הווריאנט מקליפורניה הגיע לישראל; אין הוכחה שהחיסון אינו יעיל נגדו

משרד הבריאות דיווח הערב כי זיהה חמישה בני אדם שנדבקו בווריאנט מלוס אנג'לס • פרופ' רות הרשברג: "אין סיבה לפאניקה, הציבור צריך להבין שצריך להתחסן כמה שיותר מהר, וכאשר מתחסנים, זה לא אומר שאפשר 'לפרוק עול'"

תור לבדיקת קורונה בהיכל שלמה ת"א  בסוף דצמבר / צילום: בר - אל
תור לבדיקת קורונה בהיכל שלמה ת"א בסוף דצמבר / צילום: בר - אל

משרד הבריאות מעדכן כי במעבדה המרכזית לנגיפים אותר באמצעות תהליך ריצוף, וריאנט מלוס אנג'לס. האדם שמאומת לווריאנט זה הדביק 4 אנשים נוספים. האירוע נמצא בבדיקה, ובשלב זה לא מסר משרד הבריאות פרטים נוספים באשר לווריאנט ולמידת השפעתו האפשרית על התחלואה בישראל. הווריאנט התגלה במעבדה בקליפורניה רק בימים האחרונים.

מדינת קליפורניה חווה בחודשים האחרונים התפרצות משמעותית של קורונה, ובימים האחרונים מספר המאומתים החדשים בה עומד על כ-30 אלף בני אדם ביום. לפי הערכות שפורסמו בימים האחרונים בקליפורניה עצמה, ייתכן כי מדובר בווריאנט המתפשט במהירות רבה יותר, ולו יש אחריות לא מבוטלת להתפשטות המהירה של הקורונה בתקופת חג המולד. חוקרים במרכז הרפואי סידרס-סיני בלוס אנג'לס מצאו שלמרות שבקושי ניתן היה לזהות את הזן המדובר בדגימות שנלקחו בתחילת אוקטובר, הוא היווה 24% מכ-4,500 דגימות נגיפיות שנאספו ברחבי קליפורניה בשבועות האחרונים של שנת 2020.

"ההתנהלות הנכונה הייתה לפקח על הכניסה לארץ מוקדם יותר"

האם יש סיבה לדאגה? מוטציות שונות בווירוס הקורונה מתרחשות מאז ראשית המגפה, כאשר גם וריאנטים - המאגדים מספר מוטציות שונות, הם מחזה שבשגרה כשמגפה מתפשטת באופן רחב. הווריאנטים הבריטי, הדרום אפריקאי והברזילאי מכילים מוטציות זהות, ויש אינדיקטורים לכך שהם מתפשטים יותר מהר, אך לפי ההערכות, לא מדובר בווריאנטים עמידים בפני החיסונים.

"באופן כללי, זה נראה שהקורונה בזמן האחרון הצליחה לפתח וריאנטים במגוון מקומות, ויכול להיות שחלקם מדבקים יותר, אך אין עדיין סימנים לכך שאחד מהם מצליח להתחמק מהשפעת החיסון", אומרת פרופ' רות הרשברג, חוקרת אבולוציה של חיידקים בטכניון. "צריך לעקוב אחר הווריאנטים האלו ולפקח היטב על הגבולות, לא להכניס לכאן אנשים בלי שהם נבדקים. ההתנהלות הנכונה הייתה לפקח על הכניסה לארץ מוקדם יותר. מנענו כאן התקהלות, אבל שלחנו אנשים להתקהל באיחוד האמירויות, והכנסנו לכאן תחלואה".

לפי הרשברג, לא צריך להכנס לפאניקה, אך כשמחסנים תוך כדי התפשות של הנגיף צריך להתמודד גם עם בלימת התפשטות הנגיף על ידי צעדים של ריחוק חברתי ומניעת התקהלות. "כשמחסנים תוך כדי התפשטות, הרבה אנשים עלולים להידבק רגע לפני תורם לחיסון. אנחנו צריכים גם לבלום, וגם לחסן", אומרת הרשברג. "החיסון לא יספיק לבדו כדי לבלום את ההתפשטות. זה עוד יותר נכון כשיש וריאנטים. הם יישארו יותר זמן באוכלוסייה, וחלקם יתפשטו יותר מהר. החיסונים יכולים לעזור לנו להתגבר על המחלה הזו, וכדאי לתת להם את מלוא התנאים כדי לעשות את זה. הציבור צריך להבין מכך שצריך להתחסן כמה שיותר מהר, וכאשר מתחסנים, זה לא אומר שאפשר 'לפרוק עול'. אנחנו עדיין לא יודעים האם החיסונים מגנים מהדבקה. אם כולנו נתחסן, יהיה לנו פוטנציאל גדול יותר לצאת מהסיפור הזה לפני מדינות אחרות, ונוכל לחזור לאט לאט למודל קרוב יותר לנורמליות, ולחסוך בחיי אדם".