סלולר | בלעדי

בעיית קליטה? מחקר השוואתי יעריך את הקשיים בהקמת אתרי סלולר בישראל

משרדי התקשורת והאוצר הזמינו עבודת מחקר השוואתית, על מנת לבחון דרכים שיאפשרו לחברות הסלולר לבנות אתרים חדשים • המטרה היא להכין תמ"א מעודכנת, שתאפשר לקצר את התהליכים ברישוי אתרים

אנטנות סלולריות בחולון. הקורונה הציפה בעיות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אנטנות סלולריות בחולון. הקורונה הציפה בעיות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משרד התקשורת עורך מחקר השוואתי בנוגע לאופן הקמת אתרים סלולריים בעולם. המשרד ישכור חברת ייעוץ שתעשה עבורו את העבודה, במסגרת הצוות הייעודי שהקים כדי להתמודד עם הקושי הקיים היום בישראל לבנות אתרי סלולר חדשים.

המטרה של הצוות היא להכין תמ"א מעודכנת שתאפשר לקצר את התהליכים ברישוי אתרים.

משרד התקשורת פנה בבקשת מידע לחברות הסלולריות וביקש מהן מידע על התהליכים שהחברות מקיימות בדרך להקמת אתר סלולרי ועל כל הקשיים המתלווים לכך. החברות גם צפויות להופיע בפני הצוות ולהציע הצעות משל עצמן כיצד להתמודד עם הבעיה.

לדברי גורמים בצוות, כרגע העבודה היא לעשות מיפוי של המצב הקיים ושל כל הבעיות והקשיים והרגולציות בנושא, וזאת לאור העובדה כי התמ"א שקיימת היום היא משנת 2001.

לדבריהם הצוות מחפש מבט חדש ורחב דרך בחינה של המודלים בעולם ובסופו של דבר לאמץ ולגבש סט של פתרונות לעדכון התמ"א כדי להפכה רלוונטית לעידן הנוכחי.
השאיפה של הצוות היא לסיים את העבודה עד חודש אפריל ואז להביא שורה של המלצות להמשך תהליך ההסדרה.

הרקע להקמת הצוות הוא ההבנה שאי אפשר להמשיך ולדרוש מהמפעילים להשקיע ולהרחיב פריסה מבלי שמאפשרים להם להקים אתרים סלולריים. המצב כיום הוא שהרשתות מתקשות בכמות האתרים הנתונה להתמודד עם הדרישות לכיסוי וקיבולת, והמצב הולך ומחריף מאוד כאשר מדברים על רשתות דור חמישי שמחייבות הקמה של מאות רבות של אתרים אם רוצים רשת איכותית.

לצורך הדוגמה, נזכיר את ירושלים שנחשבת לעיר שהכי קשה בה להקים אתרים ולמעשה בשנים האחרונות לא התירה העירייה להקים אתרים בעיר למרות הגידול העצום באוכלוסייה ובשטח. רק עכשיו בעקבות שינוי מדיניות על ידי ראש העיר משה לאון מסתמנת הקלה קלה ועדיין הבעיה רחוקה מפתרון.

המצוקה גדלה בזמן משבר הקורונה

בתקופת הקורונה באה לידי ביטוי המצוקה בשיא עוצמתה כאשר בשל הקשיים של ראשי ערים, שכונות שלמות למעשה לא יכלו לקבל שירותי סלולר כולל בשעת חירום בגלל שלא התירו הקמה של אתרים סלולריים.

התוצאה הייתה שחלק מראשי הערים נאלצו לשנות מדיניות והתחננו בפני החברות הסלולריות שיקימו אתרים חדשים בדחיפות לנוכח המצוקה של התושבים שלא יכלו לקלוט.

כתוצאה מכך הופנם במשרד התקשורת הרעיון שיש להוציא מראשי הערים את הסמכות להחליט לגבי הקמת אתרי סלולר וכי הנושא מחייב טיפול הרבה יותר עמוק.

באופן לא בלתי צפוי, ישנם לא מעט ראשי ערים שסבורים שזו הדרך הנכונה להתמודד עם בעיית האתרים - להוציא את הסמכות מידיהם וזאת כדי לנטרל את הלחץ של אלה מהתושבים המתנגדים להקמה של אתרים חדשים.