משרד התקשורת פועל להנגיש מידע רחב לציבור על שירותי התקשורת

המשרד פונה היום למפעילים ודורש מהם לפרט על תשתיות התקשורת שברשותם ועל דפוסי השימוש של הלקוחות

לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ
לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת מרחיב את בקשות המידע והנתונים מהמפעילים, וזאת על-מנת לבנות מסד נתונים שיסייע לו בקבלת ההחלטות בשוק. המידע מתחלק לתשתיות שבידי המפעילים ונתונים לגבי הלקוחות ואופן צריכת שירותי התקשורת שהם צורכים.

לדברי המשרד, נתונים אודות מאפייני צריכת שירותי התקשורת על-ידי המנויים בישראל, עתידים לספק מידע רב אודות צד הביקוש לשירותים אלה, וזאת במקביל לצד ההיצע המשתקף מנתוני התשתיות.

הצלבת המידע תאפשר קבלת תמונה מלאה על פעילותם של ספקי התקשורת מחד, וכן על מאפייניו של צרכן התקשורת מאידך. מידע זה צפוי לאפשר מעקב אחר רמת התחרות בתתי-השווקים השונים, תוך זיהוי מגמות ושינויים, לרבות מהלכים אנטי-תחרותיים הדורשים את מעורבות המשרד. כמו כן, המידע צפוי לאפשר ביצוע ניתוחים אודות דפוסי צריכת המנויים, דוגמת בחינת תחליפיות בין שירותים, מאפייני קהלי יעד שונים, רווח עודף, ועוד. מידע זה הנו הכרחי לפעילות הרגולטור בשוק משתנה ודינמי דוגמת שוק התקשרות, הן ברמת קביעת מדיניות האסדרה והפיקוח והן ביישומה השוטף והיומיומי.

עוד הסביר המשרד כי המידע המבוקש במסגרת הדרישה כולל פרטים מזהים על המנוי, דוגמת כתובתו; פרטים אודות החבילה הנצרכת על-ידו, לרבות תאריך ההצטרפות לחבילה ותעריפיה; וכן פירוט נוסף הנוגע לכל אחד מהשירותים אותם צורך המנוי מהחברה. במסגרת פירוט השירותים הנצרכים מהחברה נדרש להרחיב לגבי מאפייני צריכת המנוי (מהירויות גלישה, מספר דקות שיחה, היקף שימוש בדאטה ועוד), וכן לגבי התעריפים הנגבים מהמנוי עבור השירותים השונים ו/או עבור החבילה הכוללת, בחלוקה לתשלומים קבועים וחד פעמיים. דרישת נתונים זו נוגעת לכלל סוגי הלקוחות המקבלים שירות מבעל הרישיון, בין אם מדובר בלקוחות פרטיים ובין אם עסקיים, הן ברמה הסיטונאית והן ברמה הקמעונאית.

נזכיר כי מטרת המהלך היא לאפשר בסופו של תהליך נגישות לציבור לגבי היקף שירותי התקשורת באזור מגוריו והאופציות העומדות לרשותו, כחלק מהניסיון להגביר את השקיפות ואת התחרות בין המפעילים.