"מחויב באופן אישי": ראש הממשלה הציג את התכנית הממשלתית למאבק באלימות בחברה הערבית

רה"מ מינה את הניצב בדימוס אהרון פרנקו לפרוייקטור של התוכנית • נתניהו התייחס לאירוע בטמרה: "מה שקורה ביישובים הערביים עכשיו זה טרור. אני רוצה לשלוח תנחומים למשפחתו של אחמד חיג'אזי" • ח"כ עודה: "בלתי אפשרי לפתור עשור של הזנחה משטרתית עם 100 מיליון שקל בלבד"

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה נתניהו הציג הערב את התכנית הממשלתית למאבק באלימות בחברה הערבית ואת מי שימונה לפרוייקטור של התכנית, ניצב בדימוס אהרון פרנקו, שהיה מפקד מחוז ירושלים ונציב שירות בתי הסוהר. לדברי נתניהו הבחירה בו נעשתה בשל ניסיונו המקצועי העשיר מאוד והיחסים המעולים עם מנהיגי הציבור הערבי שיש לפרנקו. נתניהו אמר עוד כי "בנוסף אני מתכוון להקים ועדת שרים מיוחדת לחברה הערבית שאני אעמוד בראשה והיא תתכנס באופן קבוע כדי לעקוב אחר יישום התכנית שלנו".

נתניהו התייחס גם לאירוע בטמרה שבו נהרג עובר אורח בחילופי אש בין שוטרים לעבריינים: "מה שקורה ביישובים הערביים עכשיו זה טרור - של קומץ פושעים שמאמללים את החיים של האזרחים השלווים. טרור, אין מילה אחרת. ובמאבק בטרור יש חילופי מהלומות ולפעמים קורים דברים טראגיים כמו שקרה בטמרה. יש לפעמים קורבנות שמאוד מאוד כואב עליהם, ואני רוצה לשלוח תנחומים למשפחתו של אחמד חיג'אזי".

הוא הציג את התכנית על שני שלביה כפי שפורסמה בגלובס לפני שבועיים: "גיבשנו שתי תכניות - אחת לטווח הקצר והמיידי ואחת לטווח הארוך. התכנית המיידית: איסוף נשק, 100 מיליון שקל להקמת תחנות משטרה וכיבוי אש, הקמת מוסדות רווחה, הקמת צוות בראשות המטה לבטחון לאומי לעצירת העברת אמצעי הלחימה לעבריינים ברחוב הערבי, הטמעת תכנית למאבק באלימות במשפחה, חיזוק האכיפה הכלכלית, השקעת 50 מליון ש"ח בתקנים חדשים להקמת אגף חדש במשטרה לסיכול הפשיעה, ועוד. השלב השני נמצא בהליכי גיבוש וכולל הרחבה לתחומים נוספים כמו תכניות לנוער אחרי בית ספר, הכשרות לצעירים בגיל אחרי תיכון, פתרונות אשראי לחברה הערבית ועוד".

נתניהו אמר: ״אני בטוח שכל שותפינו בממשלה תומכים בזה. מצפה שנוכל להעביר זאת בממשלה כדי שנוכל לצאת לדרך מיד. אני מחויב באופן אישי לביצוע המשימה הענקית הזו, שתשנה את חייהם של אזרחי ישראל הערבים״.

השר אוחנה: "השעה היא שעת חירום"

הפרויקטור החדש ניצב בדימוס פרנקו אמר כי הוא מצפה להוביל את התכנית: "הצלחתנו היא הצלחת מדינת ישראל".

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה אמר: "השעה היא שעת חירום. החברה הערבית נאנקת תחת נטל הפשיעה והאלימות. מיעוט עברייני ממרר את חייה". על האירוע בטמרה אמר: "למרבה הצער אחמד חיג׳אזי, שנקלע לקו האש, נהרג ואדם נוסף נפצע. איננו יודעים מאיזה צד של הירי נפצעו השניים. אנחנו מבקשים להביע מעומק הלב את השתתפותנו בצערה הרב של משפחת חיג׳אזי. זו מלחמה ממש ואנחנו צריכים את הציבור הערבי לצידנו במלחמה הזו". הוא גילה כי במסגרת התכנית יוקם אגף חדש במשטרת ישראל לסיכול פשיעה בחברה הערבית: אגף "סייף" ( سيف - חרב) ובראשו יעמוד ניצב ג׳מאל חכרוש .

גם המפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי דיבר על האירוע בטמרה: ״משתתף בעומק לבי בצערה של משפחת חג׳אזי. ללא ספק מדובר בטרגדיה". הוא הבטיח כי אגף "סייף" יישא באחריות להובלת הפעילות המשטרתית בקרב החברה הערבית, לחיזוק האמון והמשילות בחברה הערבית. הוא פירט כי יוקמו 3 מפלגים ייעודיים לאכיפה כלכלית בניסיון לבצע פעילות אכיפה כלכלית פלילית ומינהלית שתוביל לקריסתם הכלכלית של ארגוני הפשיעה.

ח"כ עודה: "בלתי אפשרי לפתור עשור של הזנחה משטרתית עם 100 מיליון שקל בלבד"

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה הגיב: "התוכנית שהציג הערב נתניהו היא לא יותר מתרגיל בחירות על הגב של נרצחים ערבים. אנחנו צריכים חוסם עורקים והוא מציע לנו פלסטר שכתוב עליו מח"ל. תוכנית רצינית חייבת קודם לייבש את מקורות המימון של הפשע המאורגן, לסגור את השוק האפור ולשים סוף לתופעת הפרוטקשן. מוכרחים לעצור את הסחף של נשק לא חוקי מהצבא לאזרחים הערבים ולהחרים את מאות אלפי הנשקים שהורסים את חיינו. בלתי אפשרי לפתור עשור של הזנחה משטרתית עם 100 מיליון שקל בלבד. הסכום הזה אפילו לא מוקדש כולו למלחמה בארגוני הפשיעה אלא להקמת תחנות משטרה, שבנייתן יכולה להמשך חודשים ושנים. יותר מזה, הניסיון מוכיח שהקמת תחנות משטרה נוספות ביישובים לא מביאה לירידה בפשיעה האלימה, אלא לעלייה בקנסות ובדוחות חנייה".