אביב צידון השלים הנפקת פינרג'י בת"א; חברת התמחור קוויקליזארד תנסה לגייס 50 מיליון שקל

נמשכת הגאות בהנפקות הטכנולוגיה: פינרג'י, המפתחת טכנולוגיה לייצור סוללות מאלומיניום ואבץ, גייסה 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל "אחרי הכסף" • קוויקליזארד עוסקת בתמחור דינמי בענן בעבור קמעונאים

אביב צידון  / צילום: אילן ספירא
אביב צידון / צילום: אילן ספירא

פעילות טכנולוגיה חדשה נוספת בדרך לבורסה לניירות ערך בתל אביב בדרך של הנפקת הון ראשונית (IPO), והפעם מדובר בחברת קוויקליזארד. זו עוסקת, לפי תיאור החברה, בפיתוח "פלטפורמה לתמחור דינמי בענן", ובמסגרת זו היא "מנתחת מידע ממגוון מקורות באמצעות מנוע תמחור המבוסס על בינה מלאכותית (AI) לתמחור בזמן אמת".

קוויקליזארד, שנוסדה ב-2010, מציינת כי לקוחותיה הם קמעונאים ממגוון תחומי פעילות, ובהם אלקטרוניקה, DIY, מזון, אופנה, ספרים, ספורט, פארמה, קוסמטיקה, ויטמינים, חנויות כל-בו וקמעונאי נישה, וזאת משום שהפלטפורמה שהיא מציעה, "מתאימה בצורה גנרית לכלל תחומי פעילות הקמעונאות". בכוונת החברה לגייס 50 מיליון שקל לפי שווי של 100 מיליון שקל "לפני הכסף". את ההנפקה מובילה חברת החיתום אוריון.

לפי קוויקליזארד, המערכת שלה "מתממשקת למערכות התפעוליות של הלקוח ומנתחת את קטלוג המוצרים בערוצי המכירה השונים וכן מידע על עלויות ומלאי". נוסף על כך, היא "מנתחת את התנהגות הצרכנים ונתוני קנייה מנקודות המכירה, ובכללם הביקושים, על מנת לזהות את אופן רכישת הלקוחות הסופיים. מידע זה, בתוספת למידע התחרותי (מחירים ומגמות שוק), מאפשר למדוד את הגמישות היחסית של המחיר". המערכת, לדבריה, "משנה באופן אוטומטי ודינמי בזמן אמת את המחיר שמוזן חזרה למערכות הארגוניות של הלקוח, ומשם ללקוח הסופי".

שינתה מיקוד עסקי ב-2018

עד ל-2017 עסקה החברה בפיתוח מערכת של השוואת מחירי מתחרים, ומ-2018 חדלה מכך, והחליטה לשנות את המיקוד העסקי שלה לזה הנוכחי, של פיתוח פלטפורמה בענן לתמחור דינמי מבוססת בינה מלאכותית. עד היום גייסה קוויקליזארד סכום מצטבר של כ-7 מיליון דולר והיא מעסיקה כ-30 עובדים.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 נותרו הכנסותיה של קוויקליזארד ללא שינוי מהותי, ברמה של קצת יותר מ-5 מיליון שקל, תוך שהציגה עלייה של קרוב ל-60% בהכנסותיה מהפלטפורמה הנוכחית שהיא מפתחת, בזכות הגדלת מכירות, ומנגד הכנסותיה מהפעילות הקודמת, של השוואת מחירי מוצרים, הצטמקה ביותר מ-70%, בשל ההחלטה היזומה של החברה. ההפסד שלה לתקופה זו הצטמצם ב-14% לקצת יותר מ-4 מיליון שקל. בסיכום 2019, הפסדיה הצטברו ליותר מ-7 מיליון שקל. 

