מאומתים נוספים בטיסות מדובאי. למה אין בדיקות קורונה לנוחתים?

לפי משרד הבריאות, 209 בני אדם שחזרו ארצה מחו"ל היו חולים בקורונה, שליש מהם הגיעו מדובאי • בעוד שעוד ועוד מדינות דורשות בדיקה שלילית מכל מי שנכנס לתחומן, בישראל הנושא עדיין בבדיקה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר
נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר

בשעה שהנוסעים לישראל עדיין לא נדרשים להציג בדיקות קורונה לפני עלייה לטיסה, ממשיך לעלות מספר המאובחנים ששבים מטיסות מחו"ל ובעיקר מאיחוד האמירויות. 

הבוקר מדווח המשרד על חולה קורונה שחזר בטיסת אל על מדובאי לתל אביב ב-14.1 (נחיתה בנתב"ג בשעה 18:10). שני נוסעים נוספים עליהם מדווח משרד הבריאות הגיעו לישראל בטיסה של חברת FLY Dubai מדובאי לתל-אביב בתאריך ה-9.1 (נחיתה בנתב"ג בשעה 11:35). זאת לאחר שבסוף השבוע דיווח משרד הבריאות כי התגלו עוד ארבעה מקרים של הווריאנט הדרום אפריקאי. המקרים התגלו אצל נוסעים שנחתו מאיחוד האמירויות באמצעות בדיקה שבוצעה לאחר הנחיתה. עד כה התגלו 12 מקרים של הווריאנט.

לפי נתוני משרד הבריאות מהשבועיים האחרונים, 209 מאובחנים הגיעו ארצה בטיסות, כשליש מהם נחתו מאיחוד האמירויות.

אומנם כל הנוסעים בטיסות לישראל ממילא נדרשים להיכנס לבידוד, אך עדכוני משרד הבריאות חשובים כדי שהחוזרים יהיו ערניים להופעת סימפטומים. הבידוד הנדרש הוא לתקופה של 14 ימים שניתן לקצר ל-10 ימים בפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה, האחת מיד לאחר הנחיתה והשנייה ביום התשיעי.

נבחנת הכנסת חוזרים מדובאי לבידוד במלוניות

בתוך כך, גובר הלחץ על הממשלה לחייב בדיקות קורונה גם מהנוחתים בישראל, כפי שקורה במדינות רבות, כולל באיחוד האמירויות. ממחר (18.1) גם הנכנסים לבריטניה יידרשו להציג בדיקות קורונה שליליות לפני המראה לממלכה. את הבדיקה יש לבצע שלושה ימים לפני ההמראה, כולל לאזרחים בריטים. בקרוב תיכנס לתוקף החלטה דומה גם בארה"ב, שם ידרשו כל הנכנסים למדינה, כולל אזרחים אמריקאים להציג בדיקות קורונה שבוצעו בטווח של שלושה ימים לפני ההמראה. ההחלטה תקפה לנוסעים מגיל שנתיים והיא תיכנס לתוקף ב-26 בינואר.

מדוע בישראל עדיין לא קורה? במשרד הבריאות אומרים בעניין זה כי "הנושא עדיין נבחן בהיבטים משפטיים ותפעוליים". אפשרות אחרת שנבחנת היא לדרוש מהנוסעים שנוחתים מדובאי להיכנס לבידוד במלוניות, בדומה לדרישה לנוסעים שמגיעים מברזיל ומדרום אפריקה, אלא שמספר הנוסעים שנכנסים מדובאי גבוה בהרבה. לשם הדוגמה היום (א') אמורים לנחות בישראל 364 נוסעים בשלוש טיסות שינחתו מאיחוד האמירויות. סך הנוסעים שצפויים לנחות בנתב"ג היום עומד על 2,238, מתוכם 377 ינחתו מטורקיה, כ-200 ינחתו בשלוש טיסות מארה"ב, מספר דומה של נוסעים צפויים לנחות מהודו וכ-240 נוסעים ינחתו משתי טיסות שיגיעו מצרפת.