מחקר ראשוני: החיסון פחות יעיל מול הווריאנט הדרום אפריקאי של הקורונה

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס בוועדת החוקה: "בידינו מחקר ראשוני מדאיג על יעילות החיסון לאנשים שלקו בווריאנט הדרום אפריקאי" • ועדת החוקה אישרה את הארכת ההסדר המאפשר לשהות בבידוד ביתי בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה

ד"ר שרון אלרעי / צילום: פאול אורלייב
ד"ר שרון אלרעי / צילום: פאול אורלייב

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס בוועדת החוקה: "בידינו מחקר ראשוני מדאיג על יעילות החיסון לאנשים שלקו בווריאנט הדרום אפריקאי". בדיון שבו אישרה ועדת החוקה את הארכת ההכרזה על בידוד במלוניות לשבים מחו"ל עד ל-18.1, אמרה אלרעי-פרייס כי הווריאנט הדרום-אפריקאי יותר מטריד כי הוא עלול לגרום לתחלואה קשה בקרב הצעירים. היא הוסיפה כי עוד לא ברורה השפעתו על החיסון ויש מחקר ראשוני מדאיג. "במחקר החדש נבדקו 11 מקרים ביחס לנוגדנים שנוצרים מהחיסונים הקיימים ויש חשד שיעילות החיסונים כלפיו פחות טובה. אם נגיע למסקנה שהוא לא יעיל נבקש שאנשים מאומתים ואלו שחזרו מדרום אפריקה ייכנסו לבידוד במלונית".

הוועדה אישרה את הארכת ההסדר המאפשר לשהות במקום זאת בבידוד ביתי בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה, אחת בכניסה לישראל והשנייה ביום התשיעי לחובת הבידוד.

אלרעי-פרייס נימקה את חשיבות הארכת ההכרזה: "אנחנו מתמודדים עם וריאנטים שעלולים להתפרץ בצורה מהירה כמו הווריאנט האנגלי וכאלו שעלולים לסכן את יעילות החיסון ולכן חשוב לוודא שאנשים החוזרים מחו"ל ישהו בבידוד במלונית או בבידוד עם אכיפה מוגברת בבית. במסגרת זו אנחנו מעוניינים שיתבצעו בדיקות בכניסה לבידוד וביום התשיעי. ל-3% מהחוזרים יש בדיקה חיובית ביום הכניסה לישראל והיתר יהיו חיוביים ככל שהזמן עובר. בבדיקה מהיום, נכון לשבועיים האחרונים נתון החוזרים המתגלים חיוביים ביום הכניסה לישראל עלה מכ-3% ל-5.3%, כתוצאה מכך שיותר אנשים נבדקים בכניסה".

יועמ"ש הוועדה ד"ר עו"ד גור בליי אמר כי ההצדקה להכרזה על חובת הבידוד הייתה הן בשל הפרות הבידוד והן בנתונים על המוטציה ושאל האם נראה שיפור בציות לחובת הבידוד, והאם יש נתונים נוספים על המוטציה. ד"ר אלרעי-פרייס השיבה כי יש עליה בכמות האנשים העורכים בדיקות מכ-40%-30% נבדקים בשדה לכ-70% וכי ממשיכים לבדוק את נתוני הפרת הבידוד". בהתייחסה לווריאנט האנגלי אמרה: "אנחנו יודעים שיש העברה בקהילה בישראל- 30 אנשים רוצפו לווריאנט האנגלי - מתוכם 6 הגיעו מאנגליה וסביבם יש כ-200 מאומתים מאותה שרשרת".

לפי ההכרזה שהוארכה, השבים מכל מדינה בעולם יוכלו לקיים את הבידוד בבית או במקום אחר שניתן לקיים בו את כל תנאי הבידוד במקום במלונית, בכפוף לקיום תנאים אלו:

  1. ביצוע בדיקת קורונה עם ההגעה לנתב"ג.
  2. התחייבות בכתב טרם המעבר לבידוד הביתי שתבוצע בדיקת קורונה נוספת ביום התשיעי לתקופת הבידוד וביצוע הבדיקה.
  3. דיווח בכתב על מיקום הבידוד הביתי והתחייבות להגיע למקום הבידוד ולבדיקה השנייה ביום התשיעי שלא בתחבורה ציבורית.

השוהים במלוניות כעת, יוכלו לעבור אף הם לבידוד ביתי בכפוף לעריכת בדיקת קורונה במלוניות ולעמידה ביתר התנאים שבהכרזה.