במה יתרכז ביידן בעשרת הימים הראשונים: קורונה, כלכלה, אקלים ובמתח הגזעי

הממשל החדש שואף להפוך כמה מהמדיניות של טראמפ בסדרה של פעולות של הזרוע המבצעת

ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh
ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh

צוות המעבר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מנסח תוכניות להפיכת רבות מהמדיניות של הנשיא היוצא דונלד טראמפ בעשרה הימים הראשונים של הממשל הנכנס, כולל סדרה של פעולות ממשלתיות הקשורות למגפת הקורונה, לכלכלה ולשינוי האקלים.

רון קליין, ראש סגל הבית הלבן הנכנס של ביידן, אמר במזכר שפורסם בשבת שהבית הלבן יתמודד עם "ארבעה משברים חופפים ומצטברים" הקשורים למגפה, לכלכלה, לסביבה ולחוסר השוויון בין הגזעים.

המזכר מהווה את המסמך המפורט ביותר שפורסם לגבי הדרך בה ביידן יפתח את הכהונה שלו. קליין כתב בו שהממשל "יתמודד עם ארבעה המשברים האלה, ימנע נזק בלתי הפיך באופן דחוף ויחזיר את אמריקה למקומה הראוי בעולם".

במזכר אין אפילו מילה על ההדחה השנייה של טראמפ בשבוע שעבר אך מפורט בו איך הנשיא ישתמש בסמכותו כראש הרשות המבצעת לבנות לעצמו מומנטום אפילו בעת שמשפט ההדחה יתקיים בסנאט, לא רחוק משם.

הפעולות הממשלתיות ייגעו בכמה נושאים שהיו במרכז הקמפיין של ביידן. הנשיא הנבחר, שכיהן בעבר כסגן נשיא, פרסם הצעה לתוכנית סיוע בגובה 1.9 טריליון דולר. ראש הסגל  אמר שביידן יפרסם בקרוב הצעות חוק הקשורות בהגירה, שיקום הכלכלה, זכות ההצבעה ומלחמה באלימות נגד נשים.

לאחר השבעתו ביום רביעי יחתום ביידן על כ-12 פעולות ממשלה, כולל הארכת ההשהייה של תשלומי הלוואות לימודים שלא נושאות ריבית, הצטרפות מחדש להסכם אקלים של פריז והארכת תקנות האוסרות על חילוט של רכוש עסקי או פינוי דיירים המפגרים בתשלומי השכירות.

ביידן, כפי שצופים ממנו, יחתום גם על הוראה שתבטל את איסור הנסיעה לארה"ב שהטיל טראמפ על 13 מדינות אפריקאיות עם רוב מוסלמי. כמו כן, הוא צפוי לצוות על אכיפת ההוראה לעטות מסכות בעת שהייה ברכוש פדרלי ועל טיסות בינלאומיות, ברכבות ובמערכות התחבורה.

ביום חמישי, שיהיה יומו המלא הראשון של ביידן בתפקיד, יחתום על הוראות להרחבת בדיקות הקורונה, הגנה על עובדים בימי המגפה והתקנת תקנות לבריאות הציבור, כך על פי המזכר.

ביום שישי אמר קליין שביידן יורה לקבינט שלו לעשות צעדים ל"הענקת הקלה כלכלית למשפחות עובדות הנושאות בנטל המשבר הזה".

החל מה-25 בינואר, אמרו בצוות המעבר שהנשיא החדש יחתום על כמה פעולות ממשלה שנועדו לקדם שוויון עבור מיעוטים לא לבנים, תקנות "Buy American", שינויים במערכת המשפט הפלילי וגישה לשירותי בריאות.

בצוות המעבר אמרו שיעסוק גם בשינוי האקלים ובהגדרת תפקידו של המדע במנגנון קבלת ההחלטות של הממשל, ובמערכת ההגירה של ארה"ב, כולל הנושא של איחוד משפחות מהגרים