סופטבנק קוראת לחברות הטכנולוגיה שלה: צאו להנפקה, ומהר!

אחרי כישלונות מהדהדים ובראשם Wework, הקורונה והגאות בשווקים החזירו את הקבוצה של מאסיושי סאן למסלול ההצלחות • לפי הדיווח, הקבוצה מפצירה בחברות הטכנולוגיה בפורטפוליו שלה למהר ולנצל "הזדמנות של פעם בחיים" להפוך ציבוריות

מייסד סופטבנק, מאסיושי סון/   צילום: רויטרס, Naoki Morita/AFLO
מייסד סופטבנק, מאסיושי סון/ צילום: רויטרס, Naoki Morita/AFLO

קבוצת ההשקעות סופטבנק דוחפת את חברות הטכנולוגיה בפורטפוליו שלה להאיץ את התוכניות שלהן לצאת להנפקה, כדי לנצל את הרעב האדיר של משקיעים לענפי ההייטק - כך עולה מפרסום השבוע באתר ניקיי היפני.

הקבוצה בראשות היו"ר והמנכ"ל המיתולוגי מאסיושי סאן שואפת כי רבות מהחברות בהן היא מושקעת במסגרת קרנות ויז'ן ינצלו את השוק השורי כדי להפוך לציבוריות. "זוהי הזדמנות של פעם בחיים, וצריך לנצל אותה", תיאר מנהל באחת החברות את הטיעון של סופטבנק בעד הנפקה בשיחה עם ניקיי.

סופטבנק התפרסמה בזכות השקעות זהב מוקדמות בעליבאבא הסינית ויאהו האמריקאית. על בסיס הצלחות עבר אלו ואחרות, השיקה סופטבנק ב-2017 את קרן ויז'ן הראשונה בגובה 100 מיליארד דולר מכספי סעודיה ואבו דאבי, הקרן הגדולה בעולם להשקעה בטכנולוגיה. אלא שהקרן התפרסמה בעיקר בכישלונות מתוקשרים מאוד, כמו Wework ואובר, שהובילו להפסדים גדולים על הנייר לסופטבנק. כתוצאה מאי-ההצלחות האלו, נתקע גיוס קרן ההמשך לויז'ן, שאמורה הייתה לגייס 106 מיליארד דולר.

הקורונה ובעיקר הזינוק במניות הטכנולוגיה בהשראת הכסף הזול בשווקים שינתה את הכיוון עבור סופטבנק, שהצליחה לשפר עמדות בחברות רבות שהשקיעה בהן. סופטבנק למשל השקיעה 7.7 מיליארד דולר באובר לאורך השנים ואחזקותיה בחברה שוות כיום 11.3 מיליארד דולר, פי 1.5, בזכות הזינוק במניה. הצלחה אפילו גדולה יותר של סופטבנק היא חברת שליחויות המזון האמריקאית דורדאש. סופטבנק השקיעה בה 680 מיליון דולר ודיווחה השבוע במצגת למשקיעים שאחזקותיה בחברה שהונפקה אשתקד שוות 9 מיליארד דולר.

גם Wework, החברה שבסופטבנק מעדיפים לשכוח, משפרים עמדות ולפי הדיווחים מנהלים משא ומתן להפיכה לחברה ציבורית דרך מיזוג עם ספאק לפי שווי של 10 מיליארד דולר. בעקבות העלייה בשווי של חברות הפורטפוליו שלה, דיווחה סופטבנק השבוע על רווח של 8 מיליארד דולר ברבעון שהסתיים בדצמבר. במצגת למשקיעים סאן אמר כי "סופסוף הגענו לשלב הקציר".

בפורטפוליו של סופטבנק עדיין יש שורת חברות אטרקטיביות מאוד שלא הפכו לציבוריות כמו שירותי הזמנת הנסיעות דידי צ'ושינג בסין וגראב בדרום-מזרח אסיה, מפתחת טיקטוק הסינית בייטדאנס ואתר הקניות הקוריאני קופאנג. מבחינת סופטבנק, יציאה של החברות להנפקה בתזמון החלומי הנוכחי יכולה להקפיץ את השווי שלהן ולאפשר לה לגזור קופון ממכירת אחזקות. רק בשבוע האחרון הונפק בפרנקפורט אתר מכירת הרכב Auto1, שסופטבנק השקיעה בו, ורשם זינוק של 45% ביום פתיחת המסחר.

בחודשים האחרונים חתמה סופטבנק גם על מכירות גדולות של אחזקות שונות שלה, כמו העסקה המתוכננת למכירת חברת תכנון השבבים Arm לאנבידיה ב-40 מיליארד דולר, בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים. סופטבנק מכרה גם אחזקות בעליבאבא, סלאק ובאובר. המכירות האלה עוררו ספקולציות כי סאן אוגר כסף לקראת נפילה עתידית בשוק. בעבר סאן הביעה צער שלא היו לו מספיק מזומנים בתקופת בועת הדוט.קום כדי לקנות בזול חברות כמו אמזון.

דובר קרן ויז'ן הכחיש את הפרסום כי הקרן דוחפת חברות להנפקה, אך מנכ"ל הקרן אמר בכנס לאחרונה כי "העלייה בשווי של חברות ציבוריות נותנת לנו אקזיטים יותר טובים וליזמים נותנת אפשרות לגייס כסף בעלות נמוכה יותר".

דווקא ההצלחה הגדולה של סופטבנק אי פעם, עליבאבא, נפגעה קשות בחודשים האחרונים בשל הנושא של הגברת הרגולציה הסינית על ענקיות האינטרנט והיעלמותו של המייסד ג'ק מא על רקע סכסוכו עם השלטונות. סאן טען באירוע השבוע כי הוא נמצא בקשר קבוע עם מא, כאשר היזם הסיני עוסק בציור ואף נוהג לשתף תמונות שצייר עמו.