בתעסוקה, בביטחון האישי ובבריאות: אלה הפערים בין גברים לנשים

מדדי איכות החיים לשנת 2019 חושפים כי בתחום איכות התעסוקה, מצבם של הגברים טוב יותר במרבית המדדים; עם זאת, אחוז האבטלה הממושכת בקרב נשים נמוך יותר • במדדים של אמון במערכת הבריאות, תוחלת חיים ודיווח עצמי על עישון קיים פער לטובת הנשים • יתרון מובהק בכל הממדים בתחום החינוך

פגישת עובדים / צילום: שאטרסטוק
פגישת עובדים / צילום: שאטרסטוק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושפת את פערים בין גברים לנשים במדדי איכות חיים בישראל לשנת 2019. בין היתר, נבחנו הפערים בתחומי התעסוקה, הביטחון האישי, החינוך והבריאות. בלמ"ס מציינים כי "אחת המטרות המרכזיות של מדדי איכות החיים היא לאפשר בחינה וניתוח של פערים ואי השוויון בין קבוצות שונות בחברה".

בתחום איכות התעסוקה, מצבם של הגברים טוב יותר במרבית המדדים. עם זאת, אחוז האבטלה הממושכת בקרב נשים נמוך יותר, בפער של 30%. בשיעור התעסוקה הצטמצם הפער לטובת הגברים מ-20% בשנת 2002 ל-12% בשנת 2019. כלומר, יחס זה מצביע על כך שקיים פער של 12% לטובת הגברים, או שייצוג הגברים בשוק העבודה גבוה ב-12% של מייצוג הנשים.

מדד נוסף שבו קיימים פערים הוא תחושת הביטחון האישי. תחושת הביטחון של נשים ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה נמוכה יותר, וכך גם בהיפגעות מהטרדה מינית, שם קיים פער של 88% לרעת הנשים. עם זאת, מצבן של הנשים טוב יותר ממצבם של הגברים במדדים היפגעות מאלימות או מאיום להשתמש באלימות, שיעור מקרי רצח ושיעור ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים.

תחום נוסף שבו נבחנו הפערים הוא תחום הבריאות. מנתוני הלמ"ס עולה כי במדדים של אמון במערכת הבריאות, תוחלת חיים ודיווח עצמי על עישון קיים פער לטובת הנשים. כך, למשל, תוחלת החיים הממוצעת של אישה עומדת על 84.8 שנים, בעוד בקרב הגברים המספר עומד על 80.9. כמו כן, 11.3% מקרב הנשים דיווחו שהן מעשנות, בעוד יותר מ-21% מקרב הגברים דיווחו על עישון. בתחושת דיכאון ומקרים חדשים של סרטן - פער לטובת גברים. כך, כ-5% מהגברים מדווחים על תחושת דיכאון, בעוד שבקרב הנשים הנתון עומד על קצת יותר מ-6%.

בהיבט אחד לנשים יש יתרון מובהק בכל הממדים - תחום החינוך. הפער באחוז בעלי השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה בקרב בני 30 גדל מ-13% בשנת 2002 וזינק ל-51% בשנת 2019.