המנכ"ל הישראלי שניתק את פרלר: "ויתרנו על הכנסה גדולה"

הסטארט-אפ הישראלי ScyllaDB סיפק לרשת החברתית השנויה במחלוקת את מסד הנתונים עד לשבוע שעבר • המנכ"ל דור לאור: "זאת החלטה קשה שקיבלנו לאחר שלושה ימי דיונים. היינו חייבים להציב גבול"

בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס בשבוע שעבר סיפר ג'ון מאץ', מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית פרלר שהפכה מזוהה עם גורמי ימין קיצוני, על הניסיונות שלו להעלות חזרה לאוויר את הרשת. בעקבות המתקפה האלימה על הקפיטול ב-6 בינואר מחקו גוגל ואפל את האפליקציה של מאץ' מהחנויות שלהן ואמזון חסמה את הרשת משירותי הענן שלה, מה שהוביל לירידתה מהרשת. חברות הביג טק מאשימות את פרלר במתן במה לתוכן אלים.

גם לאחר הניתוק של ענקיות הטכנולוגיה, מאץ' הפגין ביטחון ביכולתה של פרלר לשוב ולפעול, אך באותו הריאיון לרויטרס הוא תיאר את הקשיים החדשים בהם נתקל, כאשר עוד ספקים ביטלו את ההסכם עם החברה.

אחד מאותם ספקים שמנה מאץ' הוא הסטארט-אפ הישראלי ScyllaDB, שמפתח מסד נתונים (דאטה בייס). "איבדנו מסד נתונים במהירות גבוהה שמהווה את עמוד השדרה להרבה מרכיבים שלנו. זאת הייתה מכה קשה", אמר מנכ"ל פרלר.

במאמר שפרסמה ScyllaDB בבלוג שלה השבוע, החברה אישרה כי קיבלה את ההחלטה להפסיק לשתף פעולה עם פרלר לאחר שהבינה כי הרשת מפרה את הסכם השימוש. ב-ScyllaDBמסרו כי לא התכוונו לחשוף בעצמם את ההחלטה לנתק את העבודה עם פרלר, אך לאחר שמאץ' עשה זאת בעצמו החליטו להגיב על הדברים.

"זאת הייתה החלטה שקיבלנו לאחר שלושה ימים של דיונים", מספר לגלובס מנכ"ל ScyllaDB ואחד ממייסדיה דור לאור בשיחה מארה"ב. "קיבלנו את ההחלטה בקפידה, לא כגחמה ולא בעקבות אחרים. אחרי שאני בעצמי הורדתי את האפליקציה של פרלר וקראתי את התוכן האלים והגזעני שם ואחרי ששמענו את התגובות הראשוניות של פרלר לפיהן הם לא מתכוונים לסנן תוכן, הבאנו שאנחנו פשוט לא יכולים לתמוך בזה. כמובן שגם על פייסבוק יש ביקורת, אבל פרלר זה ממש לא פייסבוק".

לאור מספר כי פרלר השתמשה במשך תקופה בגרסת הקוד הפתוח של ScyllaDB ובקיץ האחרון הרשת קנתה את הגרסה המסחרית. "בזמנו פחות עקבנו אחריה, ידענו שהיא פונה לקהל ימני של תומכי דונלד טראמפ, אבל לא ראינו בזה בעיה. בצוות שלנו יש עובדים עם דעות פוליטיות שונות. גם כשראינו שיש שם דעות קיצוניות, חשבנו שהם יתבגרו ויחסמו חלק מזה", אומר לאור. "אך ב-6 בינואר ראינו את התוצאות של כל זה. אנחנו לא פלטפורמה שמתעסקת בענייני חופש ביטוי בדרך כלל, אבל יש שם כמות עצומה של קיצונים, נאצים וחובבי קונספירציות. אנחנו לא רוצים להיות מזוהים עם זה. צריך לקחת בחשבון גם שאנחנו לפני ההשבעה של נשיא ובוושינגטון יש פניקה, אז לפני שבוע החלטנו לחתוך איתם את היחסים".

אולי אחרי שהחברות הגדולות ניתקו את פרלר היה לכם יותר קל לחתוך איתם?
"זאת החלטה קשה כי מדובר על הפסד הכנסה מאוד גדול. בשביל אמזון ההכנסה הזו לא משמעותית אבל סטארט-אפ בשלב התפתחות שלנו רוצה לקבל את כל הלקוחות. בכל זאת לא הכל זה כסף, יש דברים שחוצים את הגבול ואתה לא רוצה לסייע להם כמו לספק נשק למלחמות אזרחים באפריקה.
"חוץ מזה שלקחנו בחשבון גם את האפשרות שהם יוסיפו אותנו לתביעה שהגישו נגד אמזון. יש תמיד סיכוי שיהיו לקוחות אחרים שלנו שלא יאהבו את ההחלטה שלנו, ואולי יפרשו את זה כאפשרות שנחסום אותם".

האם חששתם גם מההשלכות התדמיתיות של הקשר עם פרלר?
"יש פה שילוב של הכל. בטוויטר היו גולשים ששמו לב שפרלר פרסמו מודעות גיוס לעובדים עם ניסיון בעבודה עם מסד הנתונים שלנו ואז התחילו לעלות שאלות על היחסים איתנו. אתה כמובן לא רוצה להישאר האחרון בקשר איתם".

בימים האחרונים פרלר חזרה והעלתה דף נחיתה לאוויר באמצעות חברת הטכנולוגיה הרוסית DDoS-Guard, אך עדיין לא ברור האם ומתי הרשת תוכל לחזור לפעול באופן מלא.

לדברי לאור, הוא לא פוסל חידוש הקשר עם פרלר בעתיד אם תסנן החוצה את הדעות הקיצוניות. לאור אומר כי ScyllaDB הציעה לפרלר סיוע בהעברת המידע שלה לספק אחר. "המנכ"ל שלהם שאל אותנו האם יוכל להשתמש בגרסת הקוד הפתוח שלנו. אנחנו לא שמחים על כך אך לא יכולים למנוע זאת, אבל אנחנו לא נהיה אלו שנפתור את התקלות והבעיות שלהם".

ScyllaDB מעסיקה כ-100 עובדים, 40 מהם בהרצליה, והשאר ביותר מ-20 מדינות. החברה גייסה עד היום 60 מיליון דולר. "אנחנו לא טוויטר ולא רוצים להתעסק בנושאים כאלו, אבל הפעם נאלצנו להציב גבול", אומר לאור. בינתיים, הוא אומר, רוב התגובות שקיבלו היו חיוביות למהלך מלבד מספר הודעות נאצה בדואר אלקטרוני.