שחקן הפוטבול לשעבר קולין קפרניק ירכוש חברת SPAC שעוסקת בצדק חברתי

הקוורטרבק לשעבר מסן פרנציסקו ישרת כיושב ראש שותף של חברת צ'ק פתוח שמחפשת יעד לרכישה עם שווי של יותר ממיליארד דולר

קולין קפרניק / צילום: Associated Press, Charles Sykes
קולין קפרניק / צילום: Associated Press, Charles Sykes

קולין קפרניק מוביל קבוצה המתכוונת להנפיק חברת צ'ק פתוח, בניסיון מצד הספורטאי לשעבר והפעיל החברתי להביא את שאיפותיו לצדק חברתי לתעשיית ה־SPAC המשגשגת.

קפרניק, שהיה קוורטרבק ב־San Francisco 49ers, ישרת כיושב ראש שותף של Mission Advancement Corp, שתנסה לגייס עד 287.5 מיליון דולר בהנפקה ראשונית לציבור. כך לפי מסמכים שהוגשו השבוע לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC).

ב־Mission Advancement אומרים שהחברה תדגיש נושאים של גיוון בין הגזעים ותיקון אפליה שהיו בלב העשייה של קפרניק על המגרש ומחוצה לו, דרך השקעות בתחום המתפתח של עשייה סביבתית, שינוי חברתי ומשילות. החברה שואפת למצוא יעד בעל ערך של יותר ממיליארד דולר.

יושב הראש השני של Mission Advancement יהיה ג'אם נג'אפי, המנהל את קרן הון הסיכון הפרטית Najafi Companies, והוא בעל מניות מיעוט בקבוצת הפניקס סאנס ב־NBA. ביחד, ינהיגו חבר מנהלים שרובו מורכב מנשים ובני מיעוטים. חברים אחרים בחבר המנהלים הם קייטי בושמפ, מייסדת ומנכ"לית Birchbox, ועומאר ג'ונסון, מנכ"ל לשעבר באפל ובחברה Beats, חברת האלקטרוניקה השייכת לראפר ד"ר דרה.

הכסף שיהיה בחברת הצ'ק הפתוח יגיע מ־Najafi Companies ומהונו של קפרניק, והם מתכוונים להשקיע בעסק "שתהיה לו השפעה משמעותית מבחינה פיננסית, תרבותית וחברתית", כך נכתב במסמכים שהוגשו ל־SEC.

בין היועצים הרשומים האחרים בחברה הבמאית זוכת הפרסים אווה דו־וורני, היוצרת סדרה בנטפליקס על ימי נעוריו של קפרניק, ובן הורוביץ, מייסד שותף בחברת ההון סיכון אנדריסן הורוביץ.

קפרניק מצטרף לאנשים הרבים היוצרים חברות צ'ק פתוח המוכרות גם כחברות רכישה למטרה מיוחדת, או SPACs. המודל מבוסס על הנפקה וגיוס סכום כסף גדול לפני רכישת עסק והוא צמח בפופולריות שלו, בייחוד במהלך מגפת הקורונה. חברות SPAC שנוצרו בעת האחרונה כוללות חברות שיצרו המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון ודובר הבית הלבן לשעבר פול ריאן.

קפרניק, בן 33, שיחק לאחרונה ב־NFL בשנת 2016, העונה בה החל לכרוע ברך בעת השמעת ההמנון הלאומי של ארה"ב במטרה למשוך תשומת לב לאלימות משטרתית וגזענות ממסדית באמריקה. כריעת הברך, קפרניק עצמו ושחקנים אחרים שבאו בעקבותיו, הפכו את הליגה למוקד של מחלוקות פוליטיות למשך כמה שנים, בייחוד אחרי שקפרניק לא הוחתם שוב בעונה הבאה. מאוחר יותר, הגיע להסדר בשווי של כמה מיליוני דולרים עם הליגה כפיצוי על עוול שנגרם לו. קפרניק טען שהנהלת הליגה ו־32 הקבוצות המשחקות בה החליטו ביחד לא להחתים אותו בגלל דעותיו הפוליטיות המובהקות.

ה־SPAC הנוכחי מצטרף למגוון יוזמות העסקים שקפרניק השיק מאז שהקריירה שלו ב־NFL נקטעה באיבה. בשנה האחרונה בלבד, קפרניק חתם על הסכם עם דיסני להפיק תוכן הקשור לנושאים החברתיים להם הוא מקדיש את זמנו; הצטרף לחבר המנהלים של מגזין "מדיום"; השיק טעם טבעוני של גלידת בן אנד ג'ריס המכונה על שמו; והציג עם הבמאית דו־ורניי את הסדרה המבוססת על חייו בנטפליקס.

קפרניק גם היה אחד מהפרצופים של חברת נייקי, הן בקמפיין פרסום מרכזי בשנת 2018 והן כשיצא דגם על שמו ב־2020. בשנה שעברה, הקים קפרניק הוצאה לאור המיועדת להבליט קולות מגוונים. בנוסף לכך, קרן הצדקה שלו, Know Your Rights Camp, הייתה פעילה בזמן מגפת הקורונה ועזרה לתשלום העלויות המשפטיות של מפגינים שהפגינו לאחר הריגתו של ג'ורג' פלויד.

Mission Advancement תבקש לפעול על פי הקווים החברתיים האלה ו"לקדם חברה שבאופן סיסטמי עוסקת בנושאים שיש להם השלכות", נכתב במסמכים שהוגשו ל־SEC.