צמד מייסדי החברה הם המנכ"ל פיני מנדל וסמנכ"ל הטכנולוגיות יוסי כהן, "בעל 20 שנות ניסיון עשיר בטכנולוגיה וניהול מוצרים". יו"ר החברה הוא ישי קב. כיום, לפי קוויקליזארד, החברה מתנהלת ללא גרעין שליטה, ועם בעלי מניותיה הגדולים נמנה פרנסואה פולק, לצד עשרות בעלים נוספים עם החזקות קטנות יותר. לפי נתוניה של החברה, יש לה כיום יותר מ-70 לקוחות.

ביג-טק 50 השלימה גיוס של 85 מיליון ש'

מלבד קוויקליזארד, כמה חברות חדשות כבר השלימו מהלכי הנפקה ראשונית רגע לפני סוף השבוע, ובהן פינרג'י, סולאיר וביג-טק 50. פינרג'י (Phinergy), העוסקת בפיתוח טכנולוגיה "לייצור סוללות מתכת-אוויר, שמפיקות אנרגיה חשמלית ממתכות אלומיניום ואבץ", השלימה גיוס של כ-200 מיליון שקל, שבוצע לפי שווי חברה של כ-800 מיליון "לפני הכסף".

בעל השליטה בפינרג'י הוא היזם הוותיק אביב צידון, שההנפקה החזירה אותו לכותרות בשוק ההון המקומי, לאחר שבעבר מכר את חברת הטכנולוגיה BVR, שעסקה בפיתוח סימולטורים ומערכות לאימון, תחקור והדרכה, לחברת אלביט מערכות, תמורת 34 מיליון דולר. ב-2019 מכר צידון כ-70% ממניות חברת הסטארט-אפ אוויאיישן (Eviation) לחברה סינגפורית, ועל פי פרסומים, המכירה נעשתה לפי שווי חברה של כ-110 מיליון דולר.

חברת סולאיר, הפועלת בתחום האנרגיה הסולארית, השלימה גיוס סכום של קצת יותר מ-130 מיליון שקל, במהלך שבוצע לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל "אחרי הכסף". ההנפקה כללה הצעת מכר בסכום של 12 מיליון שקל של מניות שמימשו היו"רית פאולה וילין-שגב וסמנכ"ל הפיתוח העסקי עודד עין-דור, מבעלי השליטה בחברה לצדו של המנכ"ל אלון שגב.

שותפות ביג-טק 50 השלימה גיוס הון של כ-85 מיליון שקל, והיא השותפות השנייה שמביא איש העסקים והחתם צחי סולטן לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי, אחרי שותפות אלמדה ונצ'רס שגייסה בחודשים האחרונים כ-70 מיליון שקל. ביג-טק 50 (BigTech50), ששותף בה אריה צ'רניאק לצידו של סולטן, משקיעה בחברות הפועלות בענפי הטכנולוגיה, ולפי תוכניותיה, בכוונתה "לייצר אינדקס של 50 חברות טכנולוגיה עם שווי שוק של כ-1 מיליארד שקל", וכל זאת בתוך שלוש שנים.

בשלב הנוכחי חתמה ביג-טק 50 על עסקאות להשקעה של כמה מיליוני דולרים במניות חברת הנסיעות השיתופיות ויה טרנספורטיישן ובמניות איירונסורס, העוסקת בהפצה, פרסום ומוניטזציה למוצרים דיגיטליים - בשתי עסקאות העשויות להניב לצ'רניאק עד 2 מיליון דולר תמורת מכירת החזקותיו בחברות המטרה. נוסף על אלה, ביג-טק 50 חתמה על עסקאות השקעה גם בחברות פיוניר ופאנדבוקס, וכן מוזכרות בקשר להשקעה בתשקיף שלה החברות זרטו, ורביט וסיסנס.  

קוויקליזארד

תחום פעילות: תימחור מוצרים על בסיס בינה מלאכותית ● שנת הקמה: 2010 ● מייסדים: פיני מנדל ויוסי כהן ● מנכ"ל: פיני מנדל ● יו"ר: ישי קב ● הכנסות ינואר-ספטמבר 2020: כ-5 מיליון שקל ● הפסד ינואר-ספטמבר 2020: כ-4 מיליון שקל