אנרגיה סולארית ובינה מלאכותית: Raycatch מקדמת הנפקה בת"א לפי 140 מיליון שקל

מציעה לחברות סולאריות פתרונות למקסום ושיפור ייצור האנרגיה מהפאנלים הסולאריים שלהן באמצעות תוכנת בינה מלאכותית

מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר
מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר

נמשך טרנד הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) של החברות הפועלות בתחום האנרגיה המתחדשת, על נגזרותיו השונות, בבורסה לניירות ערך בתל אביב. לגלובס נודע כי על הפרק עומדת הנפקה של חברת רייקאצ' (Raycatch), שככל הידוע, כבר הגישה מסמכים לרשות ני"ע לפני פרסום טיוטת תשקיף ציבורית. על פי ההערכות, תבקש החברה לגייס 50  מיליון שקל, לפי שווי חברה שינוע סביב 200 מיליון שקל.

רייקאצ', לפי הסברי החברה, מציעה לחברות סולאריות פתרונות למקסום ושיפור ייצור האנרגיה מהפאנלים הסולאריים שלהן. זאת, באמצעות תוכנת בינה מלאכותית (AI) המנתחת את המידע הקיים על הפאנלים ומפיקה מסקנות לגבי ייעול התיפקוד שלהם. את הנפקתה של החברה בבורסה מובילה חברת אוריון.

המידע שמספקת רייקאצ', הנעשה באמצעות מעקב אחר הפאנלים הסולאריים בטווח של 360 מעלות, כולל, בין השאר, המלצות לניקוי הפאנלים, התראות אודות הפסקות הנרשמות בהזרמת החשמל, חריגה מטווח טמפרטורות, מועד רצוי להחלפת הפאנלים ועוד. את רייקאצ' ייסדו בשנת 2015 חגי הופלנד, נועם נוי ומייק גולדשטיין, ולפי המידע שהיא מציגה, עם הגופים המשקיעים בה נמנים קרן Maverick Ventures Israel, קונצרן DSM וחברת האנרגיה הירוקה BayWa r.e.

 
  
66

סולאיר מתקרבת להשלמת הנפקה

עוד באנרגיה הירוקה, חברת סולאיר, הפועלת בתחום האנרגיה הסולארית, נמצאת לקראת השלמת הנפקת מניותיה הראשונית, עם הבטחת סכום של כ-120 מיליון שקל ואפשרות להגדיל את סכום הגיוס עד ל-135 מיליון שקל, במהלך שבוצע לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל "אחרי הכסף".

ההנפקה, בהובלת אפסילון ופועלים אי.בי.אי, כללה גם הצעת מכר בסכום של 12 מיליון שקל של מניות שמימשו היו"רית פאולה וילין-שגב וסמנכ"ל הפיתוח העסקי, עודד עין דור, מבעלי השליטה בחברה לצידו של המנכ"ל, אלון שגב.

במהלך השנה החולפת נהפכו חברות האנרגיה המתחדשת (הירוקה) לטרנד ההשקעה הלוהט בבורסת תל אביב, עם עליות חדות במניות של רבות מהן, לצד זרם של הנפקות חדשות של חברות הפועלות בתחום. אותן חברות כוללות גם יזמיות ויצרניות של אנרגיה ירוקה, כמו סולאיר, וגם חברות של פעילויות הנגזרות מכך, ובהן אספקת חלקים ושירותים שונים למתקנים, כמו רייקאצ'.

חברות האנרגיה הסולארית דוראל ומשק אנרגיה התחילו את הגל הנוכחי של הנפקות האקוויטי הראשוניות בענף, עם גיוסים שהושלמו כבר ביוני, זמן קצר לאחר התאוששות השווקים מהקריסה שחוו ברבעון הראשון של 2020, בעקבות פרוץ משבר הקורונה העולמי. אל השתיים הצטרפה לקראת סיום השנה נופר אנרג'י, שגם היא פועלת בתחום הסולארי, שביצעה את גיוס ההון הראשוני הגדול אשתקד, בסכום של יותר מ-600 מיליון שקל.

נהנות מדרישה גוברת לאנרגיות ירוקות

לפני גיוס ההון של נופר, השלימו הנפקות אקוויטי ראשוניות גם החברות אקופיה ובלייד ריינג'ר, המציעות פתרונות לניקוי פאנלים סולאריים, וכן אקווריוס מנועים וג'נסל, המפתחות מערכות אספקת חשמל ומנועים חסכוניים.

חברות האנרגיה הירוקה נהנות מהדרישה העולמית הגוברת להפחתה דרמטית בשימוש בדלקים מזהמים וממעבר לאנרגיות נקיות (בעיקר סולאריות ואנרגיית רוח) ומרגולציה תומכת, כשמנגד נרשמה במהלך משבר הקורונה קריסה אדירה בשווי חברות האנרגיה המסורתיות, על רקע צניחת מחירי הנפט לרמות שפל שלא נראו מעולם (שמאז התאוששו חלקית).

בזכות הביקושים הגבוהים לחברות הפועלות בתחומי האנרגיה הירוקה, שברה בורסת תל אביב שיא פעילות בתחום ההנפקות הראשוניות בסיכומה של 2020. יותר מרבע מהחברות שהצטרפו לבורסה בשנה שעברה, השתייכו לתחום האנרגיה המתחדשת, עם גיוסי IPO בסכום מצרפי של כ-1.6 מיליארד שקל.

בעקבות גל ההנפקות הנמשך, כמות חברות האנרגיה המתחדשת בבורסה, על ענפיהן השונים ותחומים משיקים, הגיעה כבר למספר דו-ספרתי. עם אלה "הוותיקות" יותר בבורסה נמנית חברת סולגרין, העוסקת בייזום ותפעול פרויקטים של אנרגיה סולארית. סולגרין עדכנה השבוע על השלמת הנפקת מניות בתמורה של כ-380 מיליון שקל - כמחצית הסכום (כ-190 מיליון שקל) מידי בעלת השליטה בה, קרן ג'נריישן קפיטל, שהחזקותיה בסולגרין יעמדו לאחר ההנפקה על 51%.