גרמניה: הירידה החדה ביותר בייצוא, מאז המשבר הכלכל של 2008

בשבועות האחרונים נאלצה גרמניה, כמו מדינות אחרות, להוריד את תחזית הצמיחה שלה על רקע התארכות הסגרים וההגבלות על החיים הציבוריים • בשבוע שעבר העבירה הממשלה חבילת סיוע נוספת לעסקים ולתושבים

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Michael Kappeler
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Michael Kappeler

גרמניה רשמה בשנה שעברה את הירידה החדה ביותר בייצוא מאז המשבר הכלכלי של 2008. הייצוא הגרמני הצטמק ב־9.3% בשנה החולפת, מה שתרם לירידה של 5% בתמ"ג של הכלכלה הגדולה באירופה.

בשבועות האחרונים נאלצה גרמניה, כמו מדינות אחרות, להוריד את תחזית הצמיחה שלה על רקע התארכות הסגרים וההגבלות על החיים הציבוריים. עד ה־14 בפברואר, וייתכן שגם לאחר מכן, בתי הספר והגנים במדינה סגורים ורק עסקים חיוניים מורשים לפעול.

גרמניה עדיין מנסה למתן את השפעות המשבר הכלכלי הנלווה למאבק במגפת הקורונה, והעבירה בשבוע שעבר חבילת סיוע נוספת לעסקים ולתושבים. בהתאם להסכמות, שהושגו בתום פסגה בת חמש שעות של הקואליציה, במאי הקרוב יועבר להורים במדינה תשלום בסך 150 אירו לכל ילד, שיתווסף למענקים קודמים לילדים בשווי 300 אירו. גם מקבלי הבטחת הכנסה ומובטלים יקבלו מענק חד פעמי של 150 אירו.

בנוסף, הורחבה תקופת הפחתת המע"מ על מסעדות (בניגוד להורדת המע"מ הגורפת מ־19% ל־16%, שהופסקה כבר בינואר), והן ישלמו רק 7%.

במקביל, הוקצו כמיליארד אירו לתמיכה נוספת במגזר התרבות, שלפי מחקרים במדינה הוא הנפגע הקשה ביותר מההגבלות, עוד לפני תעשיית התיירות והמסעדות.

השעיית החוקים על חובת דיווח על פשיטת רגל של חברות תימשך, כדי להעניק להן הזדמנות להתאושש עם היציאה מהמשבר, והממשלה הבטיחה "להגביר את קצב הפיצוי" לחברות שנאלצו לסגור או לצמצם פעילות בגלל ההגבלות. בנוסף, חברות יוכלו לקבל חזרה כספי מסים ששילמו ב־2019 אם יציגו הפסדים ב־2020 או ב־2021.