מכת קורונה בבתי האבות של יונל כהן ואיציק עוז באנגליה הובילה למותם של 70 דיירים

החברות רבד ובית הזהב מחזיקות בפורטפוליו של בתי אבות סיעודיים שבהם התגלו במהלך החודש האחרון כ-200 מקרים מאומתים • בשל הירידה באכלוס הנכסים עשויות החברות "לבצע בחינה לירידת ערך של שווי הנכסים בספרים"

בית גיל הזהב באנגליה / צילום: מצגת החברה
בית גיל הזהב באנגליה / צילום: מצגת החברה

פעילותם של בתי האבות עלתה לכותרות לא פעם מאז פרץ משבר הקורונה, כאחד ממוקדי הנפגעים המרכזיים מהווירוס, בשל ריכוז אוכלוסיית קשישים, הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע באופן משמעותי מהידבקות.

על מידת הפגיעה בפעילות העסקית של אותם נכסים ניתן ללמוד מעדכון שלילי שפרסמו החברות רבד (שבשליטת אנשי הביטוח יונל כהן ואיציק עוז) ובית הזהב, בקשר לפורטפוליו בתי האבות שהן מחזיקות יחד באנגליה - שנפגע משמעותית מהמוטציה הבריטית.

פגיעה זו באה לידי ביטוי בפגיעה ברווחית, בירידה בשיעורי התפוסה, במספר משמעותי של מקרי מוות בקרב דייריה, וזאת נוסף על שחיקת ערך משמעותית שהן עלולות לספוג על נכסיהן, שחלקם הגדול נרכש בשנת 2017.

פעילותן המשותפת של רבד ובית הזהב באנגליה כוללת החזקה של 19 בתי אבות סיעודיים, עם קצת יותר מ-1,100 יחידות דיור ליחיד, שממוקמים "באזורי הביקוש האמידים סביב לונדון - Oxfordshire, Surrey ודרום אנגליה".

פעילותן המשותפת של שתי החברות רשמה קפיצת מדרגה משמעותית במהלך שנת 2017, אז רכשו 13 מבתי האבות המדוברים, שכללו אז קרוב ל-800 מיטות, בהיקף עסקה של כ-350 מיליון שקל.

רבד ובית הזהב צופות פגיעה ברווחיות התפעולית שיציגו מהפעילות באנגליה בסיכום הרבעון הראשון של השנה, אחרי שמחודש אוקטובר האחרון נרשמה ירידה ניכרת בכניסות הדיירים לנכסיה, כך שהתפוסה הנוכחית בהם עומדת על כ-720 דיירים - כ-200 דיירים פחות מאשר בתקופה המקבילה של 2019 (ירידה של כ-20%). 

השינוי השלילי בתפוסה נרשם בעקבות תמותה רחבת-היקף של דיירים בנכסים, וכן בשל "קושי בשיווק לאור הסגרים המתמשכים, מגבלות אכלוס בבתים שנפגעו, עונת החורף וחגי סוף השנה".

בשלב הנוכחי, ברבד ובבית הזהב לא יכולים להעריך "האם תחול פגיעה נוספת בתפוסות במהלך החודשיים הקרובים".

לפי הנתונים שמציגות רבד ובית הזהב, "במהלך החודש האחרון התגלו כ-200 מקרים מאומתים בקרב הדיירים בחלק ניכר מהבתים, וביניהם שלושה בתים אשר נפגעו באופן משמעותי".

פגיעה זו, לפי החברות, באה לידי ביטוי במוות של כ-70 דיירים "מתוך המקרים המאומתים בגל הנוכחי", ועם כ-50 מקרים מאומתים שטרם החלימו.

בשל הירידה באכלוס נכסיהן, בית הזהב ורבד עשויות "לבצע בחינה לירידת ערך של שווי הנכסים בספרים", בדוחותיהן הכספיים לסיכומה של שנת 2020.

