כוח משימה של הבית הלבן: יש מוטציה אמריקאית חדשה; ה-CDC: לא ראינו עדות לכך

כוח משימה של הבית הלבן טוען כי הסיבה לזינוק בתחלואה במדינה עשויה להיות בשל מוטציה חדשה ומדבקת יותר • במרכז האמריקאי לשליטה במחלות טוענים כי מוטציה כזו לא זוהתה עדיין

אנשים מחכים בתור לבדיקת קורונה בניו יורק / צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA
אנשים מחכים בתור לבדיקת קורונה בניו יורק / צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA

האם מגפת הקורונה המשתוללת בארה"ב ומציבה אותה במקום הראשון בעולם במספר הנדבקים, נובעת מהתנהלות האוכלוסייה, או ממוטציה ייחודית שהופכת את הווירוס למדבק יותר? ואם כן, האם זוהי המוטציה ה"בריטית" שהזניקה את הגרפים בבריטניה, או מוטציה תוצרת בית, מייד אין דה יו.אס.איי?

כוח משימה של הבית הלבן טוען כי ייתכן שהעלייה בהדבקה בחודשים האחרונים נובעת מקיומה של מוטציה חדשה ומדבקת יותר. אולם המרכז האמריקאי לשליטה במחלות (CDC) טוען כי אין עדות לכך. עם זאת גם ה-CDC מסכים כי יכולות להיות מוטציות שונות של המחלה, שמופיעות כל הזמן במקומות שונים, וחלקן עשויות להיות מדבקות יותר. "לא אופתע אם בסופו של דבר כן יצוצו מוטציות חדשות כאן. מוטציות מתרבות כאשר המחלה יותר מפושטת", אמר לאתר ערוץ הטלויזיה "NBC", ד"ר ריצ'רד בסר מה-CDC. אולם, בינתיים לא זוהתה לדבריו מוטציה כזו והפעילות האפידמיולוגית לא מצביעה בהכרח על קיומה. גם כוח המשימה של הבית הלבן, אשר הצהיר את ההצהרה המקורית, אינו טוען שהוא זיהה מוטציה באופן ספציפי אחרי ריצוף גנטי של הווירוס.

ההצהרה של הבית הלבן מבוססת על כך שקצב ההתפשטות של המחלה בחודשים האחרונים בארה"ב היה כפול מאשר בגל האביב ובגל הקיץ. אולם, ניתן להסביר זאת גם בכך שמדינות רבות בארה"ב, שהטילו הגבלות במרץ, לא שבו להגביל באותה המידה בחורף, בכך שבקיץ רוב הפעילות הציבורית עברה החוצה, ואילו בנובמבר-דצמבר נחגגו חגים משפחתיים המאופיינים גם בתנועה בין מדינות, וגם בשהות של משפחות יחד במקומות סגורים. כמו כן, ייתכן שהמוטציה הבריטית שכבר זוהתה בארה"ב, היא שאחראית על חלק מהעלייה.