השופט פוגלמן אסר על רון חולדאי לבצע תעמולת בחירות בעמוד הפייסבוק שלו

יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, קבע כי עמוד הפייסבוק הנוכחי של רון חולדאי לא יוכל לשמש אותו לתעמולת בחירות, מכיוון שהעמוד משמש בפועל כעמוד רשמי של ראש עיריית ת"א • "חולדאי רשאי לפתוח עמוד פייסבוק חדש לטובת מפלגתו או לטובת מועמדותו שלו"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-24, השופט עוזי פוגלמן, הוציא צו הקובע כי ייאסר על ראש עיריית תל אביב רון חולדאי לפרסם תעמולת בחירות בעמוד הפייסבוק הנושא את שמו.

חולדאי פתח את עמוד הפייסבוק בדצמבר 2011. שם העמוד המחזיק 57,000 עוקבים אינו כולל את תפקידו, ובו מופיעים פוסטים שונים של חולדאי.

לדברי החולדאי, הוא מאשר כל פרסום בעמוד והוא היחיד שמוסמך לאשר פרסומים אלה. לעירייה עמוד פייסבוק משלה, ואין מופעל עמוד פייסבוק על שם ראש עיריית תל אביב-יפו. לטענת מגיש העתירה, עו"ד שחר בן מאיר, תעמולה בדף הפייסבוק המדובר אסורה על פי חוק.

לטענת העותר, עמוד הפייסבוק שימש את חולדאי בתוקף תפקידו: העמוד הוגדר עמוד של "דמות ציבורית"; חולדאי דיווח בו על פעולות העירייה ועל הנעשה בעיר; עובדים או קבלני משנה של העירייה השתתפו בהפעלתו. העותר מוסיף שהמספר הגדול של העוקבים נובע מהאופי הרשמי של העמוד, שבו אפשר להתעדכן על פעולות העירייה. לכן יש לראות בחשבון, בעוקביו ובאוהדיו נכסים של העירייה. לגישת העותר, הפיכת העמוד לכלי תעמולה לבחירות לכנסת מנוגדת לסעיף 2א לחוק הבחירות (דרכי תעמולה).

עוד טען שחר בן מאיר, על סמך פרסום של העיתונאי בר פלג מעיתון הארץ, כי מאחר שהעירייה ניהלה את העמוד על חשבונה יש לראות בעמוד נכס שלה.

חולדאי ביקש לדחות את העתירה, וכך גם עיריית תל אביב. לדברי חולדאי, העמוד אישי ולא רשמי והוא משתמש בו להביע את עמדותיו וליצור קשר עם הציבור הרחב בנושאים שקשורים לתפקידו ובנושאים אישיים. לתמיכה בכך מציינים חולדאי ומפלגתו ששם העמוד אינו כולל את התפקיד של חולדאי, בניגוד לראשי ערים ואישי ציבור אחרים; שמרבית האוהדים והצופים אינם תושבי העיר, כלומר אינם מבקשים מידע על פעולות העירייה; ושלעירייה עמוד פייסבוק נפרד. עוד הוסיף לטעון חולדאי כי העירייה לא מימנה את פרסום העמוד. יתר על כן, בהתאם להסדר בין הצדדים, במשך שישה חודשים לפני כל מערכת בחירות עירוניות חולדאי בלבד מפעיל את העמוד ומממן אותו.

חולדאי רשאי לפתוח עמוד חדש בשבילו ובשביל מפלגתו

השופט פוגלמן דחה את עמדת חולדאי. "אם לאיש ציבור יש שני עמודים, אחד שבשמו ציון התפקיד ואחר ששמו הוא שמו הפרטי בלבד, ניתן להניח בנסיבות מתאימות כי העמוד השני הוא פרטי. לא זה המצב לפנינו. לפיכך אי אפשר ללמוד דבר משם העמוד הקיים. יש לבחון אותו לגופו בהתאם לאמות המידה שנקבעו בדין ובהחלטות יושבי ראש וועדת הבחירות, וכך עשיתי".

לדברי פוגלמן, "מכל האמור עולה מסקנה ברורה. בהתאם לתכליות האיסור שבסעיף 2א, השימוש במשאבי העירייה מוביל לסיווג עמוד הפייסבוק ורשימת עוקביו ואוהדיו בתור נכס ציבורי לצורך חוק דרכי תעמולה. תוכן העמוד תומך בתוצאה זו. אין להשתמש בעמוד וברשימה בקשר עם תעמולת בחירות. המסקנה שהגעתי אליה היא תוצאה של יישום הדין בנסיבות המקרה. אוסיף שכבר בעניין רוזן אסר יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית להפוך עמוד רשמי בפייסבוק של ראש עירייה לעמוד תעמולה אישי שלו. אינני רואה אפוא לקבל את בקשת חולדאי להימנע מקביעה לגבי העמוד בשל תקדימיות העניין".

לבסוף כתב פוגלמן כי "חולדאי רשאי לפתוח עמוד פייסבוק חדש לטובת מפלגתו או לטובת מועמדותו שלו. הוא רשאי לבקש מהעירייה לציין - ללא תעמולה - בעמוד הקיים כי פתח עמוד חדש, ולהפנות לשם את אלו שירצו לעקוב אחריו".

חולדאי ועיריית תל אביב חויבו בהוצאות של עו"ד שחר בן מאיר שהגיש את העתירה.