuters, Jiang Xin
ז'ונג שאנשאן, האדם העשיר ביותר באסיה / צילום: Reuters, Jiang Xin

ז'ונג שאנשאן, המשקיע בחיסונים ומי שהתעשר ממים מינרליים בבקבוקים, הפך לאדם הכי עשיר באסיה, כשהוא עוקף את מוקש אמבאני, איש העסקים ההודי. ז'ונג עקף בשבועות האחרונים את ג׳ק מא, מי שבשנים האחרונות כיכב בראש עשירי סין (ונעלם בשבועות האחרונים), אחרי שהאחרון איבד מיליארדים בגלל ירידת מניית עליבאבא וביטול ההנפקה של אנט גרופ לאור סכסוכיו עם הרשויות בסין.

הונו של שאנשאן צמח ביותר מ-70 מיליארד דולר בשנת 2020, מה שמעמיד את שוויו האישי על 77.8 מיליארד דולר - כך לפי מדד המיליארדרים של "בלומברג". שאנשאן הוא כעת האדם ה-11 הכי עשיר בעולם, מיד אחרי מייסד אורקל לארי אליסון. מוקש אמבאני, אותו הזכרנו קודם, אמנם כבר לא האיש העשיר ביותר באסיה, אך שוויו האישי לא רחוק  משאנשאן ועומד על 76.9 מיליארד דולר.

איך ז'ונג שאנשאן התעשר כל כך? הוא היו"ר של שתי חברות ענק - יצרנית המים המינרליים נונגפו ספרינג ותאגיד הפארמה וואנטאי, שמייצר חיסונים וערכות בדיקה לצהבת. נונגפו דיווחה על הכנסות של 3.5 מיליארד דולר בשנת 2019, ואילו וואנטאי הכניסה לשאנשאן 171 מיליון דולר.

בשנה החולפת, הונו האישי של שאנשאן זינק לאחר שהפך את שתי החברות לציבוריות. באפריל, הפכה וואנטאי לחברה ציבורית בבורסת שנחאי, ובספטמבר הנפקת נונגפו בהונג קונג גרפה 1.1 מיליארד דולר והפכה את שאנשאן בין לילה לאדם השלישי העשיר ביותר באסיה.

"זאב בודד"

שאנשאן בן ה-66 נחשב ל"זאב בודד", מפני שאינו מעורב בפוליטיקה המקומית או בקבוצת עסקים. הוא בקושי מופיע בציבור או משוחח עם התקשורת, כך לפי העיתון הסיני "דה פייפר". "אני אדם מתבודד, וממש לא אכפת לי מה העמיתים שלי עושים או חושבים", אמר שאנשאון בתגובה לעיתון הסיני.

שאנשאן נולד ב-1954 בהאנגז'ו בסין, ולמד באוניברסיטה הפתוחה במדינה. הוא עבד ככתב עיתון בשנות השמונים לפני שהקים את חברת הפארמה יאנגשנגטאנג. בשנת 1996 הוא הקים את נונגפו ספרינג, והיום הוא מנהל ישירות את המכירות, מיתוג ומשאבי האנוש של החברה ביו"ר, כך לפי הביוגרפיה של חברת המים המינרליים.