חיים סאמט שהומלץ על ידי אקירוב - מונה ליו"ר קבוצת כלל ביטוח

מינוי סאמט עשוי לבשר על רוב בדירקטוריון כלל החזקות ביטוח התומך בשינוי באופן התנהלותה • עם זאת, הדרך לשם רחוקה, כאשר מוטת השליטה של כלל החזקות ביטוח על ההתנהלות היומיומית בחברת הביטוח שלה מוגבלת

חיים סאמט / צילום: אביב חופי
חיים סאמט / צילום: אביב חופי

לאחר כמה שבועות של חוסר בהירות לגבי זהות הדמות שתוביל את דירקטוריון קבוצת כלל החזקות ביטוח, דירקטוריון חברת הביטוח היחידה ללא גרעין שליטה בחר בעו"ד חיים סאמט כיו"ר. סאמט הגיע לדירקטוריון כלל ביטוח באחרונה, לאחר שהומלץ לתפקיד על ידי בעל המניות אלפרד אקירוב, שמחזיק במניית כלל ביטוח דרך חברת אלרוב שבשליטתו.

לפני כחודש נבחר סאמט לדירקטוריון כלל ביטוח לצד מלי מרגליות, ורדה אלשייך, מיה ליקוורניק, רוני מליניאק ויאיר בר טוב, שהצטרפו ליוסי יגיל וסמי מועלם. בין השאר, סאמט משמש שותף מייסד של משרד עוה"ד שניצר גוטליב סאמט ושות' והיה בעבר דירקטור בבנק לאומי.

סאמט הגיע לדירקטוריון כלל ביטוח כאחד מהמועמדים שהומלצו על ידי בעלי מניות שרוצים שינוי בהתנהלות החברה - לא רק אקירוב, אלא גם אייל לפידות ומורי ארקין, שגם הם הכניסו לדירקטוריון כלל החזקות ביטוח נציגים שהומלצו על ידם.

לאקירוב היה חלק ניכר בדוח בדיקה חיצוני שנערך בכלל ביטוח בשנה שעברה, בעקבות ניסיון הדחה של המנכ"ל יורם נוה על ידי היו"ר הקבוע הקודם של הקבוצה, דני נוה. אותו מהלך להדחת המנכ"ל זכה לתמיכה של בעלי מניות בחברה, ובהם אקירוב, שלטענת המנכ"ל יורם נוה, פעל להדחתו בשל עימות בין הצדדים בנוגע לפעילות ניהול ההשקעות של כלל ביטוח, אגב החזקתה בחברה הקשורה ישירות לאקירוב.

העיניים נשואות למה שיקרה בדירקטוריון חברת הביטוח

כך או כך, ניסיון ההדחה עורר את כעסו של הממונה על רשות שוק ההון, שעצר את המהלך, כשבסופו של יום, פרש היו"ר נוה. מאז ועד עתה מילאה את התפקיד כממלאת מקום הדירקטורית מלי מרגליות, שתמשיך עתה לכהן כדירקטורית "רגילה" בקבוצה. ככל הידוע, הליך הבחירה התעכב עד שנוצר רוב ברור.

מינוי סאמט עשוי לבשר על רוב בדירקטוריון כלל החזקות ביטוח, התומך בשינוי באופן התנהלותה. עם זאת, הדרך לשם רחוקה. החברה הציבורית היא חברה אם של כלל חברה לביטוח, כך שמוטת השליטה שלה בהתנהלות היומיומית של חברת הביטוח מוגבלת.

לכן, עתה נשואות העיניים להליך בחירת הדירקטורים בחברה הבת (כלל חברה לביטוח). הליך זה יתנהל תחת פיקוחו של הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, וועדה שמונתה על ידו למינוי דירקטורים בחברת ביטוח ללא גרעין שליטה. הליך זה אמור להתחיל בקרוב, כאשר כלל חברה לביטוח היא רוב רובה של פעילות כלל החזקות ביטוח, שמחזיקה מלבדה גם סוכנויות ביטוח. לא מן הנמנע כי יורם נוה בוחן בימים אלה הוספת פעילות חדשה לקבוצה האם - פעילות פיננסים.

סאמט מסר היום כי "אני נכנס היום לתפקיד יו"ר החברה מתוך מחויבות גדולה ורצון רב להוביל את כלל ביטוח ופיננסים לצמרת חברות הביטוח בישראל, כפי שהייתה בעבר" תוך שהבהיר כי מדובר ביעד "בר השגה".