"פעילות הבתים ממשיכה כרגיל"

ברבד ובבית הזהב מדגישים, כי למרות מצב הדברים המאתגר, "פעילות הבתים לא הופסקה וממשיכה כרגיל - לרבות קבלת דיירים חדשים - בבתים שלא נפגעו מהנגיף, או בחלוף פרק הזמן המינימלי לקבלה מחדש של דיירים בבתים שנפגעו".

למרות הפגיעה הניכרת שהסב משבר הקורונה לפעילותן באנגליה, בסיכומה של 2020 החברות צופות להציג רמת רווחיות תפעולית דומה לזו שנרשמה ב-2019, וזאת "כתוצאה מהתייעלות בהוצאות תפעוליות וכן מהכרה במענקים שהתקבלו".

עוד לגבי מצב הפעילות בחברות מציינים, כי לאחרונה הסתיים סבב חיסונים ראשון של כלל עובדי ודיירי הבתים, והצפי לקבלת החיסון השני, שמועד ספציפי עבורו טרם נקבע, הוא בטווח של 12 שבועות ממועד החיסון הראשון, "כפי שפורסם באמצעי התקשורת באנגליה".

למרות המציאות המאתגרת, בניסיון לשדר אופטימיות ברבד ובבית הזהב סבורים, כי לאחר הרבעון הראשון, "השפעת החיסונים תעזור לשיקום התפוסות ובהתאם תתרום לעלייה בהכנסות וברווחיות מפעילות ביחס לרבעון הראשון לשנת 2021".

"השפעה חיובית לחיסון הראשון"

חברת בית הזהב מחזיקה גם שני בתי דיור מוגן בישראל - בתל אביב (בית גיל הזהב) ובהרצליה (בית שבעת הכוכבים), שבהם כ-370 יחידות דיור.

לגב פעילות זו היא מעדכנת, כי מאז פרוץ הקורונה הירידה בשיעורי התפוסה בהם נעה בטווח של כ-5%-10%, "וזאת לאור ירידה בביקושים לצד מגבלות לפרקים נרחבים בביקורי שיווק ומכירה".

לפי בית הזהב, כל הדיירים והעובדים בנכסיה בישראל כבר קיבלו חיסון שני. במהלך השבועיים האחרונים התגלו כ-20 דיירים חיוביים בנכסיה, מרביתם במחלקה הסיעודית "ועד כה נראה שיש השפעה חיובית לחיסון הראשון וכי התחלואה קלה יותר וסיכויי ההתדרדרות קטנים יותר".

הגדילו את החזקותיהם בדצמבר

את השליטה ברבד רכשו לפני כשנתיים אנשי הביטוח יונל כהן ואיציק עוז מידי יגאל אהובי ובחודש דצמבר האחרון הגדילו את החזקותיהם בה, כך שכל אחד מהם מחזיק כיום כ-23% ממניות החברה (אהובי נותר להחזיק בכ-18% מההון).

כהן, בעברו מנכ"ל חברת הביטוח מגדל, ועוז, המנהל ושותף בסוכנות הביטוח המצליחה אגם לידרים, השקיעו יחד יותר מ-100 מיליון שקל ברכישת 50.1% ממניותיה של רבד, בעסקה שהושלמה בפברואר 2019, לפי שווי מניה הקרוב ל-8 שקלים, ואשר שיקף לרבד שווי של קרוב ל-210 מיליון שקל. 

זמן קצר לאחר מכן, חברת בית הזהב, שבה שותף בשליטה כהן יחד עם אודי רובינשטיין, רכשה כ-10% ממניות רבד מידיהם של כהן ועוז בתנאים דומים, תמורת כ-21 מיליון שקל. שנתיים לאחר מכן, שווי מניית רבד, העוסקת בתחום הנדל"ן המניב, עומד על פחות מ-7 שקלים, ומשקף לחברה שווי שוק של כ-175 מיליון שקל.