ביונד הישראלית תמכור לסאנופי תרופה בלפחות 125 מיליון דולר

ההסכם יכול להגיע עד סכום של מיליארד דולר בהתאם להצלחת הפעילות המשותפת

תהילה בן משה - מנכלית ביונד ביולוג'יקס / צילום: סטודיו תומאס, תומר שלום
תהילה בן משה - מנכלית ביונד ביולוג'יקס / צילום: סטודיו תומאס, תומר שלום

חברת ביונד ביולוג'יקס הודיעה היום על חתימת הסכם למכירת זכויות הפיתוח והשיווק העתידיות במוצר המוביל שלה בתחום הטיפול בסרטן באמצעות מערכת החיסון, לחברת התרופות הבינלאומית סאנופי. ביונד תקבל 125 מיליון דולר במקדמה, ותשתמש בחלק מן הכסף להמשך פיתוח המוצר והבאתו לשלבים המוקדמים של הניסויים הקליניים, שצפויים להיערך בין היתר בישראל. כיום המוצר נמצא בשלב הניסויים בבעלי חיים.

אם המוצר יעבור את הניסויים הראשונים בהצלחה, הוא יעבור לידי סאנופי וביונד תוכל לקבל עד מיליארד דולר בהתאם להתקדמות המוצר בשלבי הרגולציה עד אישור וכן בהתאם להיקף המכירות, והיא תהנה גם מתמלוגים מן ההכנסות, בשיעור דו ספרתי. מדובר באחד מהסכמים המסחור הגדולים שרשמה חברת תרופות ישראלית עבור מוצר שעדיין נמצא בניסויים, וכנראה הגדול ביותר עבור מוצר שעוד לא הגיע לניסויים בבני אדם.

חברת ביונד הוקמה על ידי קבוצה של יוצאי חברת cCam, שעסקה גם היא בתחום הסרטן, ונמכרה לחברת מרק האמריקאית בעסקה עם מקדמה של 95 מיליון דולר, והיקף פוטנציאלי של 605 מיליון דולר, שלא התממש משום שהמוצר לא הצליח בניסויים קליניים אצל מרק. ד"ר תהילה בן משה, שניהלה את cCam, היא גם המנכ"ל של ביונד, ואליה הצטרף כמייסד גם סמנכ"ל הכספים אורי שילה.

החברה התפתחה בדרך מיוחדת. במקום לגייס סכום משמעותית מקרנות הון סיכון בתחילת דרכה, היא נתנה שירותי מחקר ופיתוח בתחום ההתמחות שלה עבור חברות אחרות, בזמן שבנתה את פורטפוליו המוצרים העצמאיים שלה. רק כאשר הרגישה שהיא מתקדמת מספיק במוצרים המקוריים, החליטה לחשוף אותם ולהתמקד בהם, ואז גם גייסה הון סיכון: תחילה גיוס סיד קטן מקרן Israel Biotech Fund , משקיעת הביומד רונית בנדורי ומשקיעים פרטיים נוספים, ואז עוד 17 מיליון דולר מ-IBF, קרן SBI הישראלית-יפנית, הראל ביטוח וחברת הביוטק הענקית המתמחה בסרטן, Celgene (שנמכרה לפני כשנה).

המוצר נשוא העסקה הוא נוגדן שתוקף גידולי סרטן מוצקים, בדרך חדשה לגמרי, או יותר נכון בשלוש דרכים שונות. הוא מתחבר לקולטן בשם ILT2, שנמצא בשלוש זרועות שונות של מערכת החיסון - בתאי T, בתאי NK) Natural Killers) ובמקרופגים, תאים שהתפקיד שלהם הוא לבלוע תאים אחרים כדי לחסלם. הסרטן כנראה "הבין" (באמצעות האבולוציה) כי המטרה הזו הנמצאת על גבי תאים חיסוניים מסוגים שונים, היא מטרה נוחה לעכב את כל התגובה החיסונית של הגוף, והוא שולח סיגנל לקולטן הזה, שמאותת לכל שלוש הזרועות שהגידול הזה הוא בעצם ידיד ואין לתקוף או לאכול אותו. הנוגדן של ביונד נקשר ל- ILT2 ומפריע לסרטן לדבר איתו ולשכנע אותו שהוא לא מזיק. אם אכן כל זה נכון - ויש להוכיח זאת בניסויים מתקדמים יותר - אז התרופה של ביונד תוכל להפעיל נגד הגידול הסרטני שלוש זרועות שונות של מערכת החיסון, כך שגם אם הסרטן יוכל לשוב ולפגוע באחת מהן בדרך אחרת, שתיים עדיין יהיו פעילות. "בניסויים בבעלי חיים ובניסויים בתאי חולי סרטן במעבדה, ראינו תגובה חיסונים מאוד חזקה. לקח לנו זמן לשכנע את עצמנו ואחרים שזה באמת אמיתי", אומרת בן משה.

החברה פיתחה גם שיטה לבדוק תאים מחולים כדי לראות אם הם מבטאים את ה- ILT2 או את החלבון שהסרטן שולח כדי לדבר איתו. החולים שמבטאים את הקולטן עם סרטנים שמבטאים את החלבון, הם המתאימים ביותר לטיפול, ואלה יכולים להיות חולים עם גידולים מוצקים מסוגים שונים.

בן משה: "אנחנו כל הזמן מנסים להבין בדרכים נוספות איך הסרטן נוצר ואיך הוא חומר ממערכת החיסון, ואיזה חולה מתאים לאיזו תרופה". בנוסף לתרופה הזו, החברה מפתחת שתי תרופות נוספות, על פי הבנתה את התקשורת בין מערכת החיסון לבין הסרטן.

זוהי רק זרוע אחת של הפעילות של החברה. בנוסף, היא פיתחה מנגנון הולכת תרופות ייחודי, שמצליח להביא מולקולות גדולות (חלבונים, נוגדנים - המולקולות שרוב התרופות החדשניות של 20 השנה האחרונות מבוססות עליהן), ממש לתוך התאים. היום ניתן להביא לתוך התאים בעיקר מולקולות קטנות, ואילו המוקולות הגדולות פועלות רק מחוץ לתא.

החלום הוא שניתן להביא לתוך התא נוגדנים שיעכבו לא רק את התקשורת של הסרטן עם הגוף, אלא את התהליך בתוך התא שמשכנע אותו להיות תא סרטני. הרעיון הזה מתאים לא רק לסרטן, אלא גם למחלות נוספות שמבוססות על שיבוש שמתרחש בתוך התא.

"זו ביולוגיה חדשה לגמרי", אומרת בן משה. "משהו מאוד מורכב אבל גם מעניין ומרגש, עם התחלה של תוצאות".

הניסוי הראשון בבני אדם, שתערוך כאמור ביונד בעצמה, בין היתר בישראל, יחל על פי התוכניות בערך באמצע 2021.